احتمال رونمایی از فرزند کنکورد توسط ناسا

0

احتمال رونمایی از فرزند کنکورد توسط ناسا

کنکورد : وب سایت Space.com گزارشاتی را منتشر کرده است که بر اساس این گزارشات متوجه شدیم که ناسا قصد دارد با بودجه ای که در اختیارش قرار گرفته است برنامه توسعه جت فراصوتی را اجرا کند که بعضی از افراد نام این طرح توسعه جت فراصوتی را پسر کنکورد گذاشته اند.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ بودجه سال ۲۰۱۸ آژانس فضانوردی آمریکا یعنی ناسا را به گونه ای پیشنهاد داده است که با چنین بودجه ای ۵ پروژه کلان مرتبط با علوم زمینی به طور کلی متوقف می شوند، علاوه بر پیشنهاد دونالد ترامپ جهت کاهش بودجه ی سال ۲۰۱۸ برای آژانس فضانوردی آمریکا، بودجه ی تعیین شده برای ناسا را به پروژه های جدید و زود بازده اختصاص داده است که یکی از این پروژه های جدید و زود بازده توسعه ی یک جت بی صدا با نام پسر کنکورد می باشد.

در سال ۱۹۶۹ اولین نسل از این جت که در ساخت آن از موتورهای معروف ۵۹۳ اولمپیوس رولزرویس استفاده شده بود و دارای یک طراحی خاص و منحصر به فرد بود در شهر تولوز فرانسه در میان استقبال ها و انتقاد های زیاد رونمایی شد و به پرواز درآمد.

جالب ترین نکته این است که این جت در آن زمان به جت شخصی افراد ثروتمند و سلبریتی تبدیل شده بود.

اما با وجود مشکلاتی مانند افزایش هزینه های تعمیرات این جت، رکود اقتصاد جهانی، افزایش قیمت سوخت، از دست دادن اعتبار پس از یک سقوط، کاهش رزورهای انجام شده برای خرید این جت پس از سقوط فاجعه بار آن، دوره ی این جت تمام شد.

دونالد ترامپ قصد دارد این دوره پایان یافته جت فراصوت را دوباره از سر بگیرد، به همین دلیل است که بیشتر بودجه ی تعیین شده برای آژانس فضانوردی آمریکا را به این طرح اختصاص داده اند.

مطالب مرتبط
خواندن دست نوشته های کتیبه های باستانی دریای مرده با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری ناسا

پروژه ساخت نسل جدید کنکورد

پروژه پسر کنکورد درواقع پروژه و طرحی برای جایگزینی جتی است که در سال ۱۹۶۹ تولید شده بود.

هدف از این پروژه شناسایی موادی است که در نهایت به منظور طراحی و ساخت جت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر این، کاهش آلودگی صوتی حاصل از شکاف دیواره صوتی و ارتعاش تولید شده از موتورهای هواپیمایی جدید هدف دیگر این پروژه پسر کنکورد می باشد تا بتوان از آن در مناطق پرجمعیت نیز استفاده کرد.

جت پسر کنکورد از جوانب گوناگونی مانند پرواز اولیه، جنبه های هندسی، تونل باد مافوق صوت، سطح اقبال عمومی به طرح سوپر سونیک آرام و جدید مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

همانطور که گفتیم یکی از هدف های پروژه پسر کنکورد کاهش آلودگی صوتی می باشد، چرا که آلودگی صوتی که جت های مافوق صوت به شکل صداهای وحشتناک و ناهنجار تولید می کنند یکی از معضلات آنها می باشد.

امروزه بسیاری از شرکت های هواپیما سازی در جهان بر روی موتورهای هواپیما به خصوص موتورهایی که به دلیل قرار گرفتن پرده های توربین در زاویه ای خاص به سمت بالا صدای کمتری تولید می کنند کار می کنند.

آلودگی صوتی بسیار کم برای نسل جدید کنکورد

یکی از پیمانکاران قدیمی آژانس فضانوردی ایالات متحده آمریکا، با ناسا قراردادی در این زمینه امضاء کرده است که در آینده می توانیم شاهد طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری فراصوت باشیم که صدای ناشی از آنها تنها کمی بلندتر از مکالمه بین دو نفر باشد.

آژانس فضانوردی آمریکا نیز در این زمینه بیانیه ای صادر کرده است و در آن بیانیه اعلام کرده است که ما سخت در حال تلاش برای طراحی و ساخت هواپیماهایی هستیم که نه تنها به سرعت بالایی مجهز باشند بلکه دارای سیستم هوانوردی  کاراتر باشند و صدای ناشی از آنها در ارتفاعات بالا به سختی شنیده شود.

مطالب مرتبط
رانندگی در حالت مستی و مسیرهای مدور

علاوه بر این ها طرح پروانه های پیشرفته با هدف تقویت کردن نیروی رانشی و کاهش دادن صدای موتور پسر کنکورد نیز ارائه شده است که احتمالا نمونه ی اولیه ی پروژه پسر کنکورد در سال ۲۰۲۰ به صورت آزمایشی رونمایی خواهد شد و به پرواز در خواهد آمد و براساس پیش بینی های آژانس فضانوردی آمریکا، پروژه پسر کنکورد تا سال ۲۰۳۰ نیز به تولید انبوه خواهد رسید.

امیدواریم که پروژه پسر کنکورد که پروژه ای پیچیده است با کمک مواد پیشرفته و طراحی و ساخت موتورهای جدید تحقیق پیدا کند.

 منبع : geek

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.