دانشمندان پیری را در سلول های انسانی تغییر می دهند

0

دانشمندان پیری را در سلول های انسانی تغییر می دهند

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله سلول زیست شناسی BMC نشان می دهد که سلول های انسانی قدیمی می توانند با استفاده از مواد شیمیایی مشابه رزوراترول که مواد معدنی موجود در شکلات تیره است، دوباره جوان شوند.

در این مقاله که توسط خانم فرزانه پاشایی، کارشناس سلامت health وبسایت وردنگار تهیه شده است در مورد اینکه دانشمندان پیری را در سلول های انسانی تغییر می دهند، بحث شده است.

مطالعه جدید، توسط محققان در دانشگاه های اکستر و براون انجام شده است، که هر دو در انگلستان واقع شده اند.

لورنا هریس، استاد ژنتیک مولکولی در دانشگاه اکستر، پژوهشگران را رهبری کرد و اولین نویسنده این مقاله، دکتر اوا لاتورر، متخصص پژوهشی در همان موسسه است.

مطالعه جدید بر روی تحقیقات قبلی از دانشگاه اکستر متمرکز است که نشان می دهد فاکتورهایی که به اصطلاح اسپلایزینگ خوانده می شوند، یک نوع پروتئین هستند که تمایل دارند روند پیری ما را غیر فعال کنند.

در تحقیق جدید، محققان مواد شیمیایی مشابه رزوراترول را به سلول های انسانی اضافه کردند و مشاهده کردند که عوامل موثر در تکثیر سلولی را دوباره فعال کردند. این، به نوبه خود، نه تنها باعث جوانسازی سلول های قدیمی و پیر می شود بلکه باعث تقسیم شدن آنها و تولید سلول های جدید می گردد.

دکتر لاتورر می گوید: “زمانی که بعضی از سلول های موجود در ظروف کشت را جوان سازی می کردم، نمی توانستم آن را باور کنم. این سلول های قدیمی مانند سلول های جوان به نظر می رسیدند. واقعا جادو بود.”

دکتر لاتورر اضافه کرد: “آزمایشات را چندین بار تکرار کردم و در هر مورد سلول ها جوانه زدند. من از نتایج و پتانسیل این پژوهش بسیار هیجان زده هستم.”

رزوراترول ترکیبی است که در بادام زمینی، انگور ، شکلات تیره و برخی از انواع توت ها یافت می شود.

عوامل فشرده سازی mRNA چیست؟

پروفسور هریس برای شناخت بهتر یافته های جدید، به خبرگزاری های پزشکی توضیح داد که چطور می توان پلاریزه mRNA را انجام داد.

او گفت: “اطلاعات در ژن های ما در DNA حمل می شود. هر سلول در بدن دارای ژن های مشابهی است، اما هر ژن در هر سلول فعال نیست. این یکی از مواردی است که سلول کلیه و سلول های قلب را به یک سلول قلب یا یک سلول کلیه تبدیل می کند.”

وی ادامه داد: “هنگامی که بدن به یک ژن نیاز دارد، آن را روشن می کند و یک پیام اولیه را که شامل دستورالعمل هایی برای وظایفی که ژن باید انجام دهد، لیست می کند، جالب است که بیشتر ژن ها می توانند بیش از یک پیام را دریافت کنند “.

پروفسور هریس افزود: “پیام اولیه شامل بلوک های ساختمانی است که می توان آنها را در پیام های مختلف ذخیره کرد یا آنها را حذف کرد. این افزودن یا حذف بلوک توسط یک فرایند به نام splicing mRNA یا همان پیوند کردن یا متصل کردن mRNA انجام می شود که در آن بلوک های مختلف به صورت لازم پیوند داده می شوند.”

وی افزود: “این کمی شبیه یک کتاب دستور العمل آشپزی است، که در آن شما می توانید اسفنج وانیل یا کیک شکلاتی را بسته به اینکه آیا شما شکلات اضافه کنید یا وانیل، تهیه کنید.”

 

سالمندان ممکن است به طور سالم زندگی کنند

پروفسور هریس می گوید: “یافته های ما نشان می دهد، با کمک مولکول هایی که سطوح عوامل splicing یا پیوند کردن بلوک ها را بازیابی می کنند، سلول های مسن برخی از ویژگی های سلول های جوان را به دست می آورند و آنها قادر به رشد کردن مجدد می شوند.

پروفسور هریس به MNT گفت: “ما از اندازه این یافته ها بسیار شگفت زده شدیم. نتایج خیره کننده هفته ها ادامه داشت که بسیار هیجان انگیز بود.”

این کشف ممکن است به زودی سلامت سالمندان را بهبود بخشد. پروفسور هریس توضیح می دهد: “این اولین گام برای افزایش طول عمر به همراه سلامتی بیشتر می باشد”.

در همان یادداشت، پروفسور ریچارد فارقر، از دانشگاه برایتون، گفت: “در زمانی که توانایی ما برای انتقال دانش جدید در مورد مکانیزم های پیری به داروها و توصیه هایی برای شیوه زندگی بهتراست، افراد مسن با آن به عنوان یک افسانه درعلم برخورد می کنند . آنها نیاز به اقدام عملی برای بازگرداندن سلامتی شان دارند و می خواهند که نتیجه ی آن را هر چه زودتر ببینند. “

پروفسور هریز همچنین برخی از برنامه های تحقیقاتی آینده ی خود را با ما به اشتراک گذاشت و گفت: “ما در حال حاضر سعی داریم بفهمیم که چگونه تغییرات در سطح سلول های فشرده سازی باعث نجات سلول می شود. “

 

مطالب مرتبط
12 راه موثر برای مبارزه با آنفلوانزا در فصل زمستان

منتشر شده در ۸ نوامبر ۲۰۱۷،

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.