حساسیت به شیر در نوزادان

حساسیت به شیر

0

می دانید حساسیت به شیر در نوزادان هم می تواند ایجاد شود؟ در این صورت نوزاد با خوردن شیر دارای عارضه هایی می شود و بثورات پوستی در او رخ می دهد. در این مقاله از وردنگار می خواهیم به بررسی حساسیت به شیر در نوزادان بپردازیم.

حساسیت به شیر در نوزادان

حساسیت به شیر ، وضعیتی است که سیستم ایمنی بدن پروتئین شیر رو با عامل بیماری زا اشتباه گرفته و بهش حمله میکنه. از اونجایی که سیستم ایمنی بدن به طور مداوم از بدن مراقبت میکنه، به محض مصرف شیر بدن علائم بیماری و مبارزه بدن با پروتئین های شیر رو بروز میده. بین ۲ تا ۳ درصد نوزادان به پروتئین شیر آلرژی دارند.

شاید براتون سوال باشه که ممکنه کودک به پروتئین شیر مادر حساسیت داشته باشه؟ در جوابش باید بگم اصلا این امکان وجود نداره چون این شیر کاملا مخصوص نوزاد و مناسبشه! ولی امکان اینکه کودک به مواد غذایی که مادر مصرف میکنه حساسیت داشته باشه و براش مشکل  ایجاد کنه زیاده! یا حتی ممکنه به پروتئین شیرگاو که مادر مصرف میکنه حساسیت نشون بده.

عوامل موثر در بروز آلرژی به شیر در نوزادان

۱.سابقه خانوادگی

اگه والدین حساسیت غذایی داشته باشند ۷۵٪ احتمال ابتلا به آلرژی وجود داره. و اگه یکی از والدین آلرژی داشته باشه ۴۰٪ احتمال تولد کودک مبتلا به حساسیت وجود داره. و اگه یکی از اعضای خانواده آلرژی داشته باشن ممکنه کودکتون مبتلا بشه.

قرار گرفتن در معرض زود هنگام: کودکانی که بیش از حد شیر گاو را در سن زودرس قرار می دهند، ممکن است آلرژی شیر ایجاد کنند.

۲.فرزند اول بودن

محققان متوجه شدن فرزندان اول بیشتر از فرزندان دوم و سوم و … حساسیت غذایی دارن! اونها بر این باورند که فرزندان اول در تربیت خانوادگی بیشتر زیر ذره بین هستند و کمتر در تماس با میکروبها قرار میگیرن پس بدن حساستری نسبت به آلرژنها دارند.

مطالب مرتبط
پیشگیری آلزایمر و پسوریازیس با واکسن

بهترین راهنمای غذای کودک از شیرخوارگی تا یک سالگی. تغذیه کودک زیر یک سال و راهنمای غذا دادن به کودک ۷ ماهه و ۸ ماهه و ۹ تا ۱۲ ماهه. تغذیه کودک زیر یک سال.

۳.آسم و اگزما

کودکانی که مبتلا به آسم و اگزما هستند حساسیت بیشتری نسبت به مواد غذایی دارن. با این حال، دقیقا مشخص نیست چرا این دو بیماری بدن رو نسبت به حساسیت غذایی آسیب پذیر میکنه! حدس و گمانهایی وجود داره مبنی بر اینکه چون این دو بیماری ناشی از سیستم ایمنی معیوبه، میتونه نوزاد رو بیشتر در معرض آلرژی قرار بده.

۴.حساسیت به غذاهای دیگر

اگه کودک دارای آلرژی های غذایی دیگه ای باشه، ممکنه به شیر هم آلرژی داشته باشه، بنابراین قبل از دادن شیر گاو، مراقب باشید. اگه کودک شما هر کدوم از این عوامل خطر رو داشته باشه، در صورت بروز هر گونه علائم آلرژی باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم آلرژی به شیر در نوزادان

اگه کودک به شیر گاو و محصولاتش حساسیت داشته باشه بعد از مصرفش از چند دقیقه تا چند ساعت علائم زیر رو نشون میده:

کهیر و بثورات پوستی: این بثورات کوچک، قرمز یا صورتی پررنگ هست که در سراسر بدن ظاهر میشن. اغلب دانه ها برجسته و خارش دارن.

تورم صورت: قسمت هایی از صورت مانند پلک ها، گونه ها، دهان، زبان و لب ها متورم میشن.

ضعف نفس و سرفه: ماهیچه های گردن متورم میشه و دچار تنگ شدن راه تنفسی میشه و باعث سرفه و تنگی نفس میشه.

استحکام و آبریزش بینی: کودک ممکنه علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و خس خس سینه رو در حین تنفس ازش ببینید.

ناراحتی شکمی: گرفتگی معده و درد شدید در کل ناحیه شکم.

تهوع و استفراغ: بطور مداوم احساس تهوع، گاهی اوقات منجر به استفراغ میشه.

اسهال: نوزاد ممکنه اسهال داشته باشه، و گاهی اوقات هم اسهال خونی بشه.

