در مورد خواب سبک چه می دانید؟

خواب سبک

0

خواب سبک به خوابی گفته می شود که در مرحله ۱ و مرحله ۲ می افتد. این خواب یک نوع خواب غیر REM است و با خواب سنگین (عمیق) مرحله ۳ متفاوت است. مرحله ۱ بخشی کوچک از زمان خواب را شامل می شود (حدود ۳٪) و عمدتا گذار بین بیدار شدن و مرحله ۲ اتفاق می افتد. تقریبا تمام خواب های سبک در مرحله ۲ خواب اتفاق می افتند. بزرگسالان نیمی از (یا بیشتر) شبهای خود را دارای خواب سبک هستند.

بیشتر فعالیت های بدن در خواب سبک نسبت به خواب عمیق یا REM در حال انجام هستند. شخص در این مرحله بیشتر حرکت می کند. اگر کسی در هنگام خواب صحبت کند، احتمالا در خواب سبک است میزان ضربان قلب و میزان تنفس پایین تر از بیدار شدن است و بدن دمای خود را مانند بیداری تنظیم و کنترل می کند.

شما در خواب سبک رویا می بینید، اما اگر بیدار شوید و رویاها را به یاد آورید، احتمالا هیچ روایت منسجمی ایجاد نخواهند کرد. رویاهای خواب های سبک قطعات تصاویر و دیگر  epiphenomenon مغز (خاطرات، احساسات) است. این ها رویاهایی نیستند که داستان ها را شکل می دهند، راه هایی که می توانند در خواب REM رخ دهند.

مرحله ۱ با حرکات آهسته چشم مشخص می شود. در مرحله EEG، مرحله ۲ با اسپیندل با فرکانس ۱۲ تا ۱۶ هرتز مشخص می شود که در انفجار کوتاه و به دنبال آن مجموعه های K رخ می دهد. همچنین موج فوری نامیده می شود.

خواب سبک، خواب کم عمق نامیده می شود، زیرا در طول این دوره بیدار شدن آسان تر است. محرک های خارجی مانند سر و صدا، دما، لمس و حرکت می توانند ما را بیدار کنند. اما آنها ما را به راحتی و با تلاش کمتری وقتی که ما در خواب سبک تری نسبت به خواب سنگین هستیم بیدار می کنند. هنگامی که مردم از مرحله ۲ خواب بیدار می شوند، اغلب انکار می کنند که خواب بوده اند یا ادعا می کنند که بیدار شده اند. در هنگام بیداری از خواب سبک، شدت اینرسی کمتر از REM یا خواب عمیق است.

مطالب مرتبط
5 مزیت عسل اقاقیا و تفاوت آن با عسل مانوکا

خواب و هورمون ها

مغز ما برای دانستن اینکه ما آماده رفتن به خواب هستیم با فعال کردن خوشه های نورون های خواب کمک می گیرند. این نورون ها شروع به خاموش کردن فعالیت مغز و بردن سلول ها به حالت  استراحت می کنند.

GABA، اسید گاما آمینو باتیر، از مغز می آید و یک انتقال دهنده عصبی (هورمون مغز) است که با آرامش و رفع عضلات همراه می باشد.

نوراپی نفرین و اوریکسین، همچنین به عنوان هیپوکتین شناخته می شود، در هیپوتالاموس تولید می شود و بخش هایی از مغز را در حالی که ما بیدار هستیم فعال نگه می دارد. آنها همچنین اشتها را کنترل می کنند. هنگامی که GABA ها در مغز جابه جا می شوند، هیپوکورتین های ما شروع به فعال شدن می کنند.

loading...

استیل کولین به طور گسترده ای انتقال دهنده عصبی است که توسط سیستم عصبی ما تولید می شود. هدف استیل کولین، تحریک رفتار عضلانی است.

آدرنالین، همچنین به نام اپی نفرین شناخته می شود و معمولا به عنوان مبارزه یا هورمون پرواز شناخته می شود، در مدولا و همچنین در برخی از سیستم عصبی مرکزی ما تولید می شود. کورتیزول مانند آدرنالین، هورمون استرس تولید شده است. هر دو این هورمون ها به ریتم ضربان قلب ما کمک می کنند. هنگامی که ضربان قلب ما سریع تر می شود، هورمون های آرامش مغز ما تولید شده و باعث خواب رفتن ما می شود.

