بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله

0

بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله

بلایای طبیعی، حوادث فاجعه بار با منشاء جوی، زمین شناسی و هیدرولوژیکی است. فاجعه ها شامل زمین لرزه، فوران آتشفشانی، رانش زمین، سونامی، سیل و خشکسالی است. بلایای طبیعی می تواند به سرعت و یا به آرامی با پیامدهای جدی سلامت، اجتماعی و اقتصادی شروع شود. کشورهای در حال توسعه به طور نامتناهی تحت تاثیر قرار می گیرند؛ زیرا آنها منابع، زیرساخت ها و سیستم های آمادگی فاجعه ای ندارند.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد اقدامات لازم پس از بلایای طبیعی و بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله بحث شده است.

مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی، بویژه بلافاصله پس از وقوع حادثه، عمدتا به علت آسیب های ناگهانی، آسیب های مربوط به فرود آوار بر روی شخص یا غرق شدن است. مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیردار پس از بلایای طبیعی کمتر رایج است.

بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله

بدن مرده و ایجاد بیماری

علیرغم فقدان شواهدی مبنی بر اینکه مرده ها پس از بلایای طبیعی، باعث بیماری همه گیر می شوند، وجود ناگهانی تعداد زیادی از مرده ها در منطقه آسیب دیده ممکن است نگرانی ها در مورد شیوع بیماری ها را افزایش دهد.

هنگامی که مرگ به طور مستقیم به علت فاجعه طبیعی رخ می دهد، جسد انسان، خطر ابتلا به بیماری را تهدید نمی کند. اگر علت فوت مرگ و میر ناشی از وبا یا تب هموراژیک، باشد، جسد می تواند بازماندگان را در معرض خطر سلامتی قرار دهد.

عوامل خطر برای انتقال بیماری های مضر

به طور موثر پاسخ دادن به نیازهای جمعیت دچار فاجعه، نیاز به ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری های دقیق دارد. استفاده کارآمد از صندوق های بشردوستانه بستگی به اجرای اولویت بندی بر اساس این ارزیابی ها دارد:

  1. بیماری های آندمیک و اپیدمی که در منطقه آسیب دیده رایج هستند.

  2. شرایط زندگی جمعیت آسیب دیده، از جمله تعداد، اندازه، محل و تراکم شهرک ها؛

  3. در دسترس بودن آب سالم و امکانات مناسب بهداشتی؛

  4. وضعیت تغذیه ای و پوشش ایمنی در میان جمعیت؛

  5. درجه دسترسی به مراقبت های بهداشتی و مدیریت موارد موثر.

بیماری های عفونی مرتبط با بلایای طبیعی

انواع مختلفی از بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله از جمله بیماری های مسری ممکن است ایجاد شود. این بیماری ها عبارتند از:

۱– بیماری های مسری مرتبط با آب

دسترسی به آب سالم پس از یک فاجعه طبیعی می تواند سخت و دشوار باشد. شیوع بیماری اسهال می تواند پس از آب آشامیدنی آلوده ایجاد شود. اسهال پس از بروز سیل، بیشتر دیده می شود. خطر ابتلا به بیماری اسهالی ناشی از بلایای طبیعی در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای صنعتی است.

هپاتیت A و E همچنین به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشت، از طریق خوردن غذا و خوراکی انتقال می یابند. در مناطق حاد، شیوع بیماری هپاتیت E، اغلب پس از باران های سنگین و سیل ها رخ می دهد؛ در زنان باردار میزان مرگ و میر مرگ و میر ناشی از این بیماری ها ممکن است به ۲۵٪ برسد.

لپتوسپیروز، یک بیماری باکتریایی زئونوزی است که می تواند با تماس مستقیم با آب آلوده منتقل شود. حیوانات علف خوار، مقدار زیادی از لپتوسپیترها را در ادرار خود دفع می کنند و انتقال از طریق تماس با پوست و غشاهای مخاطی با آب، خاک مرطوب یا پوشش گیاهی و یا گل آلوده به ادرار حیوانات، اتفاق می افتد. بروز سیل، این بیماری را ببیشتر رواج می دهد.

 

۲– بیماری های مرتبط با جمعیت

انتقال بیماری های مسری در بین جمعیت بازمانده سریع تر انجام می شود. خطر بیماری کزاز در اثر زلزله زیاد است بویژه در میان کودکان  زیر ۱۵ سال.

مننژیت از فرد به فرد منتقل می شود، به ویژه در جاهایی که جمعیت زیاد است. موارد و مرگ و میر ناشی از مننژیت در میان افراد بازمانده در بلایای طبیعی، در طول تاریخ دیده شده است. واکنش سریع با پیشگیری با ضد میکروب، می تواند انتقال را متوقف کند.

عفونت های حاد تنفسی (ARI) علت عمده بیماری و مرگ در میان جمعیت های بازمانده از بلایای طبیعی، به ویژه در کودکان کمتر از ۵ سال است. عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و عوامل ضد میکروبی برای درمان بیشتر باعث مرگ و میر ناشی از ARI می شود.

۳– سایر بیماری های مرتبط با بلایای طبیعی

عفونت زخم های باز: افرادی که مجروح شده اند باید روی جراحات و زخم خود را به خوبی ضدعفونی و پانسمان کنند. نشستن گرد و خاک ناشی از زلزله می تواند عفونت این زخم ها را همراه داشته باشد.

کزاز و سرخک: مراکز بهداشتی باید واکسیناسیون های لازم را انجام دهند و افرادی که نیاز به واکسن دارند، سریعا باید این خدمات را دریافت کنند.

نتیجه گیری

خطر ابتلا به بیماری های ناشی از بلایای طبیعی کم است، به ویژه هنگامی که فاجعه منجر به جابجایی جمعیت قابل توجهی نمی شود. بیماری های عفونی در بازماندگان که دسترسی به نیازهای اساسی مانند آب سالم و بهداشت، سرپناه مناسب و خدمات بهداشتی اولیه دارند، رایج هستند. باید خیلی سریع خدمات اولیه بهداشتی برای آنها ارائه گردد.

اطمینان از دسترسی به آب سالم و خدمات بهداشتی اولیه، ضروری است، همچنین نظارت و تشخیص زودهنگام بیماری های مسری می تواند از شدت عارضه بکاهد.

واکسیناسیون یکی از مهمترین خدمات مراکز بهداشتی است تا از بروز بیماری های مسری پیشگیری شود.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

مطالب مرتبط
خطرات و مزایای کرایولیپولیز یا کول اسکالپینگ یا پیکرتراشی سرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.