افزایش حمله قلبی در اثر استرس های مالی

0

افزایش حمله قلبی در اثر استرس های مالی

 

افزایش حمله قلبی در اثر استرس های مالی

تحقیقات جدید که در هجدهمین کنگره سالانه انجمن قلب آفریقای جنوبی ارائه شده است، نشان می دهد که استرس مالی ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی را ۱۳ برابر افزایش دهد و فشار شغلی، تقریبا تا ۶ برابر افزایش یابد.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health  وب سایت ورد نگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است ، ارتباط بیماری های قلبی و استرس مالی ، مورد بررسی قرار گرفته است.

مردم، خیلی زیاد نگران مسائل مالی خود هستند. طبق نظرسنجی اخیر توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، ۷۲ درصد از کسانی که در ایالات متحده بودند، حداقل یک بار در ماه گذشته، فشارهای مالی را احساس کردند.

همان سازمان هشدار می دهد که “استرس مربوط به مسائل مالی می تواند تأثیر قابل توجهی در سلامت و رفاه انسان داشته باشد.“تحقیقات جدید که در هجدهمین کنگره سالانه انجمن قلب آفریقای جنوبی، در ژوهانسبورگ برگزار شد، می تواند به ما کمک کند تا دقیقا درک کنیم که تا چه اندازه این تاثیر امکان پذیر است.”

نویسنده تحقیق دکتر دنیسان گودرنر، مدرس دانشیار دانشگاه ویتواتزرند در ژوهانسبورگ، انگیزه تحقیقاتش را توضیح می دهد.

وی می گوید: “نقش عوامل روانی و اجتماعی در ایجاد بیماری در یک منطقه ی تحت مطالعه در آفریقای جنوبی بررسی شد، شاید به این دلیل که بسیاری از چالش های سلامتی دیگر مانند سل و HIV در این منطقه وجود دارد.”

 

بررسی استرس و خطر حمله قلبی

دکتر گودرنر و همکارانش به منظور بررسی تأثیر عوامل روان شناختی بر احتمال ابتلا به حمله قلبی، ۱۰۶ نفر را مورد بررسی قرار دادند که برای یک حمله قلبی به یک بیمارستان عمومی در ژوهانسبورگ مراجعه کرده بودند.

محققان همچنین یک گروه کنترل از شرکت کنندگان سالم را از نظر سن، جنس و نژاد مورد بررسی قرار دادند.

از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه ای راجع به رفاه روانشناختی خود را که با پرسش هایی درباره افسردگی، اضطراب، استرس و استرس مرتبط با کار یا استرس مالی پر شده بود، تکمیل کنند.

برای ارزیابی و اندازه گیری تجربه هر یک از این شرایط، تیم از مقیاس لیکرت ( یک مقیاس روانشناختی است و در پژوهش های پرسشنامه ای از آن استفاده می شود) استفاده کرد.

پاسخ های شرکت کنندگان به چهار دسته تقسیم شدند:

  • فاقد استرس مالی

  • استرس مالی خفیف

  • استرس مالی متوسط

  • استرس مالی شدید

استرس مالی خفیف به این معنی بود که آنها درآمد داشتند اما نیاز به حمایت مالی بیشتری داشتند. افرادی که تحت دسته متوسط استرس قرار گرفتند، درآمد داشتند، اما خود را در معرض خطر مالی قرار داده بودند.

کسانی که در دسته ی استرس شدید قرار داشتند، افرادی بدون درآمد و حتی افرادی بودند که برای رفع نیازهای اساسی فقیر به حساب می آمدند که در آنها استرس مالی قابل توجهی دیده می شد.

دکتر گودرنر و همکارانش نمرات دو گروه و بروز یک حمله قلبی را محاسبه کردند. طبق نتایج بدست آمده، ۹۶ درصد از کسانی که حمله قلبی داشتند گزارش دادند که برخی از سطوح استرس را تجربه کرده اند و ۴۰ درصد آنها گفته اند که فشار شدید مالی را داشته اند.

افرادی که فشارهای مالی قابل توجهی را گزارش کردند، احتمال ابتلا به حمله قلبی را ۱۳ برابر بیشتر از افرادی که حداقل یا بدون استرس بودند، داشتند.

در میان کسانی که سطح استرس متوسط ​​کار را تجربه کرده اند، شانس ابتلا به حمله قلبی ۵.۶ برابر بیشتر است.

علاوه بر این، افرادی که در ماه گذشته افسردگی خفیف، متوسط ​​و شدید را تجربه کرده بودند، سه برابر بیشتر از بقیه که در سطح پایین تر استرس به سر می بردند،  احتمال ابتلا به حمله قلبی داشتند.

دکتر دیوید جانکلوو، رئیس کنگره قلب آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۷ می گوید: “ما می دانیم که بیمار قلبی افسرده در معرض خطر بیشتری قرار دارد. ما، به عنوان پزشک، نیاز به شناسایی خیلی سریع آنها داریم تا بتوانیم درمان های موثرتر و زودتری را برای آنها تجویز کنیم.”

دکتر جانکلوو می افزاید: “توانبخشی قلب همراه با مشاوره و روانکاوی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.”

دکتر گودرنر همچنین به اهمیت یافته های این تحقیق اشاره می کند و می گوید: “مطالعه ما نشان می دهد که جنبه های روان شناختی یکی از مهم ترین عوامل خطر، برای آنفاکتوس حاد قلبی است. به اغلب بیماران پس از حمله قلبی توصیه می شود که استرس خود را کاهش دهند، اما در اصل، استرس باید برای پیشگیری از حمله قلبی هم کاهش داده شود.”

ایشان اظهار داشتند: “تعداد کمی از پزشکان درمورد استرس، افسردگی یا اضطراب در طول معاینه ی خود از بیمار سوال می کنند و این باید یک سوال معمولی و اصولی مانند سوال درباره سیگار کشیدن باشد که حتما پرسیده می شود. همانطور که ما در مورد چگونگی ترک سیگار توصیه می کنیم، بیماران نیاز به اطلاعاتی در مورد نحوه مبارزه با استرس دارند.”

پروفسور مانگا نتیجه گرفت: “مطالعه ما نشان می دهد که بررسی جنبه های روان شناختی یک منطقه به پیشگیری از بیماری های قلب و عروق کمک شایانی می کند که این مسئله مستلزم توجه زیادی است”.

 

مطالب مرتبط
8 تمرین مفید برای بلند قدتر شدن در عرض یک هفته

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.