این درمان جدید می تواند حفره های دندان را بدون هرگونه تزریقی درمان کند

0

دانشمندان یک محصول جدیدی اختراع کرده اند که می تواند مینای دندان را برای رشد دوباره تشویق کند، بدین معنی که ما در نهایت می توانیم شیوه ای را برای تغییر در روند درمان حفره های دندانی در نظر بگیریم.

محققان دانشگاه واشنگتن یک درمان مبتنی بر پپتید را توسعه داده اند – زنجیره های کوتاه آمینو اسید، که با پیوندهای پپتیدی مرتبط می شوند، که به اندازه کافی بلند نیستند تا پروتئین های کامل در نظر گرفته شوند.

وقتی مواد دندانی که به صورت مصنوعی ایجاد شده در یک محیط آزمایشی اعمال می شوند، مینای دندان را به طور مؤثری بهبود می بخشند.

محمود سریکایا، متخصص مواد، گفت: ” در حال حاضر تجدید نظر در مورد استفاده از پپتیدها یک جایگزین سالم برای مراقبت های بهداشتی دهان و دندان است.”

مینای دندان، توسط یک نوع سلول به نام آملوبلاست تولید می شود. این ماده پروتئین ها مینای دندان را تشکیل می دهند در حالی که ریشه دندان، هنوز در لثه است.

متاسفانه، هنگامی که یک بار فرایند مینای دندان، کامل می شود و دندان، ظهور پیدا می کند، آملوبلاست در بدن ما می میرند. اما ما در طول عمر مینای دندان را از دست می دهیم.
دانشمند دندانپزشکی سامی دانان گفت: “باکتری متابولیسم قند و سایر کربوهیدرات های قابل اشتعال در محیط های اسیدی، به عنوان یک محصول جانبی، مینای دندان را از بین می برند.”
استفاده از بزاق، خمیر دندان فلوراید و افزودنی های آب آشامیدنی، می تواند به میزان کم دندان هایمان را  دوباره تجدید کند.

اما هنگامی که یک حفره قابل مشاهده در دندان، وجود دارد، باید توسط یک دندانپزشک درمان شود – که معمولا به معنی تراش دادن و مسدود شدن سوراخ با پر کردن دندان، است.

برای توسعه درمان جدید خود، تیم یکی از پروتئین های تولید کننده آملوبلاست به نام  Amelogenins  را فعال می کند. این پروتئین ها نقش مهمی در تنظیم شکل گیری مینای دندان، ایفا می کنند.

مطالب مرتبط
پسوریازیس : رژیم غذایی مدیترانه می تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد

این تیم پپتیدهای مبتنی بر این پروتئین را طراحی و با پپتید به عنوان یک ماده فعال برخورد کرد. آنها پپتیدها را به محصولات دندانی در یک محیط آزمایشی اعمال کردند و دریافتند که به تشکیل یک لایه معدنی جدید در مناطق مینای دندانی کمک کرد و آن با مینای دندان در زیر ترکیب شده است.
آنها همچنین ضایعات مشابه را با فلوراید درمان کردند، اما تنها درمان با پپتید منجر به دوباره سازی یک لایه نسبتا ضخیم – شبیه ساختار مینای دندان سالم شد.

همچنان باید آزمایشهایی انجام داد تا از راه حلهای پپتید در دهان فرد مانند نمونه آزمایشگاهی استفاده شود و برای حفره های عمیق که به لایه درونی زیر مینای دندان، می رسند، ممکن است به طور کامل مورد نیاز باشند.

اما محققان معتقدند که این محصول می تواند به عنوان بخشی از روال روزمره پیشگیری کننده مراقبت از دندان ها، برای کمک به کاهش مراجعات گران قیمت به دندانپزشک برای حفره های کم عمق به شکل خمیر دندان یا ژل فروخته شود.

Sarikaya گفت: “فرمولاسیون فعال پپتید ساده خواهد بود و می تواند در محصولات بدون نسخه یا بالینی مصرف شود.”

این تیم تحقیقات خود را در نشریه ACS Biomaterials Science & Engineering منتشر کرده است.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.