کشف سیاره‌هایی در کهکشان دیگر به کمک روش میکرولنزینگ اختروش

0

کشف سیاره های فراخورشیدی در کهکشان دیگر به کمک روش میکرولنزینگ اختروش

در گذشته کشف سیاره های فراخورشیدی توسط رصد خانه های زمینی صورت می گرفته است که با اعلام کشف اولین سیاره ی فراخورشیدی دانشمندان و مردم شوکه شدند. اما امرزوه با گسترش تجهیزات و تلسکوپ های فضایی در رصد خانه های زمینی مشاهدات دانشمندان از سیاره های فراخورشیدی را به طرز چشم گیری بهبود داده است. از طریق مشاهدات دانشمندان با استفاده از تلسکوپ های فضایی نظیر کپلر، سیاره های فراخورشیدی بسیاری کشف شده است که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند.

۳۷۲۸ سیاره ی فراخورشیدی

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ های فضایی نظیر کپلر تا اوایل فوریه سال میلادی جاری توانسته اند حدود ۳۷۲۸ سیاره ی فراخورشیدی  و همچنین ۲۷۴۹ منظومه را شناسایی کنند. جالب است بدانید از این تعداد منظومه که توسط مشاهدات دانشمندان کشف شده است می توان گفت که دست کم ۶۲۲ عدد از آنها در بیش از یک سیاره وجود دارند.

در این اواخر دانشمندان توانسته اند با استفاده از روشی به نام میکرولنزینگ اختروش که این روش براساس نظریه ی نسبیت عام توسعه یافته است توانسته اند نخستین سیاره ی فرا کهکشانی را شناسایی کنند.

دو دانشمند برای این پژوهش از روش میکرولنزینگ اختروش استفاده کرده اند که این روش مبتنی بر نیروی گرانشی اجرام دوردست می باشد که نور ستاره ها را متمرکز می کنند.

این روش زیر مجموعه ی روش کلی همگرایی گرانشی می باشد. این همگرایی گرانشی نوعی پدیده است که در اثر گرانش مجموعه ای از اجرام سنگین مانند خوشه های کهکشانی ایجاد می شود.

دانشمندان علاوه بر اینها از رصد خانه ی اشعه ایکس چاندرا نیز برای رصد اختروش دوردستی با نام   RX J1131–۱۲۳۱  استفاده کردند بنابراین به یک خطی از انرژی دست یافتند که وجود بیش از ۲ هزار سیاره که به منظومه ی خاصی تعلق ندارند را بین ستاره های این اختروش کشف کردند.

مطالب مرتبط
جوایز خودروی سبز سال 2017

کشف ۵۳ سیاره در کهکشان راه شیری به روش میکرولنزینگ اختروش 

براساس گزارشات دانشمندان که رصد کننده ی این کهکشان ها هستند می توان گفت که تاکنون ۵۳ سیاره در کهکشان راه شیری به روش میکرولنزینگ اختروش کشف شده است. اما برای اولین بار دانشمندان توانسته اند به کمک روش میکرولنزینگ اختروش سیاره ای خارج از کهکشان راه شیری را شناسایی کنند.

طبق اعلام دانشمندان بهترین راه برای پیدا کردن سیاره های فراکهکشانی ، کهکشان های همسایه راه شیری هستند البته دانشمندان می توانند میزان حضور سیاره ها در جهان را بررسی کنند و تفاوت ها و شباهت های آن ها را بیان کنند.

منبع: universetoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.