۷ روش عالی برای خوراندن دارو به کودک

0

ما سئوال کردیم و شما روش های خوبی را برای خوراندن دارو به کودک بدون شلوغ کاری و کثیف کاری پیشنهاد دادید.

تا حالا فکر کرده اید که کاش داروسازها، داروهایی که مزه شکلات می دهند را می ساختند؟ ولی افسوس که هنوز داروهای کودکان مزه خوبی ندارند و وقتی از کمک کردن به فرزند بیمار خود ناامید شده اید که بتواند دارویش را بخورد تا حالش زود خوب شود، بیاد آواز مری پاپینز می افتید که می گفت: یک قاشق پر از شکر به دارو کمک میکند که پایین برود.

مزه دارو را عوض کنید

در نوزادان، دهان بسیار حساس تر از دست ها و انگشتان است و آنها مزه های تند و تلخ بخصوص داروها را با تف کردن، رد می کنند. اگر کودک شما از مزه های تلخ متنفر است، می توانید مزه دارو را بهتر کنید.

این مادرها از این روش استفاده کردند و نتیجه گرفتند

کاربر اول: دختر بزرگترم قرص ها را همراه آب میوه می خورد تا مزه تلخ آنها را از بین ببرد. او اول یک جرعه آبمیوه می نوشد، بعد به سرعت قرص را در دهانش میگذارد و فورا آنرا می بلعد . این روش به خوبی جواب میدهد.

کاربر دوم: من آنتی بیوتیک ها را برای خوراندن به بچه هایم با ماست مخلوط میکنم چون آنها مزه آنتی بیوتیک را دوست ندارند ولی وقتی با ماست ترکیب میشود، سریع تر خورده میشود.

کاربر سوم: بااینکه بعضی افراد از من برای انجام این کار انتقاد می کنند ولی این روش در خانواده ما موثر بوده است. من آنتی بیوتیک های دخترم را با شیر مزه دار مخلوط می کنم و برایش در لیوان میریزم تا آنرا بنوشد. او واقعا از آنتی بیوتیک هایی که مزه موز و شیرین بیان دارند، متنفر است ولی شیر مزه دار مطبوع است و مزه های تند و تلخ را بهتر می کند.

مطالب مرتبط
اگر متوجه لکه قهوه ای دندان کودکتان شدید چه باید بکنید؟

کاربر چهارم: خوشبختانه فرزند ۱۵ ماهه من عاشق محلول ذرات چربی در شیر است، بنابراین من اغلب آنرا به آنتی بیوتیک او اضافه می کنم، البته به اندازه ای که او رنگ نارنجی آنرا ببیند و سپس دارو را با لذت میخورد.

خوراندن دارو به کودک

بعضی والدین سعی می کنند از ابتدا کودکان را با مزه های تند و تلخ داروها عادت دهند. اگر میخواهید از این روش استفاده کنید، نکات زیر نیز ممکن است مفید باشند:

یکی دیگر از کاربران: وقتی بچه هایم کوچکتر بودند، در لیوان آنها دارو میریختم و در کنار تختشان میگذاشتم . زمانیکه بزرگتر شدند، با آنها همدردی میکردم و به آنها میگفتم که میدانم که داروها مزه خوبی ندارند ولی پزشک میداند که چه چیزی به آنها بدهد که حالشان بهتر شود و آنها حرفهای مرا باور میکردند. اگر این روش بی نتیجه بود، از شیاف استفاده میکردم و حتما پس از آن به فرزندانم یک لیوان آب میدادم و نوازششان میکردم.

آنها را تشویق به داشتن استقلال کنید

یک نویسنده و مربی والدین بنام دبی گادفری معتقد است به جای بحث کردن و زورگفتن به کودکان، آنها را تشویق به مستقل بودن کنید و به آنها اجازه دهید که خودشان راه درست را پیدا نمایند. او میگوید: با امکان انتخاب برای بچه ها، به جای دستور دادن، به آنها قدرت بدهید و ببینید که چقدر بسرعت واکنش مثبت نشان میدهند.

وقتی نوبت خوراندن دارو به کودک شد، دو خانواده از این روش استفاده کردند و برای آنها مفید بود:

کاربری دیگر: ما همیشه از تزریق استفاده کرده ایم و همیشه خودمان آنرا انجام داده ایم ولی فرزندمان خود را تشویق کرده ایم که خودش دواها  را بخورد و او اینکار را بخوبی انجام میدهد. ما فهمیده ایم که اگربه او اجازه دهیم که اینکار را بکند، احساس میکند تحت کنترل است و این یک معامله برد-برد است.

