ورزش “بالا رفتن از پله ها” سلامتی را ارتقاء می دهد

0

بنا بر تحقیقات جدید، زمان دیگر بهانه ای برای ورزش نکردن نیست، چراکه حتی چند دقیقه بالا رفتن از پله در فواصل زمانی هر روز برای بهبود سلامت قلبی عروقی و کلی کافی است.

بالا رفتن از پله ها یک ورزش مفید است

تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی زمان کوتاهی برای بالا رفتن از پله ها می تواند فواید بهداشتی  و سلامتی غیر منتظره را برای شما به همراه داشته باشد.چندین مطالعه اخیر نشان داده است که بسیاری از فواید سلامت از ورزشهای کوتاه مدت نفس گیر به دست می آید.

به عنوان مثال، مرور مطالعات موجود، که امروز در اخبار پزشکی منتشر شده، نشان می دهد که یک دوره حاد ورزش می تواند بلافاصله قلب را در برابر موارد ایسکمی آینده محافظت کند. ایسکمی به کم رسیدن خون به ناحیه یا نواحی از بدن گفته میشود.

نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد که ۱۰ دقیقه فعالیت بدنی به اندازه کافی برای تقویت مغز، بهبود توجه، حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی در میان مهارت های ذهنی کافی است.

در حال حاضر، تحقیقات نشان می دهد که حتی  دقایقی بالا رفتن از پله که چند دقیقه طول می کشد، با دوره های استراحت کوتاه بین آنها، می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. مارتین گیبالا، استاد کینزیولوژی در دانشگاه مک مستر در همیلتون کانادا، نویسنده ارشد مطالعات جدید است که در مجله فیزیولوژی کاربردی، تغذیه و متابولیسم به چاپ رسیده است.

چگونه یک تمرین موثر داشته باشیم

پروفسور گیبالا و تیم تحقیقاتی ایشان، تمریناتی را انجام دادند که در آن تمرینات پرش از نوع اسپرینت، یعنی تمرینات شدید با چند دقیقه استراحت  کوتاه بین آن که مجموعا تمرین و استراحت بین آن به حدود ۱۰ دقیقه میرسد – می تواند آمادگی جسمانی قلبی را بهبود بخشد. تقویت اندام قلبی “توانایی قلب، ریه ها و سیستم عروقی برای انتقال خون اکسیژن غلیظ به عضلات” است.

مطالب مرتبط
نرمش های مخصوص توانبخشی دیسک کمر و کمردرد قسمت اول

تحقیقات نشان داده است که تناسب تنفس بیشتر موجب سلامتی بسیاری از جمله سلامت قلب و عروق، بهبود مقاومت به انسولین و خطر مرگ زودرس می شود.

چه نوع فعالیت جسمانی میتواند به شما کمک کند جوان بمانید؟

تحقیقات جدید، مزایای تمرینات استقامتی، تمرینات با شدت بالا و تمرینات مقاومتی را مقایسه می کند. برای مطالعه کنونی، یک گروه از ۱۲ شرکت کننده جوان، سه بار در روز تعدادی پله را صعودی طی کردند و بین ۱ تا ۴ ساعت بازیابی و استراحت بین این تمرینات داشتند.

شرکت کنندگان در این تحقیقات سه بار در هفته به مدت ۶ هفته در این تمرین شرکت کردند، در حالی که یک گروه کنترل از ۱۲ فرد سالم در این مدت ورزش نکردند.

در پایان دوره مداخله، آمادگی جراحی قلب و عروق در کوه نوردان و کسانی که پله را بالا رفته بودند بیشتر بود، که نشان می دهد که صعود از پله ها در بهبود آمادگی جسمانی قلبی موثر است.

پله نوردان در پایان دوره نیز قوی تر بودند و در مقایسه با گروه کنترل، در آزمون دوچرخه سواری نیز عملکرد بهتری نشان دادند.

دکتر جاناتان استادیار کینیستولوژی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می گوید: “ما می دانستیم که تمرین های اسپرینت به صورت اینتروال (تمرین شدید با استراحت کوتاه ما بین) موثر است.

با این حال، ما کمی شگفت زده شدیم که دیدیم روش بالا رفتن از پله نیز موثر بوده است”. جاناتان توضیح می دهد: “به آرامی صعود کردن از پله ها در طول روز به نظر می رسد به اندازه کافی برای افزایش تناسب اندام در افرادی که به غیر ازین صورت بی تحرک هستند، موثر است.”

پروفسور  گیبالا می افزاید: “یافته ها باعث می شود که مردم ” تمرینات کوتاه تناسب اندام “نظیر بالا رفتن از پله ها را در روز در برنامه خود وارد کنند.

مطالب مرتبط
سه عامل مهم و ساده برای سوزاندن چربی شکمی

“کسانی که در برج های اداری کار می کنند یا در ساختمان های آپارتمانی زندگی می کنند می توانند صبح، ظهر و عصر چند بار از پله ها بالا بروند و می دانند که یک تمرین موثر انجام می دهند.”در آینده، تیم قصد دارد تا اثرات تمرینات مختلف «ورزش snacking» را آزمایش کند و طول دوره های بازیابی متفاوت باشد. آنها همچنین مایل به مطالعه اثرات این تمرینات بر فشار خون و قند خون میباشند.

هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.