اگسوزتوز یا زخم استخوان چیست؟ علل، علائم و درمان

0

اگسوزتوز یا زخم استخوان : اگسوزتوز که همچنین به نام زخم استخوان شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که رشد استخوانی بیشتر از یک سطح صاف و معمول استخوان است. اگسوزتوز بسته به اندازه و مکان آن می تواند باعث درد یا سوزش مزمن شود. گاهی اوقات غضروف در ناحیه ای اگسوزتوز رشد می کند که استئوکندروم نامیده می شود.

این رشد استخوانی در گوش اغلب رخ می دهد، آنها همچنین ممکن است در اطراف جمجمه، از جمله در داخل دهان و سینوس ها رشد کنند. کودکان و نوجوانان بیشتر احتمال دارد اگسوزتوز یا زخم استخوان را تجربه کنند. در این مقاله، ما انواع مختلف اگسوزتوز، علل، علائم و درمان آنها را بررسی می کنیم. ما همچنین به بررسی این وضعیت و عوارض احتمالی آن می پردازیم.

علل و انواع اگسوزتوز یا زخم استخوان

علل اگسوزتوز یا زخم استخوان بستگی به نوع و مکان رشد بیش از حد استخوان دارد. علل رایج عبارتند از آسیب، تحریک مزمن استخوانی یا سابقه خانوادگی اگسوزتوز. در بعضی موارد، علت اگسوزتوز ناشناخته است.
اگسوزتوز یا زخم استخوان که با سابقه خانوادگی ارتباط دارد، اگسوزتوز چندگانه موروثی نامیده می شود. در این حالت، این بیماری باعث رشد غیرطبیعی استخوان در استخوان های طولانی از جمله بازوها، انگشتان دست، پا و انگشتان پا می شود.

هنگامی که کسی دچار اگسوزتوز می شود، نوع بیماری بستگی به محل آن دارد. مکان های ممکن برای توسعه اگسوزتوز عبارتند از:

کانال گوش یا گوش شنوا

اگسوزتوز که در کانال گوش رخ می دهد، گوش شنوایی نامیده می شود. این اتفاق پس از تماس

مکرر گوش با باد سرد و آب و رشد قارچ در داخل کانال گوش رخ  می دهد. از لحاظ پزشکی، گوش شنوا، اگسوزتوز کانال شنوایی خارجی نامیده می شود.

زیر ناخن

اگسوزتوز در ناحیه زیر ناخن زمانی اتفاق می افتد که یک نوع تومور استخوانی در زیر ناخن رشد می کند. این می تواند ناشی از آسیب یا عفونت قبلی باشد و اغلب بر انگشت پا تاثیر می گذارد. کودکان و نوجوانان بیشتر احتمال دارد که این وضعیت را داشته باشند. اگسوزتوز  ایجاد شده در زیر ناخن اگسوزتوز  بستر ناخن نامیده می شود.

مطالب مرتبط
آیا ایدز از طریق پرتقال های خونی وارداتی از لیبی منتقل می شود؟

دهان یا فک

این نوع اگسوزتوز  یا زخم استخوان یک بیماری نادر است که باعث رشد استخوان ها در فک می شود که معمولا در داخل دهان در پشت دندان است. آنها اغلب نتیجه برخی از صدمات یا آسیب لثه ها و استخوان های زیر دندان هستند. اگسوزتوز دهان یا فک، اگسوزتوز  باکال نامیده می شود.

پاشنه پا یا ناهماهنگی هگلوند

بدشکلی هگلوند اگسوزتوز پشت استخوان پاشنه پا است. در اغلب موارد پس از مدت کوتاهی در اثر فشار ناشی از کفش به استخوان پا، بدتر می شود.  علت این مشکل ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی و یک پاشنه پا که در فشار قرار گرفته است می تواند علت آن باشد. بدشکلی هگلوند یا اگسوزتوز پشت استخوان پاشنه نیز به نام استروژن عضلانی است.

سینوس ها

استئوسینوس های پارانازال به رشد بیش از حد استخوان در دیواره های سینوسی اشاره دارد که حفره بینی داخل جمجمه است.

این نوع اگسوزتوز، همیشه باعث علائم نمی شود، گرچه برخی افراد ممکن است فشار طولانی مدت یا مزمن و فشار سینوسی داشته باشند، زیرا سینوس های آنها نمی توانند به طور مناسب تخلیه شوند.

علائم

برخی از افرادی که اگسوزتوز، دارند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. آنها ممکن است از اگسوزتوز خود آگاه نباشند تا زمانی که یک رادیوگرافی برای یک وضعیت دیگر انجام دهد و پزشک این مشکل را مشخص کند. بعضی از افراد ممکن است اگسوزتوز خود را تشخیص دهند، زیرا آنها در یک ناحیه خاص مانند سینوس ها یا کانال گوش یک انسداد دارند.

