تاناتوفوبیا : در مورد اضطراب مرگ چه می دانیم؟

تاناتوفوبیا

0

تاناتوفوبیا نوعی اضطراب است که در مورد ترس از مرگ خود و یا فرایند مرگ می باشد. این معمولا به عنوان اضطراب مرگ شناخته می شود. اضطراب مرگ به عنوان یک اختلال متمایز تعریف نشده است، اما ممکن است با سایر اختلالات افسردگی یا اضطراب مرتبط باشد. این شامل:

  • اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD
  • اختلال هراس و حملات هراس
  • اختلالات اضطراب بیماری

تاناتوفوبیا با نکروفوبیا که به طور کلی ترس از مرگ و میر و یا چیزهایی است که با مرگ همراه است، متفاوت می باشد. در این مقاله، نگاهی نزدیک به تاناتوفوبیا یا اضطراب مرگ برای بررسی علائم، علل و درمان این ترس می اندازیم.

تاناتوفوبیا چیست؟

در زبان یونانی، کلمه “تاناتو” به مرگ اشاره می کند و “فوبوس” به معنای ترس است. به این ترتیب، تداوم تاناتوفوبیا به عنوان ترس مرگ شناخته می شود. داشتن کمی اضطراب در مورد مرگ، یک بخش کاملا طبیعی از وضعیت بشر است. با این حال، برای بعضی ها، فکر کردن در مورد مرگ خود و یا فرآیند مرگ، می تواند اضطراب و ترس شدید ایجاد کند. یک فرد ممکن است احساس اضطراب و ترس را احساس کند، زیرا آنها معتقدند که مرگ اجتناب ناپذیر است. آنها همچنین ممکن است احساسات زیر تجربه کنند:

  • ترس از جدایی
  • ترس از مواجهه با از دست دادن
  • نگرانی در مورد ترک عزیزان

هنگامی که چنین ترس هایی همچنان ادامه دارد و در زندگی روزمره و فعالیت های فرد دخالت می کند، این به عنوان “تاناتو فوبیایی” شناخته می شود. در افراطی ترین آنها، این احساسات می توانند مانع از انجام فعالیت های روزمره و یا حتی خروج از خانه شوند. ترس آنها بر روی چیزهایی است که می تواند به مرگ منجر شود، مانند آلودگی یا اشخاص خطرناک.

علائم و تشخیص

پزشکان تاناتوفوبیا را به عنوان یک وضعیت متمایز در نظر نمی گیرند، اما می توان آن را به عنوان یک فوبیایی خاص طبقه بندی کرد. با توجه به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، فوبیا یک اختلال اضطرابی مربوط به یک شی یا وضعیت خاص است.

ترس از مرگ زمانی به وجود می آید که ترس:

  • تقریبا هر بار که شخصی در مورد مرگ فکر می کند، به وجود می آید
  • بیش از ۶ ماه ادامه دارد
  • در زندگی روزمره یا روابط اختلال ایجاد می کند

علائم کلیدی که یک فرد ممکن است فوبیای مرگ داشته باشد عبارتند از:

  • ترس سریع یا اضطراب هنگام فکر کردن در مورد مرگ یا فرایند مرگ
  • هراس به صورتی است که می تواند موجب سرگیجه، گرگرفتگی، عرق کردن و افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب شود
مطالب مرتبط
تحقیقات نشان داد چگونه آجیل از قلب شما محافظت می کند!
  • اجتناب از موقعیت هایی که در آن فکر کردن درباره مرگ یا مرگ ممکن است ضروری باشد
  • احساس گرسنگی یا درد معده هنگام فکر کردن در مورد مرگ یا فرایند مرگ
  • احساس عمومی افسردگی یا اضطراب

فوبیاها می توانند به یک فرد احساس جدا شدن و جلوگیری از تماس با دوستان و خانواده برای مدت زمان طولانی را بدهند.

