با ۷ خاصیت جینسینگ آشنا شوید

0

برای مدت‌های طولانی از جینسینگ در طب سنتی چینی استفاده می‌شده است. این گیاه پر خاصیت، عموماً بر سه نوع است: تازه، سفید و قرمز. نوع تازه پیش از ۴ سال برداشت می‌شود، بین ۴ الی ۶ سال جینسینگ سفید و پس از ۶ سال نوع قرمز قابلیت برداشت دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به ۸ خاصیت مهم جینسینگ، که همگی اثبات شده‌اند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

خواص جینسینگ

۱- کاهش التهاب:

جینسینگ از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برخوردار است. برخی مطالعات نشان از آن دارند که ترکیب جینسنوساید موجود در این گیاه قادر به رفع التهاب و همچنین افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان در سلول‌های بدن می‌باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه که بر روی گروهی از افراد مبتلا به التهاب پوست صورت گرفت نشان داد که مصرف جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند تا حد بسیاری از التهاب پوست بکاهد.

در طی مطالعه‌ای دیگر، روزانه ۳ گرم جینسینگ و دارونما  برای مدت ۱۲ هفته به ۷۱ زن یائسه داده شد و پس از آن فعالیت‌های آنتی اکسیدانی و سطح استرس اکسیداتیوشان اندازه‌گیری گردید. پس از بررسی نتایج، پژوهش‌گران دریافتند که مصرف جینسینگ قرمز می‌تواند در کاهش سطح استرس اکسیداتیو مؤثر باشد.

۲- مفید برای عملکرد مغز:

برخی مطالعات نشان می‌دهند که ترکیبات جینسینگ، از جمله جینسنوساید و ترکیب K، می‌توانند از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که بر روی ۳۰ فرد سالم صورت گرفت هر یک از آن‌ها پس از مصرف روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم جینسینگ پاناکس به مدت ۴ هفته بهبود در سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خو را تجربه کردند.

با این حال، این اثرات مثبت پس از ۸ هفته مصرف کاهش یافتند. گویا مصرف بیش از اندازه‌ی جینسینگ بیش از آن که سود داشته باشد مضر است.

مطالعه‌ای دیگر نشان از آن داشت که مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم جینسینگ پاناکس به مدت ۸ روز می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های ریاضی شود. مطالعات دیگر نیز نشان دادند که جینسینگ بر روی عملکرد مغز افراد مبتلا به آلزایمر نیز تأثیری مثبت دارد.

۳- مفید برای درمان اختلال نعوظ:

تحقیقات از مزایای جینسینگ برای درمان اختلال نعوظ در مردان پرده برداشته‌اند. به نظر می‌رسد ترکیبات موجود در این گیاه از آلت تناسلی در برابر استرس اکسیداتیو در عروق خونی محافظت می‌کنند.

افزون بر این، مطالعات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند موجب افزایش تولید نیتریک اکسید شود. این ترکیب می‌تواند آرامش عضلات آلت تناسلی را افزایش داده و همچنین افزایش گردش خون در آن را به همراه داشته باشد.

البته هنوز هم به طور قطع نمی‌توان در مورد تأثیر مثبت جینسینگ بر روی اختلال نعوظ سخن گفت و بایستی تحقیقات بیش‌تری در این زمینه صورت گیرد.

۴- تقویت سیستم ایمنی:

جینسینگ می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شود و مطالعات متعددی بر این مورد صحه گذاشته‌اند. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی ۳۹ بیمار مبتلا به سرطان معده صورت گرفت. در طی این مطالعه روزانه ۵۴۰۰ میلی‌گرم جینسینگ به مدت دو سال به آن‌ها داده شد. نتیجه فوق‌العاده بود. بهبود قابل توجهی در سیستم ایمنی هر یک از آن‌ها صورت گرفت.

در مطالعه‌ی دیگری که بر روی افراد مبتلا به سرطان معده‌ی وخیم که تحت شیمی‌درمانی بودند صورت گرفت، پس از سه ماه دریافته شد که سیستم ایمنی این گروه به نسبت گروهی که دارونما دریافت کرده بودند به طرز قابل توجهی تقویت شده بود.

با وجود آن که این مطالعات نشان از تأثیر مثبت جینسینگ بر روی سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سرطان دارند، اما برای تأیید این تأثیر مثبت بر روی بدن افراد سالم به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

۵- پیشگیری از سرطان:

گفته می‌شود که جینسینگ در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌های خاص مفید است. به نظر می‌رسد این تأثیر مثبت به سبب ترکیبات جینسنوساید موجود در این گیاه است که با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود چنین موردی را موجب می‌شود.

یک تحقیق در این زمینه صورت گرفته و نتیجه این شده که در افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند، تا ۱۶ درصد از خطر ابتلا به سرطان کم می‌شود.

افزون بر این، گفته می‌شود که مصرف جینسینگ در بیماران سرطانی تحت شیمی‌درمانی می‌تواند عوارض جانبی شیمی‌درمانی را کاهش داده و اثرات برخی داروها را نیز افزایش دهد.

البته با وجود آن که تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته، هنوز نتیجه‌ای قطعی در مورد تأثیر مثبت این گیاه بر روی انواع سرطان حاصل نشده است.

۶- افزایش انرژی:

گویا جینسینگ در مبارزه با خستگی  و افزایش انرژی بدن مؤثر است. مطالعات حیوانی متعدد نشان از آن دارند که پلی‌ساکاریدها و اولگوپپتیدهای موجود در این گیاه، می‌تواند موجب کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش انرژی تولید شده در سلول‌ها شوند و به این ترتیب در رفع خستگی مؤثر باشند.

۷- کاهش قند خون:

افزون بر موارد فوق، مطالعات نشان از آن دارند که جینسینگ برای افراد دیابتی نیز مفید است. به نظر می‌رسد این گیاهِ پر خاصیت می‌تواند عملکرد سلول‌های لوزالمعده را بهبود بخشیده و موجب افزایش تولید انسولین در بدن شود. افزون بر این، گویا این گیاه با مبارزه با فعالیت رادیکال‌های آزاد نیز می‌تواند در کاهش علائم دیابت مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه به بررسی اثرات جینسینگ همراه با مصرف داروهای رایج ضد دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداخت. نتیجه جالب بود. افراد تحت مطالعه قادر بودند که برای ۱۲ هفته سطح خوبِ قند خون خود را کنترل کنند. علاوه بر این، برخی از آنان کاهش ۱۱ درصدی قند خون را تجربه کردند.

مطالعات دیگری نیز بر روی تأثیر مثبت این گیاه بر کاهش قند خون صحه گذاشته‌اند.

عوارض جانبی

تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ با وجود مزایای بسیار خوبی که دارد، از عوارض خاصی برخوردار نیست. اما با این حال چند نکته در این مورد بایستی گفته شوند:

  • نخست آن که بیماران دیابتی‌ای که جینسینگ مصرف می‌کنند باید همواره میزان قند خون خود را کنترل کنند تا مبادا بر اثر مصرف جینسینگ، میزان قند خون‌شان به شدت کاهش یابد.
  • ممکن است بر اثر مصرف جینسینگ، اثرات داروهای ضد انعقاد خون کاهش یابد.
  • احتمال این‌که با مصرف زیاد جینسینگ، مزایای آن از بین بروند کم نیست.
  • به سبب آن که مطالعات بسیاری در زمینه‌ی تأثیر جینسینگ بر روی زنان باردار، کودکان و نوجوانان صورت نگرفته، این افراد باید از مصرف این گیاه دوری کنند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
کلوئید چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.