آیا اصلاح کمبود ویتامین D خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس MS را کاهش می دهد؟

0

آیا اصلاح کمبود ویتامین D خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس MS را کاهش می دهد؟

 

تحقیقات جدید در مقیاس وسیع در اروپا، نشان داده است که سطوح ویتامین D در خون می تواند خطر ابتلا به بیماری MS در آینده را پیش بینی نماید.

 

اگر چه مطالعات قبلی ارتباط بین ویتامین D و خطر ابتلا به MS را نشان می داد، تحقیقات نویسنده ، Kassandra Munger، از دانشگاه هاروارد T.H. مدرسه بهداشت عمومی چان در بوستون توضیح می دهد که این مطالعات در مقیاس کوچکی بوده اند.

 

همچنین بخوانید :

 

با این حال تحقیقات جدید انجام شده از نمونه خون بیش از ۸۰۰۰۰۰ زن فنلاندی حاکی از این موضوع است که اگر کمبود ویتامین D در جوانان و میانسالان اصلاح گردد می تواند خطر ابتلا به MS در آینده را کاهش دهد.

 

سطوح کم ویتامین D در خون به کمتر از ۳۰ نانومول در لیتر (nmol / L) اطلاق می گردد. سطوح ناکافی ۳۰ تا ۴۹ نانومول / لیتر و سطوح کافی از آن ۵۰ نانومول / لیتر یا بالاتر خواهد بود.

 

محققان ۱۰۹۲ زن را شناسایی کردند که به طور متوسط ​​۹ سال پس از گذشت دریافت نمونه های خونی آنان، با بیماری MS تشخیص داده شده بودند. سپس این زنان با ۲۳۲۳ زنی که مبتلا به MS توسعه نیافته بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

 

از زنان مبتلا به MS گسترش یافته، ۵۸ درصد کمبود سطوح ویتامین D داشتند، و با ۵۲ درصد از زنانی که مبتلا به حالت توسعه نیافته این بیماری بودند، مقایسه شدند.

 

نتایج این تحقیقات نشان داد که زنان دارای سطوح پایین ویتامین D 43 درصد احتمال بیشتر ابتلا به MS توسعه یافته در مقایسه با زنان دارای سطوح کافی، را داشتند و ۲۷ درصد بیشتر از زنان با سطوح ناکافی بودند.

 

مطالب مرتبط
آیا ارتباط با گوسفندان می تواند سبب بروز بیماری ام اس شود؟

با این حال تصحیح این کمبود کاهش خطر ابتلا به MS را نشان می داد، با یافته های تیم که با هر افزایش ۵۰ نانومول بر لیتر در سطوح ویتامین D خون، خطر ابتلا به MS در مراحل بعدی زندگی به ۳۹ درصد کاهش می یافت.

 

این تیم اشاره کرد که این مطالعه دارای محدودیت هایی بوده، از جمله استفاده از  زنان عمدتا سفید پوست. این یافته ها ممکن است برای مردان یا گروه های نژادی دیگر قابل اجرا نباشد.

 

علاوه بر این، حتی اگر نمونه های خون به طور متوسط ​​۹ سال قبل از تشخیص MS گرفته شده باشند، هنوز هم این امکان وجود داشت که برخی از خانم ها در زمان نمونه گیری، MS داشته، ولی علائم آن را بروز نمی دادند.

 

Munger اشاره می کند که “تحقیقات بیشتری در مورد دوز بهینه ویتامین D، برای کاهش خطر ابتلا به MS، مورد نیاز است.

 

وی افزود: “اما تلاش برای دستیابی به سطوح کافی ویتامین D در طول زندگی یک فرد احتمالا مزایای سلامتی متعددی را با خود در پی خواهد داشت.”

 

اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.