تغذیه مناسب هنگام ابتلا به بیماری اسهال

0

زمانی که اسهال دارید، نوع غذاهایی که می خورید یا نمی خورید، می توانند در بهبود سریع شما نقش داشته باشند. اینجاست که غذاهای BRAT وارد عمل می شوند که شامل موارد زیر می باشد:

  • موز
  • برنج
  • پوره سیب زمینی
  • نان تست

اما شاید به نظر شما هم رژیم غذایی ساده BRAT (موز، برنج، سیب زمینی و نان تست) یک رژیم غذایی مناسب برای مقابله با مشکلات روده نباشد، زیرا غذاهای آن بیش از حد محدود است.  به علاوه، اگر اسهال شما در اثر سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ایجاد شده باشد، رژیم BRAT ممکن است ایده آل (به خصوص سیب زمینی) نباشد.

اگر اسهال شما شدید است یا بیش از دو روز طول کشیده، ممکن است نشانه ای از یک عارضه یا بیماری باشد که باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. در ادامه به بررسی مواد غذایی می پردازیم که هضم آن ها می تواند برای دستگاه گوارش شما راحت تر بوده و همچنین در درمان اسهال موثر واقع شوند.

غذاهای مفید و مضر برای اسهال

موز

موز دارای هضم راحتی می باشد و باعث می شود یک انتخاب خوب در حین وجود بیماری های گوارشی در نظر گرفته شود. همچنین سطح بالای پتاسیم در موز کمک می کند تا جایگزین الکترولیت هایی شود که ممکن است از طریق اسهال شدید از بین رفته باشد.

موز همچنین غنی از پکتین است. پکتین یک فیبر محلولی است که کمک می کند تا مایعات در روده بیشتر جذب شوند و در نتیجه مدفوع را به آرامی حرکت می دهد. این می تواند در کاهش شدت اسهال و کاهش یبوست کمک کننده باشد. خوردن یک یا دو عدد موز به بازگرداندن تعادل به سیستم گوارش شما کمک می کند.

برنج سفید

برنج سفید به راحتی قابل هضم بوده و دارای کربوهیدرات بالایی استاگر اسهال دارید، برنج خود را با جوجه کباب بخورید. از مصرف سس های تند، چرب و یا لبنیات ، اجتناب کنید.

مطالب مرتبط
ایمپلنت دندان و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید

نان سفید، پنکیک یا پاستا

گرچه گندم به طور کلی یک گزینه سالم است، اما بهتر است زمانی که اسهال دارید، از پنکیک یا ماکارونی بیشتر استفاده کنید. نان سفید دارای فیبر بسیار کمی می باشد. بنابراین هضم آن آسان است. از مصرف بیش از حد چربی یا قند در هنگام اسهال اجتناب کنید، کره، مارگارین، عسل، مربا یا شربت را از برنامه غذایی خود حذف کنید. همچنین از محصولات بدون قند استفاده کنید. در تهیه ماکارانی از سس های تند، روغن صنعتی استفاده نکنید.

پوره سیب زمینی

سیب زمینی دارای پتاسیم بالایی می باشد. در حالی که پوست آن دارای مقدار زیادی مواد مغذی است، اما باید زمانی که اسهال دارید، از مصرف آنها اجتناب کنید. سیب زمینی را به صورت بخار پز، در مایکروویو یا به صورت جوشانده مصرف کنید. کمی نمک برای طعم دهی آن خوب است، اما از مصرف کره، مارگارین، خامه ترش یا سبزیجات اجتناب کنید. مقدار زیادی چربی و روغن می تواند سیستم گوارشتان را حساس و تحریک کند و موجب افزایش علائم اسهال شود.

گوشت چرخ شده یا مرغ خرد شده

مرغ منبع ایده آل پروتئین می باشد. مصرف مرغ روش نسبتا ایمنی برای دریافت برخی مواد مغذی در بدن شما است. هرچه آن را ساده تر بپزید و از اضافه کردن روغن یا کره هنگام پختن مرغ خودداری کنید بهتر است اکثر افراد آن را به صورت سوپ در دوران بیماری تهیه می کنند. گوشت بوقلمون، گوشت گاو و ماهی نیز برای این بیماری مفید است.

ماست

شما باید از مصرف بیشتر محصولات لبنی در طول دوره اسهال حاد جلوگیری کنید. با این حال، ماست یک استثنا برای این قانون است. به دنبال ماست هایی که حاوی باکتری زنده یا فعال یا به طور خاص لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، باشید. برچسب را با دقت بخوانید و یک نام تجاری را انتخاب کنید که دارای مقدار قند بالا و حاوی شیرین کننده های مصنوعی نباشد. در صورت عدم تحمل لاکتوز، شما باید به دنبال انواع ماست بدون لاکتوز باشید.

مطالب مرتبط
رژیم کتوژنیک برای پوست خوب است یا بد؟

سوپ مرغ

سوپ مرغ برای بیماری اسهال، بسیار مفید است. سوپ مرغ شامل مواد مغذی و الکترولیتی بوده و می تواند جایگزین موادی شود که بدن شما از طریق اسهال مداوم از دست داده است. سوپ گرم باعث کاهش شکم درد می شود.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای فیبر محلول است، که ممکن است در هنگام اسهال مفید واقع شود. به یاد داشته باشید که باید مصرف هر گونه شکر، عسل یا محصولات لبنی را که معمولا با غلات گرم یا سرد مصرف می کنید را محدود کنید. شما می توانید موز را به بلغور جو دوسر یا غلات اضافه کنید تا آن را شیرین کنید و از ویژگی های موثر آن بهره مند شوید.

سبزیجات

سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می دهند و در صورت داشتن اسهال، باید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. با این حال، شما باید آنها را پوست گرفته، دانه هایشان را جدا کرده و آنها را طبخ کنید. هویج، لوبیا سبز، چغندر، بلوط و کدو برخی از گزینه های خوب برای بیماری اسهال هستند. شما همچنین نباید از سبزیجاتی استفاده کنید که هضم سختی دارند، از جمله کلم بروکلی، گل کلم، فلفل، نخود فرنگی و ذرت.

چوب شور و نوشیدنی ورزشی

وقتی اسهال دارید، الکترولیت ها (نمک) را از دست می دهید و باید آنها را جایگزین کنید. چوب شور با آرد سفید ساخته شده و دارای نمک است، بنابراین انتخاب خوبی است. شما همچنین می توانید نوشیدنی های الکتریکی جایگزین را استفاده کنید.

هیدراته بمانید

همچنین باید مقدار زیادی مایعات بنوشید تا بتوانید بدن خود را هیدراته نگه دارید و مایعات از دست رفته را جایگزین کنید. آب زیاد و تکه های یخ بخورید.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

مطالب مرتبط
آیا تحریک نوک پستان به تحریک زایمان کمکی می کند!؟

ارسال یک پاسخ

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com