خوردن جیرجیرک در سیرجان و خواص دارویی این حشره

0

خوردن جیرجیرک در سیرجان و خواص دارویی این حشره

 

مردم بومی سیرجان می گویند خواص درمانی این حشره بسیار زیاد است. بسیاری از دردها از جمله نفخ و گرفتگی و درد دست و پا و کمر را بهبود می بخشد. در دین اسلام مصرف حشرات حرام است ولی اگر خاصیت دارویی داشته باشد مصرف آن مجاز است. در شهر سیرجان نوعی جیرجیرک که در فصل بهار و خرداد ماه به وفور یافت می شود توسط عشایر و مردم محلی شکار می شود و به فروش می رسد و استقبال زیادی هم از آن شده است.

 

یک زن خریدار جیرجیرک درباره نحوه طبخ این حیوان می‌گوید: «اول آن‌ها را در آب گرم می‌ریزیم. دست و پاهاشان را می‌کنیم و بعد در ماهیتابه برشته می‌کنیم و می‌خوریم. مثل آجیل، از آجیل هم خوشمزه‌تر است.»

 

جیرجیرک ها، با تاریک شدن هوا، بر روی بوته های قیج (نوعی گیاه بومز) که دربیابان های این مناطق فراوان هستند می چسبند و روی برگ های بوته تخم ریزی می کنند؛ بارش باران موجب ریختن این تخم ها به زمین و فرورفتن آنها در خاک می شود و پس از آن دوباره از دل خاک رشد می کنند و به بوته ها می چسبند و هرسال که بارندگی بیشتر باشد تعداد جیرجیرک ها نیز افزایش می یابد. از آنجایی که این حشرات فقط در قسمت های خاصی از بیابان وجود دارند پیدا کردن آنها بسیار دشوار است اما به دلیل فواید دارویی بسیاری که دارند، مردم محلی و عشایری که به بیابان ها مسلط هستند در خرداد ماه به کسب و کار شکار و فروش جیرجیرک مشغول می شوند؛ به گفته مردم این حشرات گرانبها با طبیعت گرمی که دارند بسیاری از درد ها از جمله نفخ و گرفتگی و درد دست و پا و کمر را درمان می کنند.

 

مطالب مرتبط
گندیده آلاباما: بیماری مرگبار کشنده ای که تعداد زیادی از سگ ها را در انگلستان مبتلا کرده است

بر مبنای گزارش سازمان ملل خوردن حشرات می‌تواند به کاهش معضل گرسنگی در جهان کمک کند و به علت تکثیر سریع حشرات و آلودگی کمتر آن‌ها این منبع می‌تواند دائمی باشد.در گزارش سازمان ملل متحد در این باره آمده که حشرات سرشار از منابع عظیم پروتئین و مواد معدنی هستند.

منبع : عصر ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.