افسردگی آتیپیک یا افسردگی دیسفوریک و راه های درمان آن

0

افسردگی آتیپیک یا افسردگی دیسفوریک و راه های درمان آن

با افسردگی آتیپیک آشنایی دارید؟ آیا می دانید علائم این افسردگی چیست؟ یکی از شاخه های افسردگی حاد و شدید به نام افسردگی آتیپیک شناخته شده است که دارای علائمی با ویژگی های مخصوصی می باشد. با وردنگار همراه باشید تا به بررسی این نوع بیماری افسردگی بپردازیم.

افراد مبتلا به افسردگی اساسی به طور یکنواخت افسرده هستند، اما افرادی که با ویژگی های غیر معمول افسردگی اساسی دارند واکنش های خلق و خویی از خود نشان می دهند. در این حالت لحظه ای از خبرهای خوب خوشحال و لحظه ای دیگر برای خبر بد به شدت ناراحت هستید. برخی از کارشناسان سلامت روان بر این باورند که این نوع از افسردگی از اختلال دو قطبی شناخته شده به عنوان “ادواری” خفیف تر است. افسردگی آتیپیک اغلب برای اولین بار در سال های نوجوانی دیده می شود و می تواند تا بزرگسالان ادامه یابد.

ویژگی های افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک

• وزن قابل توجه
• افزایش اشتها
• خواب بیش از حد
• فلج ، یا احساس سنگینی در بازوها و پاها
• حساسیت به نادیده گرفته شدن

علائم افسردگی آتیپیک

۱- واکنش‏های گیج کننده نسبت به موقعیت‏ها و فرصت‏های عاشقانه و احساساتی، و هجوم اندوه و ملال (خشم توأم با افسردگی، و حتی اقدام به خودکشی) در هنگام شکست و ناکامی در عشق

۲- مختل شدن لذت انتظاری، در عین توانایی واکنش توأم با لذت، هنگامی که شرایط آن به وسیله دیگران فراهم شده باشد (یعنی حفظ پاداش تمام کننده)

۳-تصور میشود منجر به ساخت ـ تریپتوفان در سلول‏ها و نورون‏هارا تسهیل می‏کنند؛ بر اساس نظریات موجود، که ساخت مواد درونزاد ضد افسردگی درونزاد در مغز می‏شود.

تشخیص افسردگی آتیپیک

این آزمایش ها می تواند به پزشک شما کمک کند که مشکلات دیگری که باعث ایجاد نشانه ها می شود، را تشخیص دهد و هر گونه عوارض جانبی را بررسی کند:

معاینه بدنی:

پزشک ممکن است در اولین گام معاینه فیزیکی انجام دهد و سؤالات مهمی را در مورد سلامتی بدن برای تعیین اینکه چه چیزی باعث افسردگی شما شده است، بپرسد. در برخی موارد، افسردگی ممکن است به یک مشکل جسمی مرتبط باشد.

تست های آزمایشگاهی:

تست هایی مانند آزمایش خون CBC یا آزمایش تیروئید می تواند به پزشک ثابت کند که بدن به درستی در حال کار کردن است.

ارزیابی روانشناختی برای بررسی علائم افسردگی:

در این تست پزشک در مورد علائم، اندیشه ها، احساسات و الگوهای رفتاری با شما صحبت خواهد کرد. ممکن است حتی از شما بخواهد که پرسشنامه ای را پر کنید.

آزمایش DSM-۵:

متخصص می تواند نشانه های شما را با معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-۵) مقایسه کند. این راهنما توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده و برای تشخیص شرایط روحی بیمار استفاده می شود.

درمان غیردارویی افسردگی آتیپیک

۱- شناخت درمانی :

روی تحریفهای شناختی که در اختلال افسردگی عمده وجود دارد تاکید میشود. مثل تحریف به صورت توجه انتخابی به جنبههای منفی شرایط و استنباط بیمارگونه غیرواقعی درباره پیامدها.

۲- درمان بین فردی :

روی یک یاد و مشکل بین فردی جاری بیمار تمرکز میکند. این نوع درمان بر اساس دو پیش فرض است.

الف- مشکلات بین فردی کنونی بیمار ریشه در ارتباطات ناکارآمد اولیه وی دارد.
ب- مشکلات بین فردی کنونی بیمار باعث تسریع یا تدوام علایم افسردگی بیمار شده است.