علائم ممکن است در طی یک زندگی یک فرد تکرار شوند. افرادی که اضطراب مرگ ناچیز دارند وقتی که آنها در مورد مرگ خودشان یا مرگ عزیزانشان، مانند زمانی که آنها یا یکی از اعضای خانواده به شدت بیمار هستند، فکر می کنند، ممکن است اضطراب افزایش یابد. اگر اضطراب مرگ با اضطراب یا وضعیت افسردگی دیگر مرتبط باشد، فرد ممکن است علائم خاصی را نیز در ارتباط با شرایط اساسی تجربه کند.

علل و انواع تاناتوفوبیا

در حالی که تاناتوفوبیایی به عنوان یک ترس عمومی از مرگ تعریف شده است، انواع و علل مختلفی در مورد این اضطراب وجود دارد و بر اساس جزئیات شخصیتی فرد متفاوت است.

فوبیاها اغلب به وسیله یک رویداد خاص در گذشته شخص ایجاد می شوند، هرچند که فرد همیشه آن را به یاد نمی آورد. محرک های خاصی برای تاناتوفوبیا می تواند شامل یک رویداد زودهنگام مربوط به مرگ یک فرد عزیز باشد. فرد مبتلا به بیماری شدید ممکن است به تاناتوفوبیا مبتلا باشد زیرا آنها در معرض مرگ هستند.

تجربه اضطراب مرگ ممکن است بسته به عوامل فردی متفاوت باشد. این شامل:

سن: یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که افراد مسن تر از فرایند مرگ می ترسند، در حالی که افراد جوان بیشتر از خود مرگ می ترسند.

جنسیت: بر اساس یک مطالعه سال ۲۰۱۲، زنان بیشتر از مردان نسبت به مرگ عزیزان و پیامدهای مرگشان بیمناک بودند.

متخصصان پزشکی اضطراب مرگ را به طیف وسیعی از شرایط سلامت روانی، از جمله اختلالات افسردگی،  PTSD و اختلالات اضطرابی مرتبط می دانند. تاناتوفوبیا ممکن است با موارد زیر مرتبط باشد:

ترس های خاص

اضطراب مرگ با طیف وسیعی از ترس های خاص همراه است. شایع ترین موارد ایجاد ترس  چیزهایی هستند که می توانند باعث آسیب یا مرگ، از جمله مارها، عنکبوت ها، هواپیما و ارتفاع ها شوند.

اختلالات هراس

loading...

ترس از مرگ، در بسیاری از اختلالات اضطرابی مانند روان پریشی نقش مهمی دارد. در طی یک ترس، افراد ممکن است کنترل خود را از دست بدهند و ترس شدیدی از مرگ و یا مرگ و میر ناشی از آن شرایط را احساس کنند.

مطالب مرتبط
آیا آب معدنی خاصیت دارد؟

اختلالات اضطراب بیماری

اضطراب مرگ ممکن است به اختلالات اضطراب بیماری مرتبط باشد، که قبلا به عنوان هیپوکاندریاز شناخته شده است. در اینجا، یک فرد ترس شدیدی در رابطه با بیمارشدن دارد و بیش از حد نگران سلامتیش است.

روش های غلبه بر تاناتوفوبیا

شبکه های پشتیبانی اجتماعی ممکن است به محافظت از فرد در برابر اضطراب مرگ کمک کنند. برخی از افراد ممکن است از طریق اعتقادات مذهبی با مرگ دست به گریبان باشند، گرچه ممکن است در مورد دیگران ترس از مرگ داشته باشند.

کسانی که دارای اعتماد به نفس بالا و سلامتی هستند و معتقدند که زندگی پر از نشاطی دارند، به احتمال زیاد نسبت به دیگران کمتر ترس از مرگ دارند. یک پزشک ممکن است توصیه کند که یک فرد مبتلا به تاناتوفوبیا درمان مربوط به اختلال اضطرابی، ترس و یا علت اصلی ترس خود دریافت کند.

