آیا استمناء ( خود ارضایی ) باعث ریزش مو می شود؟

استمناء ( خود ارضایی )

0

اسطوره های بسیاری پیرامون استمناء وجود دارد، اما آیا این نظریه صحیح است که استمناء می تواند موهای شما را از بین ببرد؟ اغلب افراد در مورد عوارض استمناء با هم گفتگو و بحث می کنند، از دست دادن پروتئین یا تغییرات تستوسترون در اثر استمنا ممکن است یکی از دلایل از دست دادن موضوع در اثر این کار باشد.

در این مقاله، نگاهی دقیق تر به این مسئله می اندازیم که چرا مردم فکر می کنند استمناء ممکن است باعث ریزش مو شود. ما همچنین به دیگر افسانه ها و واقعیت های استمناء نگاهی می اندازیم .

آیا استمناء باعث ریزش مو می شود؟

در یک کلام، هیچ – هیچ شواهد علمی وجود ندارد که استمنا به تنهایی باعث ریزش مو می شود.

این افسانه ممکن است از این ایده باشد که مایع منی حاوی مقادیر بالای پروتئین است و بنابراین با هر انزال، بدن پروتئین را از دست می دهد که می تواند برای رشد مو استفاده شود.

در حالی که درست است که اسپرم حاوی پروتئین بالایی است –  حدود ۵.۰۴ گرم (g) پروتئین در هر ۱۰۰ میلی لیتر از مایع منی – هر انزال تنها حاوی ۳.۳ تا ۳.۷ میلی لیتر اسپرم است که نسبتا میزان کمی است.

تئوری دیگر این است که استمناء تستوسترون را افزایش می دهد که به نوبه خود باعث افزایش سطح هورمون مرتبط با ریزش مو می شود که DHT (dihydrotestosterone) نامیده می شود.

با این حال، یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۱ نشان داد که مردان بالغ پس از پیشگیری از استمناء به مدت ۳ هفته، افزایش سطح تستوسترون را تجربه کردند. این بدان معنی است که اگر یک فرد از انزال بکاهد، سطح تستوسترون ممکن است افزایش یابد.

در هر دو مورد، شواهدی وجود ندارد که استمناء باعث افزایش سطح DHT شود.

مطالب مرتبط
چرخه رشد مو و راه هایی پیشگیری از ریزش مو

اسطوره های دیگر در مورد استمناء

بسیاری از اسطوره ها در مورد استمناء وجود دارد، اما علم مدرن آن ها را ثابت نکرده است.

شواهدی وجود ندارد که استمناء:

  • باعث ایجاد مو در کف دست می شود
  • منجر به نابینایی و کاهش دید می شود
  • آسیب دائمی به اندام تناسلی وارد می کند
  • باعث ناتوانی جنسی در مردان و ناباروری در زنان می شود

مزایای استمناء

استمناء ممکن است مزایای بسیاری داشته باشد از جمله:

درک بدن

استمناء ممکن است به یک فرد کمک کند تا با بدن خود آشنا و راحت تر شود و به آنها کمک کند احساسات جنسی خود را درک کنند .

سلامت جسمانی

ارگاسم، چه به تنهایی صورت گیرد یا با یک همکار به دست آید، از سیستم های گردش خون، عصبی و عضلانی دستگاه تناسلی مردان و زنان پشتیبانی می کند و آنها را تقویت می کند.

برای مردان، ارگاسم ممکن است به حفظ  و تقویت اسپرم سالم کمک کند. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که انزال مکرر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. 

تسکین استرس

بسیاری از افراد از استمناء به عنوان راهی برای از بین بردن استرس یا کمک به خواب استفاده می کنند. این ممکن است به عنوان یک روش خطرناک برای لذت بردن از رابطه جنسی محسوب شود، زیرا نمی تواند منجر به بارداری یا عفونت های منتقله از راه جنسی شود (STIs).

خطرات استمناء

  • درس، کار و دیگر جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد
  • باعث ایجاد مشکلات در یک رابطه می شود
  • به عنوان یک گناه شناخته شده است
  • اگر بیش از حد خشن باشد، در نتیجه باعث تورم و یا کاهش حساسیت جنسی می شود

علت ریزش مو چیست؟

علت واقعی ریزش مو اغلب ترکیبی از وراثت و هورمون است، نه استمناء.

مطالب مرتبط
دستمال مرطوب باعث ایجاد آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان می شود

علل رایج ریزش مو عبارتند از:

طاسی الگوی مردانه

پوسته پوسته شدن آندروژنیک یک اختلال ژنتیکی است و شایعترین علت ریزش مو است.

فرد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک دارای حساسیت ژنتیکی به DHT است. هنگامی که در معرض DHT قرار دارد، فولیکول های مو کوچک می شوند، که مانع از تولید موهای سالم و قوی می شود.

با توجه به سازماندهی از دست دادن موی آمریکایی، طاسی الگوی مردانه (MPB) بیش از ۹۵ درصد، موجب ریزش مو در مردان می شود و تا سن ۵۰ سالگی، ۸۵ درصد مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه زنان سطح تستوسترون پایین تری نسبت به مردان دارند، آلوپسی آندروژنیک نیز می تواند بر زنان تاثیر بگذارد. به گفته انجمن متخصصان پوست انگلستان، حدود ۵۰ درصد از زنان بالای ۶۵ سال، آلوپسی آندروژنیک را تجربه خواهند کرد.

آلوپشیا آرتا

این نوع آلوپسی معمولا سبب تکه های طوقی می شود که در سر و یا دیگر نقاط ایجاد می شود. مناطق بدون مو ممکن است باقی بمانند و موها دوباره رشد کنند یا ریزش مو می تواند در کل پوست سر، ناحیه صورت و بدن گسترش یابد.

آلوپشیا آرتا به عنوان یک بیماری خودایمنی در نظر گرفته شده است. این می تواند مردان، زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

این وضعیت حدود ۲ درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. برای حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری، ریزش مو متناوب است یا می تواند دائمی شود.

شیمی درمانی

در حالی که شیمی درمانی به طور کلی بر روی سلول های سرطانی تمرکز می کند، برخی از ترکیبات مبارزه با سرطان در داروهای شیمی درمانی می تواند تا ۹۰ درصد از موی انسان را از بین ببرد. این ریزش مو موقت است و موها باید پس از درمان دوباره رشد کنند.

مطالب مرتبط
بیماری اتساع مجاری پستان چیست؟

استرس عمده بدن

استرس شدید بدن، مانند زایمان، عفونت جدی یا سوء تغذیه، می تواند باعث کاهش چشمگیری در مو شود.

این نوع از ریزش مو معمولا به صورت خود به خود حل می شود، اما ممکن است پایدار باشد.

آلوپسی کششی

این نوع از آلوپسیا زمانی اتفاق می افتد که موها به مدت طولانی به شدت کشیده می شوند و باعث آسیب به فولیکول های مو می شوند.

آلوپسی کششی زمانی اتفاق می افتد که یک فرد در طول یک دوره طولانی از وسایلی استفاده می کند که موهایش را می کشد مانند کش های محکم.

در مراحل اولیه، این ریزش مو موقت است. با این حال، اگر یک شخص برای ماه ها یا سالها به همان مدل موی خود ادامه دهد، ریزش مو می تواند دائمی شود.

دارو

بعضی از داروها، از جمله قرصهای کنترل قاعدگی و برخی داروهای ضد افسردگی، می توانند باعث ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی شوند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.