اگر رشد استخوانی باعث عوارضی مانند فشار وارد شدن به عروق خونی یا اعصاب شود، ممکن است فرد شروع به ایجاد علائم کند. این می تواند به درد موضعی منجر شود.

افراد مبتلا به اگسوزتوز های چندگانه ارثی معمولا در سن ۵ سالگی تشخیص داده می شوند. آنها ممکن است بدون علائم یا نشانه های شدید، مانند اشکال غیر طبیعی استخوانی دیده نشوند. این به خصوص در صورتی است که آن ها استئوکندروم دارند اتفاق می افتد زیرا مناطق غضروفی به مرور زمان سخت می شوند و بر رگ های خونی فشار می آورند.

مطالب مرتبط
چگونگی خلاص شدن از چشم زرد

فرد مبتلا به اگسوزتوز یا زخم استخوان چندگانه ارثی ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • سفتی، سختی
  • دست و پا منحرف شده
  • اندام دارای طول کوتاهتر از حد متوسط
  • درد، به ویژه در هنگام حرکت
  • اندام هایی با طول های مختلف

اگسوزتوز، می تواند ثابت و متصل باشد

  • اگسوزتوزثابت: این نوع گسترده بوده و به استخوان چسبیده است.
  • اگسوزتوزمتصل: این نوع به استخوان توسط یک ساقه باریک متصل می شود.

درمان ها

در بسیاری از موارد، درمان لازم نیست. اگر درمان مورد نیاز باشد، نوع مداخله به موقعیت و شدت اگسوزتوز، بستگی دارد. یک پزشک ممکن است عمل جراحی را برای از دست دادن اگسوزتوز، توصیه کند اگر شرایط بحرانی باشد و باعث درد یا ناراحتی روانی شود.

گوش شنوا

در مراحل اولیه گوش شنوا، پزشک ممکن است از پلاک های گوش یا انواع خاصی از پوشش های سر برای حفاظت از گوش ها و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، استفاده کند. در غیر این صورت، یک جراح می تواند از یک روش به نام کانالپلاستی برای حذف اگسوزتوز، استفاده کند.

ناهماهنگی هوگلند

برای مقابله با هوگلند، پزشک ممکن است ابتدا اقدامات محافظتی را توصیه کند، مانند استفاده از کفش های دارای پشت باز که فشار کمتری روی استخوان پاشنه ایجاد می کنند. مصرف داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن ممکن است برای درمان علائم دردناک مفید باشد.

اگسوزتوز های چندگانه ارثی

قبل از اینکه استخوانها به طور کامل توسعه پیدا کنند، رشد غیرطبیعی استخوان در فردی که دارای عوارض چندگانه ارثی است، ممکن است با عمل جراحی به نام همی فیزیوزید یا اصلاح درمان شود. این جراحی ممکن است به رشد هم تراز اندام های مشابه کمک کند.

تشخیص

دکتر بیماری اگسوزتوز، را با بررسی تاریخچه پزشکی و شناسایی علائم فرد تشخیص می دهد. آنها اطلاعات مربوط به سن، سرگرمی ها و سابقه خانوادگی فرد را بررسی می کنند.

مطالب مرتبط
3 توصیه عملی برای کاهش وزن از دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

آزمایش های تصویربرداری به تشخیص اگسوزتوز، کمک می کنند زیرا تصاویر اشعه ایکس می تواند به

پزشک کمک کند تا زمینه های رشد استخوانی را که برای اگسوزتوز، وجود دارد، شناسایی کند. سی تی اسکن و MRI نیز می تواند برای گرفتن تصاویر دقیق تر از استخوان مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی

رشد استخوان در ارتباط با اگسوزتوز، بسته به موقعیت مکانی می تواند در نهایت موجب درد، ناراحتی،  انسداد راه های هوایی، مخاط و یا موم گوش شود.

افرادی که مشکل گوش شنوا را دارند نیز ممکن است دچار عوارض شوند. رشد استخوانی می تواند باعث مسدود شدن کانال گوش شود، آب و موم گوش داخل آن را بگیرد. این می تواند منجر به عفونت و کاهش شنوایی شود.

سرطان استخوان در بزرگسالان بسیار نادر است. فرد مبتلا به اگسوزتوز های چندگانه ارثی در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان استخوان به نام کندروسارکوم می باشد.

چشم انداز

اگسوزتوز، باعث می شود فرد دچار رشد زائده های استخوانی در استخوان های خود شود. در برخی از افراد، اگسوزتوز، ممکن است باعث بروز نشانه ها نشود. در دیگر موارد، این می تواند رشد فرد را تحت تأثیر قرار دهد و موجب عوارض مهمی شود.

درمان همیشه ضروری نیست و ممکن است به اندازه و مکان اگسوزتوز، بستگی داشته باشد، اگرچه عمل جراحی برای حذف اسپورهای استخوان استفاده می شود اما توصیه می شود با پزشک مشورت کنید تا بهترین درمان برای هر مورد را بیابید.

Last reviewed

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.