مطالب مرتبط
علل احتمالی احساس حباب یا توده در قفسه سینه

کولیک و خستگی: گریه مداوم نوزاد همراه با خستگی شدید و غیرقابل کنترل.

علائم بالا در مواردی که واکنش شدید آلرژیک به شیر رخ میده، دیده میشه. چنین وضعیتی آنافیلاکسی یا شوک آنافیلاکتیک نام دارد. به محض اینکه علائم آلرژی شیر رو مشاهده کردید کودک رو به یک پزشک برسونید. برای درمان خانگی حساسیت به شیر میتونید به این لینک مراجعه کنید.

از کجا بدانیم کودک به شیر حساسیت دارد؟

برخی از افراد نسبت به بعضی غذاها یا حتی داروها حساسیت دارند. این حسایت غذایی به  واکنش های بدن ارتباط دارد . حتی ممکن است ماده غذایی برای بدن زیان آور نباشد ولی برای برخی از افراد حساسیت می آورد. نخستین حساسیت بدون ضرر برای کودکان، شیر است که بسیاری از کودکان شیر می خورند ولی به همه آنها زیان نمی کند. امروز در این بخش درباره حساسیتهای شیر برای کودکان بحث می کنیم .شیرگاو دارای پروتئینی است که این پروتئین برای برخی ها حساسیت ایجاد میکند

حساسیت غذایی واکنش ایمنی بدن به مواد غذایی است که وارد بدن می‌شوند. یعنی سیستم ایمنی بدن اشتباه می‌کند و به یک ماده بی ضرر واکنش نشان می‌دهد.

در واقع در این زمان هنوز سدهای مخاطی ایمنولوژی در دستگاه گوارش کودک ایجاد نشده و بعضی کودکان نسبت به این پروتئین‌ها واکنش نشان می‌دهند.

معمولا کودکانی که سیستم ایمنی حساس‌تر و یا مشکل داری دارند به این نوع آلرژی مبتلا می‌شوند. مثلا این حساسیت در نوزادان نارس شیوع بیشتری دارد.

راه های جلوگیری از حساسیت به شیر در نوزادان

تغذیه منحصرا با شیر مادر تا ۶ ماهگی اولین توصیه به تمام مادران است. و البته رعایت رژیم غذایی مهم‌ترین نکته است. مادرانی که از شیر خود کودک را تغذیه می‌کنند باید تمام موادی که کودک به آن حساسیت دارد را از رژیم غذایی خود و کودکشان حذف کنند. مثلا مواردی داریم که مادر مراجعه می‌کند و می‌گوید مشکل بچه من حل نشده، بعد مشخص می‌شود که شیر و ماست نخورده اما مثلا از سس مایونز استفاده کرده.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف بتالوک ( Betaloc ) + عوارض و کاربرد

مواد غذایی که به صورت مصنوعی و فرآوری شده و با استفاده از افزودنی و نگهدارنده ها تهیه می شود، در کودکان به حداقل برسد. برخی میوه ها و صیفی جات مانند گوجه فرنگی، بادمجان، خربزه، انگور و کیوی و مواد غذایی چون ماهی، میگو و بادام زمینی با احتیاط فراوان به کودکان داده شود و پس از بروز آلرژی نیز بهتر است از دادن این خوراکی ها به کودک تا درمان زمینه ای آلرژی جلوگیری شود.

عموما کسانی که به شیر گاو حساسیت دارند، به کلیه محصولات گاوی مثل گوشت، دل و جگر نیز حساسیت دارند و هیچ ‌کدام از آنها را نباید مصرف کنند.

بجای شیر گاو می‌توان از شیر گوسفند استفاده کرد.(مراقب تقلبی بودن و ناخالص بودن آن باشید.

در کودکان زیر ۶ ماه نباید دارو داد ولی در بالای ۶ ماه باید داروهای ضد آلرژی تجویز کرد

در شش ماه اول نوزادی از شیر مادر استفاده کند.بعد از شش ماه اول می‌توان از فرنی، سوپ ساده و… استفاده کرد.بعد از یک‌سالگی می‌توان به کودک روزانه حدود نیم لیتر شیر گاو داد، به این ترتیب که اوایل کمی آن را باید رقیق کرد، به طوری که در ابتدا نصف شیر، نصف آب جوشیده سرد شده باشد و بعد از یکی دو ماه که گذشت دو‌ سوم شیر، یک سوم آب باشد و بعد از مدتی می‌توان به‌طور کامل از شیر استفاده کرد، اما به کودکانی که زمینه آلرژی دارند، نباید شیر گاو داد.شیرخشک‌ها از هر نوعی که باشند، دارای پروتئین شیر گاو هستند که ممکن است در کودک ایجاد آلرژی کند.

والدین در صورت دیدن نفخ و دل درد در کودکان باید از شیرهای بدون لاکتوز یا از آنزیم‌های لاکتاز که در داروخانه‌ها وجود دارند، استفاده کنند.

گردآوری: وردنگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.