درمان شامل یک نوع رفتاری یا گفتار درمانی است. این درمان تلاش می کند تا فرد بر ترس خود تمرکز کند و از طریق صحبت کردن در مورد نگرانی هایش آنها را کمتر کند. گزینه های درمان اضطراب مرگ عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان رفتاری شناختی و یا CBT با تغییر سبک الگوهای رفتاری فرد همراه است به طوری که آنها می توانند رفتارهای جدید و روش های تفکر را شکل دهند. یک دکتر به یک فرد کمک می کند تا راه حل های عملی را برای غلبه بر احساسات اضطراب خود بیابد. آنها ممکن است استراتژی هایی که به آنها اجازه می دهند در هنگام صحبت کردن یا فکر کردن در مورد مرگ، آرام و بی رحم باشند، را توسعه دهند.

روان درمانی

روان درمانی یا گفتار درمانی شامل صحبت کردن در مورد اضطراب و ترس با روانشناس یا روانپزشک می شود. این متخصصان به فرد کمک می کنند تا علت ترس خود را بیابند و راهکارهایی برای مقابله با اضطرابی که در طول روز اتفاق می افتد، ارائه دهند. گاهی اوقات، حتی فقط صحبت در مورد اضطراب می تواند به فرد کمک کند تا بیشتر ترس خود را کنترل کند.

قرار گرفتن در معرض درمان

قرار گرفتن در معرض درمان کمک به یک فرد است تا با ترس خود مواجه شود. به جای اینکه آنها احساسی که در مورد مرگ دارند را نادیده بگیرند، آنها تشویق می شوند تا با ترس خود مواجه شوند. یک درمانگر با روش قرار گرفتن در معرض درمان، به تدریج فرد را در معرض ترس خود قرار می دهد، در یک محیط امن، تا زمانی که پاسخ اضطراب کاهش یابد و فرد بدون ترس بتواند با افکار،

مطالب مرتبط
نحوه مصرف زانتاک یا رانیتیدین ( Zantac )

اعمال و احساسات خود مقابله کند.

دارو

اگر پزشکان یک فرد را مبتلا به بیماری خاص روانی تشخیص دهند، مانند اختلال اضطراب عمومی (GAD) یا PTSD، آنها ممکن است داروهای ضد اضطراب را تجویز کنند. این ممکن است شامل بتا بلوکر کننده یا داروهای ضد افسردگی باشد. وقتی مردم از داروها در کنار روان درمانی استفاده می کنند، اغلب موثر واقع می شوند. در حالی که دارو در کوتاه مدت می تواند مفید باشد، استفاده طولانی مدت از داروها ممکن است راه حل ایده آل نباشد. در عوض، مواجهه با ترس در هنگام درمان بیشتر احتمال دارد که امداد طولانی مدت را فراهم کند.

تکنیک های آرامش بخش

تمرین مراقبت از خود می تواند برای افزایش سلامت روانی کلی فرد مفید باشد، از جمله به یک فرد کمک می کند احساس کند بیشتر قادر به مقابله با اضطراب خود است. اجتناب از مصرف الکل و کافئین، خوابیدن زود هنگام و کافی در شب و خوردن یک رژیم غذایی مغذی، راه هایی برای تمرین خود مراقبتی هستند. هنگامی که یک فرد در معرض اضطراب قرار می گیرد، تکنیک های آرامش خاص می توانند به بهبود شرایط ذهنی و ترس های فرد منجر شوند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انجام تمرینات تنفس عمیق
  • تمرکز بر اشیاء خاص در اتاق، مانند شمارش کاشی بر روی دیوار
  • مراقبه یا تمرکز بر تصاویر مثبت

چشم انداز

اگرچه طبیعی است که در مورد آینده خود و عزیزانمان نگرانی داشته باشیم، اما اگر اضطراب مرگ

بیش از ۶ ماه طول بکشد یا مانع زندگی روزمره شود، ممکن است لازم باشد فرد با یک پزشک صحبت کند. راه های بسیاری وجود دارد که یک فرد می تواند بر ترس خود از مرگ غلبه کند و یک متخصص بهداشت روان قادر خواهد بود در طول این فرآیند راهنمایی های لازم را ارائه دهد.

Last reviewed
اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

پیشنهاد می کنم مطالعه کنید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.