بی خوابی و افزایش بیماری کلیوی

0

بی خوابی و افزایش بیماری کلیوی

 

بی خوابی و افزایش بیماری کلیوی

در یک مطالعه جدید، بی خوابی مزمن با نارسایی کلیه و خطر ابتلا به مرگ زودرس ارتباط دارد. محققان بر این باورند که مدیریت بی خوابی ممکن است به کاهش چنین نتایج منفی سلامتی کمک کند.

در این مقاله که توسط کارشناسان وبسایت وردنگار سلامت Health تهیه شده است به اثرات کم خوابی در سلامتی خواهسم پرداخت.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بی خوابی به عنوان شایع ترین اختلال خواب تشخیص داده شده است، در حالی که حدود ۳۵.۲ درصد بزرگسالان در ایالات متحده، خواب شبانه ی کوتاه مدت را گزارش می دهند.

بی خوابی عوارض زیادی بر سلامتی دارد، از جمله افزایش علائم افسردگی، اختلال بیش فعالی، کمبود توجه (ADHD) و آلزایمر. در مطالعات اخیر، در مورد اثرات مزمن استرس، کیفیت حفاظتی یک خواب شبانه را تایید کرده است.

مطالعات اخیر در مرکز علوم علمی دانشگاه تنسی در ممفیس،  بی خوابی را با کاهش عملکرد کلیه، نارسایی کلیه و افزایش خطر مرگ و میر نشان می دهد.

محققان اصلی دکتر کووِسدی و جون لینگ لو، که در این تحقیق شرکت کرده بودند، روی خطرات مزمن بیماری کلیه متمرکز بودند و برای این منظور آنها با یک گروه بزرگ از جانبازان آمریکایی کار می کردند.

نتایج آنها در این هفته در انجمن کلیه بیماری های نفرولوژی ۲۰۱۷ ارائه شد.

 

بی خوابی خطر بیماری کلیوی را افزایش می دهد

محققان مطالعه ، سلامت کلیه و نتایج همه جانبه مرگ و میر را برای یک گروه در سراسر کشور از ۹۵۷،۵۸۷ جانباز مورد بررسی قرار دادند بدون اینکه مسائل مربوط به سلامت کلیه را در ابتدای مطالعه مطرح کنند. از این تعداد، ۴۱،۹۲۸ نفر بی خوابی مزمن داشتند.

برای اطمینان از ثبات نتایج، تنظیمات مربوط به عوامل تاثیرگذار، از جمله شاخص توده بدن (BMI)، فشار خون، شرایط همبستگی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی صورت پذیرفت.

در طول دوره پیگیری که به طور متوسط ​​۶/۱ سال طول کشید، ۲۳.۱ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه فوت کردند، در حالی که ۲.۷ درصد کاهش سریع عملکرد کلیه را نشان دادند. همچنین، ۰.۲ درصد از شرکت کنندگان نارسایی کلیه داشتند.

محققان اظهار داشتند که بیخوابی مزمن به هر دلیلی، مرگ و میر را ۱.۴ برابر بیشتر کرده و همچنین خطر نارسایی کلیه را تا ۱.۵ برابر افزایش می دهد.

این نتایج نشان می دهد که بی خوابی می تواند در ایجاد بیماری مزمن کلیه (CKD) نقش داشته باشد و همچنین طول عمر را کاهش دهد.

 

مطالب مرتبط
ارتباط بیماری لوپوس و زوال عقل

اثرات مثبت خواب کافی

براساس اطلاعات موسسه ملی دیابت و بیماریهای گوارشی و کلیوی، شیوع بیماری مزمن کلیه در کل جمعیت ایالات متحده حدود ۱۴ درصد است.

محققان در میان عوامل شناخته شده بیماری مزمن کلیه، به چاقی، عادات مصرف سیگار، دیابت و فشار خون بالا اشاره می کنند. اگر بیماری پیشرفت کند، می تواند به دیالیز یا حتی پیوند کلیه ختم شود.

دکتر کووِسدی و تیم وی، پیشنهاد می کنند که یافته های این مطالعه نیاز به مدیریت بیشتر بی خوابی  را اثبات می کند، زیرا ممکن است در بلندمدت مزایای گسترده ای را در بر داشته باشد و به جلوگیری از توسعه سایر بیماری های مزمن مانند CKD منجر شود.

دکتر کووِسدی می گوید: “بی خوابی مزمن یک بیماری مهم و نسبتا معمول در میان بیماران مبتلا به عملکرد کلیه است. توجه به مدیریت مناسب می تواند اثرات مثبت طولانی مدت داشته باشد.”

با این حال، محققان اذعان می کنند که مطالعات عمیق تر لازم است تا تأیید شود که چگونه اقدامات موثر بر بی خوابی مزمن در حفظ سلامت در برابر سایر بیماری ها، کمک کننده است.

دکتر کووِسدی می گوید: “این فرضیه باید در مطالعات آینده، از جمله آزمایشات بالینی مورد بررسی قرار گیرد.”

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.