کودکان مبتلا به مالاریا بیشتر هدف نیش پشه قرار می گیرند

0

کودکان مبتلا به مالاریا بیشتر هدف نیش پشه قرار می گیرند

کودکان مبتلا به مالاریا رایحه ای را از خود متصاعد می کنند که پشه ها را جذب می کند و همین موضوع می تواند به هدف جدیدی در تلاش برای کنترل گسترش این انگل که سالانه بیش از یک و نیم میلیون نفر را گرفتار می سازد تبدیل شود.

محققان انگلستان، الکترودهایی را به آنتن های پشه ها که معادل بینی ما هستند متصل نمودند تا علاقه آن ها را به طیف وسیعی از نمونه های بوی پای کودکان اندازه گیری نمایند. آنها در نمونه های خود متوجه شدند که این پشه ها به کودکانی که مبتلا به بیماری مالاریا شده بودند علاقه بیشتری را نشان می دادند.

برای درک این تفاوت ها این تیم به تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی این ۱۱۷ نمونه از بوی پا پرداخت و مشخص شد که گروه مالاریا مقدار زیادی از یک ترکیب شیمیایی تحت عنوان آلدئیدها را در خود جای داده اند. بنا بر این،  کودکانی که دارای بالاترین سطح از انگل پلاسمودیوم که سبب ایجاد بیماری مالاریا می شود بودند، سطوح کل ترکیبات آلدهید عرق بیشتری نیز داشتند.

نویسنده این مقاله، دکتر ایلی رابینسون، از موسسه بهداشت و تنفس پزشکی لندن (LSHTM)، در این خصوص اذعان داشته است که: “این اولین باری است که بوی پوست افراد آلوده به مالاریا مورد مطالعه قرار می گیرد. “نتایج تحقیقات ما نشان داد که در افراد مبتلا به مالاریا، تولید مواد شیمیایی فرار در پوست باعث ایجاد بوی جدید” آلوده ای “می شود که گویا برای پشه ها بسیار جذاب می باشد.” دکتر رابینسون و همکارانش در این مطالعه که در نشریه مجله آکادمی ملی علوم امروز منتشر شد، نشان دادند این مکانیسم که به دلیل افزایش پلاسمودیوم در بدن اتفاق می افتد این شانس را که توسط یک پشه گزیده شوید افزایش خواهد داد.

مطالب مرتبط
کشف یک داروی موثر برای میگرن در حالی که سایر داروها دیگر کاربردی ندارند

مالاریا تا حدودی در بدن فرد میزبان  که می تواند یک انسان یا یک چهارپا باشد رشد می کند، اما برای تکمیل چرخه حیات خود  به یک پشه نر نیاز دارد. پس از آن وقتی که پشه انسان یا چهارپا را نیش می زند، اسپور ها از طریق غدد بزاقی حشره  وارد پوست بدن فرد شده و گلبول های قرمز خون را آلوده می کنند . به گفته سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۶ ۴۴۵،هزار  مرگ و میر ناشی از مالاریا رخ داده، در حقیقت علی رغم تمایل جهانی برای ریشه کن کردن این بیماری، به علت عدم سرمایه گذاری و گسترش مقاومت پشه ها نسبت به حشره کش ها این بیماری همچنان رو به افزایش است . این تیم معتقدند که بدین طریق می توانند تله های دلفریبی را برای پشه ها ایجاد کنند و مانع از گزیده شدن انسان توسط این موجودات شوند..

اختصاصی سایت وردنگارهر گونه کپی برداری با ذکر نام منبع و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.