کمبود ویتامین D با تجمع چربی شکم و چاقی مرتبط است

0

کمبود ویتامین D با تجمع چربی شکم مرتبط است

کمبود ویتامین دی : مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که سطح بالاتری از چربی شکم را دارند بیشتر احتمال دارد سطح ویتامین D کمتری داشته باشند. ویتامینD  تولید شده در پوست ما در تماس با نور خورشید، نقش بسیاری در بدن انسان بازی می کند.

News Medical News تحقیقات فراوانی را در مورد گروهی از سلولهای ترشح کننده چربی که معمولا به عنوان ویتامین D شناخته می شوند پوشش داده اند.

به عنوان مثال، مطالعات اخیر نشان داده است که ویتامین D از نارسایی قلبی، دیابت و سرطان پیشگیری می کند و کمبود ویتامین D باعث ریزش مو می شود. کمبود ویتامین D به طور سنتی مرتبط با سلامت استخوان است، اما همچنین ممکن است در عفونت های دستگاه تنفسی و بیماری های خود ایمنی نقش داشته باشد.

در بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ایالات متحده کمبود ویتامین D، یک مسئله جدی است. بعضی از نویسندگان به عنوان یک “اپیدمی نادیده گرفته شده” به این نتیجه رسیدند که بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان سطح ناکافی ویتامین D را دارند.

درک کمبود ویتامین D

اهمیت ویتامین D، هر روز بیشتر و بیشتر مشخص می شود، محققان بیشتر درک می کنند که ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D و راه های پیشگیری از آن باشند. از آنجا که به نظر می رسد ویتامین D نقش مهمی در شرایط بسیاری دارد، رسیدگی به مسئله کمبود ویتامین D می تواند تاثیر قابل توجهی بر جمعیت در کل جهان داشته باشد.

یک گروه از محققان از مرکز پزشکی دانشگاه VU و مرکز پزشکی دانشگاه لیدن، در هلند تحقیقاتی

در این زمینه انجام می دهند. آنها اخیرا یافته های خود را در نشست سالانه انجمن اندوکرینولوژی اروپا که در بارسلونای اسپانیا برگزار شد، توسط راچیدا رفیق ارائه دادند.

مطالب مرتبط
بزرگترین موانع استقلال مالی و چگونگی غلبه بر آنها

ارتباط بین چاقی و سطح پایین ویتامین D قبلا مشاهده شده است. رفیق و تیمش می گویند که کمبود ویتامین D در نوع چربی و مکان تجمع چربی نقش دارد. برای انجام این کار آنها داده های خود را از اپیدمیولوژی مطالعات چاقی هلند از جمله هزاران نفر از مردان و زنان ۶۵-۴۵ ساله گرفته اند.

این تیم بر بررسی چربی کامل بدن، بافت چربی زیر شکم (چربی شکم زیر پوست)، بافت چربی احشایی (اطراف اندام) و چربی های کبدی (در کبد) متمرکز شده است. در طی تجزیه و تحلیل داده توسط آن ها برخی از متغیرهای بالقوه ترکیبی مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، قومیت، سطح تحصیلات، بیماری مزمن و فعالیت های فیزیکی در نظر گرفته شده است.

ویتامین D و چربی شکم در معرض

آنها کشف کردند که در زنان، تشکیل چربی ها در کل بدن و بیشتر در ناحیه شکم با ویتامین D کمتری همراه است، اما این کمبود بر چربی شکم بیشترین تأثیر را داشت. در مردان، با این حال، سطح ویتامین D پایین تر به طور قابل توجهی با تجمع چربی در کبد و شکم ارتباط داشت. در هر دو جنس، چربی بیشتر شکم مقادیر پایین ویتامین D را نشان می دهد.

رفیق توضیح می دهد: “ارتباط قوی بین میزان افزایش چربی شکم و سطوح پایین ویتامین D نشان می دهد افرادی که دارای شکم بزرگتری هستند خطر ابتلا به کمبود ویتامین D، را افزایش می دهند.”
گام بعدی این است که بدانیم چرا این رابطه وجود دارد. آیا کمبود ویتامین D سبب ذخیره چربی در ناحیه شکم یا کاهش میزان ویتامین D می شود؟ کار بیشتری برای تعیین علت و تاثیر آن انجام

خواهد شد.

همانطور که رفیق توضیح می دهد، “با توجه به ماهیت مشاهده ای این مطالعه، ما نمی توانیم در مورد جهت یا علت ارتباط بین چاقی و ویتامین D نتیجه گیری کنیم.”

مطالب مرتبط
پیلاتس : مسیر شما برای تناسب اندام کامل

با این حال، این ارتباط قوی ممکن است به نقش احتمالی ویتامین D، در ذخیره و عملکرد چربی شکم اشاره کند. “

علائم ارتباط بین چاقی و کمبود ویتامین D در حال افزایش است. چالش بعدی راهکاری برای مقابله با این مسئله است.

Published

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.