آیا کمبود ویتامین D می تواند باعث ریزش مو شود؟ از علایم تا درمان

0

آیا کمبود ویتامین D می تواند باعث ریزش مو شود؟ از علایم تا درمان

ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری است که در بسیاری از توابع بدن نقش دارد. کمبود ویتامین D  ممکن است باعث مشکلات زیادی از جمله ریزش مو شود. در این مقاله، ما در مورد اینکه چگونه ویتامین D و رشد مو به یکدیگر مرتبط می شوند، اگر کمبود ویتامین باعث ریزش مو شود و اینکه آیا برگشت پذیر باشد، بحث می کنیم.

آیا کمبود ویتامین D سبب ریزش مو می شود؟

شواهدی وجود دارد که کمبود ویتامین D سبب ریزش مو و سایر مشکلات مو می شود. ویتامین D فولیکول های مو را تحریک می کند تا رشد کند و بنابراین زمانی که بدن ویتامین دی کافی نداشته باشد مو ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

کمبود ویتامین D نیز ممکن است به آلوپسی آر آتا، یک بیماری خود ایمنی منجر شود که باعث ریزش موی سر می شود. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آلوپسی آر آتا دارای میزان بسیار پایین ویتامین D نسبت به افرادی هستند که آلوپسی ندارند.

کمبود ویتامین D همچنین می تواند در ریزش مو در افرادی که بدون آلوپسی هستند نقش داشته باشد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که زنان دارای فرم های دیگر ریزش مو نیز سطح ویتامین D کمتری دارند.

ویتامین D بر مو تاثیر می گذارد؟

ویتامین D بر سلامت بسیاری از قسمت های بدن از جمله پوست و مو تاثیر می گذارد.

ویتامین D نقش مهمی در ایجاد فولیکول های مو دارد. فولیکول های مو، منافذ کوچکی هستند که از آن ها موهای جدید رشد می کنند. فولیکول های جدید ممکن است به حفظ موهای ضخیم و جلوگیری از ریزش زودرس موها پیش از موعد کمک کنند. با توجه به این پیوند، مقدار کافی ویتامین D می تواند حفظ و رشد مو را تقویت کند.

مطالب مرتبط
قطره چشم آزارگا ( Azarga ) از کاربرد تا عوارض

سایر علائم کمبود ویتامین D

افراد مبتلا به کمبود ویتامین D ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، یا علائم آنها ممکن است غیر اختصاصی باشد و با گذشت زمان تغییر کند. علائم کمبود ویتامین D عبارتند از:

  • تغییر خلق، از جمله افسردگی یا اضطراب
  • شکستگی های مکرر
  • بهبود کند زخم ها
  • از دست دادن تراکم استخوان
  • ضعف عضلانی
  • فشارخون بالا یا افزایش فشار خون
  • خستگی دائمی
  • درد مزمن
  • ناباروری
  • کاهش استقامت

کمبود نور خورشید یا نخوردن غذاهای کافی غنی از ویتامین D یکی از شایعترین علل کمبود ویتامین D است.

با این حال، برخی از افراد ممکن است کمبود ویتامین D را به علت شرایط دیگری از جمله بیماری کرون یا بیماری سلیاک، که از جذب مواد مغذی کامل در بدن جلوگیری می کند، فراهم کند.
افراد مبتلا به بیماری زمینه ای در معرض علائم اولیه و نشانه های کمبود ویتامین D نیز هستند.
بعضی از داروها همچنین می توانند ویتامین D بدن را قبل از استفاده از بین ببرند. داروهایی که باعث کمبود ویتامین D می شوند عبارتند از:

اگر یک دارو باعث کمبود ویتامین D و یا ریزش مو شود، فرد باید با پزشک خود در مورد گزینه ها صحبت کند.

درمان

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که بدن یک فرد فاقد ویتامین D است، موثر ترین درمان مصرف مکمل های ویتامین D است.

مکمل های ویتامین D باید با وعده های غذایی، به ویژه غذاهایی که مقدار زیادی چربی سالم دارند، مصرف شود. چربی به ویتامین D کمک می کند تا جذب بدن شود.

منابع خوبی از چربی رژیم غذایی عبارتند از:

مکمل ها به فرم های مختلفی وجود دارند. آن ها ممکن است به صورت روزانه، یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف شوند. در صورت درمان سطح ویتامین D کم، پزشک هر چند ماه یک بار آزمایش خون را انجام می دهد تا ببیند آیا سطح ویتامین دی فرد افزایش می یابد یا خیر.

مطالب مرتبط
ماسک مو - ماسک ضد ریزش مو و پرپشت کننده مو

انجمن غدد درون ریز توصیه می کند که بزرگسالان بین سنین  ۱۹ و ۵۵ سالگی باید روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. واحد “IU” یک واحد بین المللی است، که نشان می دهد که محتوی ویتامین یا مکمل چقدر است و به حجم آن کاری ندارد.

انجمن غدد درون ریز توصیه می کند که بزرگسالان بالای ۵۵ سال بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد در روز از ویتامین D دریافت کنند. در نهایت، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ IU در روز ویتامین D برای کودکان توصیه می شود.
در مواردی که یک بیماری زمینه ای باعث کمبود این بیماری می شود، بیماری باید درمان شود.

هر دو بیماری کرون و سلیاک می توانند کمبود ویتامین D را ایجاد کنند. این بیماری ها جذب ویتامین D از غذا را تا حدودی یا کاملا مسدود می کنند.

اگر داروها علت کمبود ویتامین D هستند، ممکن است فرد با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین صحبت کند.

برای کمبود های خفیف، افزایش زمان صرف شده در نور خورشید همچنین می تواند کمک کند. با این حال، مهم است که از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب برای کاهش خطر آسیب دیدن پوست پرهیز کنید.

جلوگیری از ریزش مو

اولین دفاع شخصی در برابر ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین D صرف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز در زیر نور خورشید و خوردن غذاهای غنی از ویتامین D می باشد. فرد ممکن است بخواهد مکمل ویتامین D خود را به منظور رعایت اهداف مصرف ویتامین D در نظر بگیرد.

موهای خشن و یا پراکنده نیاز به درمان ملایم دارند، بنابراین هر کسی که ریزش مو را تجربه می کند می تواند از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند با:

  • عدم کشش مو در حین شانه زدن
  • اجتناب از موهای زینتی و حالت های دیگر مو
  • استفاده از یک نرم کننده ملایم و طبیعی
  • قرار دادن موهای بلند در یک توری نرم قبل از خواب تا از پیچیدگی مو جلوگیری شود
مطالب مرتبط
درمان بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس با نور خورشید

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.