آیا می توان با درمان نفخ معده، شکم کوچک تری داشت؟

0

آیا می توان با درمان نفخ معده، شکم کوچک تری داشت؟

 

به اعتقاد متخصصان، اینکه برخی از مردم تصور می کنند که نفخ معده به علت تراکم مایعات به وجود می آید یک باور نادرست است زیرا معده تنها قسمتی از بدن نیست که مایعات تراکم پیدا می کند. بلکه در قسمت های دیگر نیز آب تجمع پیدا می کند.

 

پس علت تجمع نفخ که ناراحتی ایجاد می کند چیست؟

 

ورم موقت معده، باعث بزرگ شدن شکم می شود.این عارضه، قابل برطرف شدن است مگر این که علت نفخ، بیماری هایی مانند بیماری کبدی و یا قلبی باشد.

در این نوشتار به موارد مرتبط با جلوگیری از نفخ معده می پردازیم.

 

-مصرف نوشابه های گازدار را کاملا محدود کنید.

 

این نوع نوشیدنی ها حتی انواع رژیمی آن ها می تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید.

چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر است.

 

 – جویدن آدامس را به حداقل برسانید.

 

جویدن آدامس باعث وارد شدن هوا و در نتیجه نفخ معده می شود. اگر عادت به جویدن آدامس دارید آن را با خوردن آب نبات های سفت که دیر آب می شوند و میوه و سبزی های پرفیبر جایگزین کنید.

 

– از سریع خوردن پرهیز کنید.

 

سریع خوردن غذا بدون این که خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می شود.

غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می شود و با جویدن بیشتر می توانید نفخ معده را کاهش دهید.

یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری است. بررسی ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

 

مطالب مرتبط
میلیون ها مورد دوز اشتباه دارو تجویز می شود
 – آلرژی به گندم و یا حساسیت به لاکتوز را بررسی کنید.

 

این ۲ ماده نفخ آور است اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود بیشتر مردم این نوع ناراحتی ها را بدون مراجعه به پزشک تشخیص می دهند و فرآورده های سالم لبنی و غلات سبوس دار را از رژیم غذایی خود حذف می کنند.
شاید کاهش مقدار مواد غذایی مشکوک و یا جایگزینی و مصرف آن با غذاهای دیگر به رفع این مشکل کمک کند. در خصوص فرآورده های لبنی از پنیر و یا ماست که مقدار کمی لاکتوز دارد استفاده کنید.

 

 

 – با تغذیه صحیح، از یبوست جلوگیری کنید.

 

loading...
مصرف کم فیبر، مایعات و فعالیت جسمی می تواند یبوست ایجاد کند که در نتیجه باعث نفخ معده می شود. برای جلوگیری از آن کارشناسان مصرف روزی ۲۵ گرم فیبر توسط زنان و ۳۸ گرم توسط مردان را توصیه می کنند که شامل غلات سبوس دار، میوه، دانه، میوه مغزدار و سبزیجات است.
علاوه بر آن سعی کنید روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید و ۵ روز در هفته هربار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

 

 

– مراقب مواد غذایی و نوشیدنی های بدون قند باشید.

 

اغلب افراد به علت مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی های بدون قند به نفخ معده دچار می شوند. متخصصان مصرف تنها ۲ تا ۳ وعده مواد غذایی و یا نوشیدنی در روز را توصیه می کنند.

 

 

 – مصرف نمک را محدود کنید.

 

مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر است که هر دو ایجاد نفخ می کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو به محتویات آن توجه کنید.

 

– مصرف حبوبات و سبزی های نفاخ را کاهش دهید.

 

مطالب مرتبط
آرتروز در انسان از پیشگیری تا درمان
اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد.
این کار به این منظور نیست که آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن ها را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

 

 – مواد غذایی و نوشیدنی های برطرف کننده نفخ مصرف کنید.

 

تحقیقات نشان داده چای نعناع، زنجبیل، آناناس، جعفری و ماست حاوی باکتری مفید است و در کاهش نفخ نقش دارد این ها مواد غذایی سالمی است که در صورت مصرف درست در برطرف کردن نفخ به شما کمک می‌کند.

 

 – به وعده های غذایی کوچک تر رو بیاورید.

 

به جای ۳ وعده غذایی کامل به وعده های متعدد و کوچک تر بپردازید این کار باعث می شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز کنترل شود. بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

 

متخصصان بر این باورند که قرص های رونده و پرهیز از خوردن برای رفع نفخ و یا کاهش وزن توصیه نمی شود.
هر چند افراد به طرق مختلف وزن خود را کاهش می دهند محققان می گویند انجام دادن ورزش شکم در طول روز عضلات شکم را تقویت می کند. تقویت عضلات شکم به شخص ظاهر لاغرتر با عضلات قوی و حالت بدنی بهتر می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.