۳- رفتار درمانی :

بر اساس فرضیه ای است که می گوید الگوهای رفتاری ناسازگار منجر به دریافت پس خوراندهای مثبت کمی برای بیمار میشود و شاید منجر به طرد کامل وی از جامعه شود. این روش درمانی با مورد توجه قراردادن رفتارهای ناسازگار بیمار، به وی می آموزد طوری رفتار کند که پس خوراندهای مثبت دریافت کند.

۴- روان درمانی تحلیلی :

هدف از این نوع درمان نه تنها حذف علایم، بلکه تغییر در ساختار شخصیتی یا کاراکتر بیمار میباشد. بهبود در اعتماد بین فردی، صمیمیت، مکانیسمهای سازگاری (Coping mechanisms)، افزایش ظرفیت داغداری و توانایی تجربه طیف وسیع احساسات، برخی اهداف درمان روانکاوانه میباشد.
انواع روان درمانیهایی که در اینجا ذکر شد جزو درمانهای تخصصی می باشند که توسط روانپزشک یا روانشناس بالینی انجام میشوند.

درمان با شوک الکتریکی (ECT): 

در این روش، جریان‌های الکتریکی از مغز عبور داده می‌شوند. تصور می‌شود این روش که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بتواند عملکرد و اثر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند حتی علائم افسردگی شدید را سریعاً از بین ببرد. زمانی که دیگر روش‌های درمانی پاسخگو نیستند از این روش استفاده می‌شود.

تحریک مغناطیسی جمجمه (TMS): 

تحریک مغناطیسی جمجمه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشد که پاسخ مناسبی از داروهای ضدافسردگی دریافت نکرده‌اند. در طول TMS، فرد بر روی یک صندلی به حالت خوابیده قرار گرفته و سیم‌پیچ مخصوصی بر روی سر او قرار می‌گیرد. این سیم‌پیچ تکانه‌های مغناطیسی کوچکی را برای تحریک سلول‌های عصبی درون مغز صادر می‌کند که این سلول‌ها مسئول تنظیم خلق‌وخوی و افسردگی می‌باشند. معمولاً به مدت ۶ هفته، هفته‌ای ۵ جلسه‌ی درمانی برنامه‌ریزی می‌شود.

روش های موثر در درمان افسردگی آتیپیک

  • استفاده از داروهای گیاهی
  • استفاده از مکمل ها
  • ورزش، مدیتیشن، یوگا
  • طب سوزنی 
  • نور درمانی

 درمان خانگی افسردگی  آتیپیک

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند در تسکین اختلالات افسردگی به خصوص میان افرادی که داروهای افسردگی مصرف می کنند موثر باشد. تحقیقات اخیر تاثیر مکمل های گوناگون دیگری را بر کنترل حالات افسردگی و کمک آنها به درمان را نشان می دهند.
در این راستا ممکن است مکمل های اسید فولیک، امگا ۳، ویتامین D، و آدنوزیل متیونین درواقع اثربخشی داروهای ضد افسردگی را به حداکثر می رسانند.
 
همچنین به تاثیرات بالقوه مکمل های کراتین، روی، ویتامین C، و تریپتوفان اشاره می شود، اما تحقیقات بیشتری جهت تایید این اثرات مورد نیاز است.
 
مکمل های کراتین و تریپتوفان ممکن است به تولید سروتونین بیشتر در بدن کمک نماید زیرا حاوی اسیدهای آمینه پیش ساز تمامی پروتیین هایی هستند که مواد شیمیایی عصبی، از جمله سروتونین را می سازند.
 
دلایل مشابهی وجود دارد که ویتامین های C, B6, B5, B3, B1 و D در افرادی که از افسردگی رنج می برند مفید واقع می گردند، زیرا این ویتامین ها در کمک به تولید سروتونین مهم هستند.
 
مصرف مکمل های گیاهی حاوی گیاهان علف چای و زعفران در بیماران دچار افسردگی نتایج مثبتی در جهت کمک به درمان نشان داده است.

گردآوری و تدوین: خانم پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد

مطالب مرتبط
آزمایش استرادیول چیست؟ بررسی عوارض و نحوه انجام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.