سرتونین، مشتق شده از تریپتوفان، از سیستم عصبی مرکزی ما می آید، اما در پلاکت های خون ما و سیستم گوارش ما نیز زندگی می کند. هدف کلی این است که یک تثبیت کننده حالت طبیعی باشد. ملاتونین هورمون تولید شده مغز است که به ما کمک می کند احساس خواب آلودگی داشته باشیم و از غدد پنجم ما می آید. نقش اصلی آن طبیعی بودن ضربان ساز بدن است که زمان روز را نشان می دهد و ساعت داخلی ما را تنظیم می کند.

مطالب مرتبط
روش های از بین بردن موکوسل

الگوها و خواب سبک

نوزادان به سختی زمانی را در خواب سبک صرف می کنند. اسپیندل خواب که مرحله دوم را مشخص می کند، در EEG ها هنگامی که یک کودک ۶-۸ هفته دارد را نشان می دهد. همانطور که کودک رشد می کند، بیشتر زمان شب را در خواب سبک طی می کند. در اواسط نوجوانی فرد ۳.۵ تا ۵ ساعت  شب را در خواب سبک است و الگوی خواب را که تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند، ایجاد می کند. مردم میانسال اغلب کاهش خواب عمیق را تجربه می کنند؛ زمان بیشتری ممکن است در خواب سبک یا کل زمان خواب ممکن است در خواب سبک باشند. بسیاری از افراد سالخورده خوابشان تکه تکه شده، به خواب عمیق فرو رفته و از خواب بیدار می شوند.

خواب سبک، ذاتا به عنوان خوابی با طراوت کمتر از خواب عمیق و یا خواب REM است و این بخشی از آنچه است که افراد مسن تر در مورد کیفیت خواب خود به شکایت می پردازند. آیا باید به خواب سبک دقت کنیم؟ آیا خواب سبک در فهرست پدیده های فیزیولوژیکی بدن است؟ آیا زمان خواب هدر رفته است؟ فقط پرکننده زمانی است که مغز شما در حال انتقال بین دوره های تولیدی خواب عمیق، REM  و بیداری  است؟

خیر، خواب سبک مفید است و بخش مهمی از چرخه شبانه روزی و معماری خواب است. بدن در طول خواب سبک دوران استراحت را پشت سر می گذارد و تعمیر سلولی رخ می دهد، گرچه شاید به اندازه ای که در خواب عمیق اتفاق می افتد نباشد. “پشتیبان گیری” حافظه در خواب سبک رخ می دهد. دانشمندان علوم اعصاب به شدت متقاعد شده اند که مغز حافظه کوتاه مدت را به حافظه طولانی مدت در مرحله ۲ انتقال می دهد و این شکل خواب برای یادگیری ضروری است. اعتقاد بر این است که “اسپیندل خواب” که خواندن EEG در هنگام خواب سبک را نشان می دهد انتقال واقعیت ها و خاطرات از یک بخش مغز به بخش دیگر است.

مطالب مرتبط
چگونه تغذیه، استرس و ورزش بر خواب شما تاثیر می گذارد

“کیفیت خواب” در حلقه های علمی واقعا تعریف نشده است. درست است که بگوییم کیفیت درست خواب کارآیی بالایی دارد (بیداری کم یا بدون بیداری شبانه) و توزیع خوب در میان مراحل مختلف خواب است. از آنجایی که برای مردم خواب راحت است (راحت تر از رسیدن به مرحله ۳ و خواب REM)، مغز پیر زمان بیشتری را در خواب سبک به سر می برد. این عدم تعادل و کمبود خواب عمیق است که مردم اغلب به عنوان کم بودن کیفیت خواب گزارش می دهند.

آیا افرادی دارای “خواب سبک ” وجود دارند؟ بله سبک خواب ها و افراد دارای خواب سنگین توصیف می کنند که افراد چگونه از محرک های خارجی بیدار می شوند. سبک خواب ها می توانند زمان بیشتری را در خواب سبک نسبت به دیگر افراد صرف کنند و یا به احتمال زیاد، مراحل مشابه با دیگران را تجربه کنند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.