مطالب مرتبط
7 مشکل خواب کودک نوپا + بررسی علت آنها

کاربر دیگر سایت: اگر دخترم هنگام دارو خوردن، کثیف کاری بکند، به او میگویم حالا نوبت مامان است و بعد تظاهر میکنم که دارم دارو میخورم و البته او هم چیزی را که مامان میخورد، میخواهد. من موافق اجازه انتخاب به کودکان هستم چون بخوبی برای ما کار کرده است.

از سرنگ برای خوراندن دارو به کودک استفاده کنید

این روش تا بحال آسانترین و محبوبترین شیوه برای خوراندن دارو به بچه ها بوده است و هنوز هم بسیاری از شما، این روش را درمورد کودکان خود استفاده میکنید.

نظرات چند مادر در این مورد در اینجا آمده است:

  • من یک سرنگ در بطری پسرم می اندازم و آنرا به هم میزنم و این روش همیشه مثل یک بمب کار میکند.
  • پسرم ۴ ماهه است و همه چیز را به بیرون تف میکند ولی من از یک سرنگ برای دارو دادن به او استفاده میکنم و این روش خیلی موثر است چون او بطری اش را میشناسد و عاشق آن است .
  • سرنگ پرتقالی همراه با داروی پادیتریک نوروفن مثل یک بازی برای من بود. من از سرنگ برای پاشیدن آهسته دارو بطرف لب کودک استفاده میکنم و هیچ نیازی به تغییر مزه دارو نیست. من از این روش برای هر دو فرزندم استفاده کردم و هرگز ناموفق نبودم.

جوایز ماهرانه را امتحان کنید:

با اینکه جایزه همیشه برای دراز مدت جواب نمیدهد ولی استفاده از جایزه های کوتاه مدت میتواند روش خوبی باشد، بخصوص هنگام دارو دادن به بچه ها. البته به همراه جایزه، فرزندتان را برای خوردن دارو تشویق کنید.

 روش زیر بطور شگفت انگیزی برای این مادران مفید بوده است:

  • اگر بخواهم به پسرم دارو بدهم، از وقتم عاقلانه استفاده میکنم. مثلا او عاشق حمام رفتن است، بنابراین دارو را به حمام میبرم و وقتی او در حمام است، به او میگویم که باید بیرون بیاید و وقتی مخالفت میکند، به او میگویم اگر میخواهد بیشتر در حمام بازی کند، باید دارویش را بخورد و او هم همیشه قبول میکند.
  • من هرگز مزه دارو را عوض نمیکنم بلکه فقط از سرنگ یا یک قاشق استفاده میکنم و اگر فرزندانم دارو را بخوبی بخورند، جایزه آنها خوردن ماست است.
  • پسرم از دارو نفرت داشت، بنابراین من شروع به استفاده از رنگهایی کردم که او دوست داشت. مثلا برای یک دارو اسم شیر آبی گذاشتم و داروی دیگر را آبمیوه خوشحال نامیدم و داروی سرفه را داروی عسلی خطاب کردم. حالا او عاشق داروست و من هیچ مشکلی برای دارو خوراندن به او ندارم و این روش برای هر دو فرزندم و خوراندن دارو به کودک موثر بوده است.
مطالب مرتبط
کمک به تمرکز کودکان با اسپینر درست است یا غلط؟

روشی را که برای شما مناسب است انجام دهید

باید این واقعیت را بپذیریم که بعضی کودکان هنگام دارو خوردن، جنگ راه می اندازند و شما فقط باید هرکاری میتوانید انجام دهید تا دوا از گلوی آنها پایین برود.

در اینجا دو روش خوراندن دارو به کودک معرفی شده که به این مادران کمک کرد:

  • پسرم هنگام خوردن آنتی بیوتیک خیلی مقاومت میکرد، لذا او را مثل یک نوزاد داخل پتو می پیچیدم و از یک سرنگ برای وارد کردن آرام دارو به دهان او استفاده میکردم. او در آنزمان ۳ ساله بود و من نمیتوانستم بدون کمک گرفتن از پتو او را آرام نگهدارم.
  • من به فرزندانم اجازه میدادم آب نبات یخی را لیس بزنند تا زبانشان بی حس شود و بلافاصله دوا را داخل دهانشان میریختم، قبل از آنکه حتی متوجه آن شوند.

هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.