دلیل رشد دلار از سال قبل چی بود؟ چطور ارزشش قابل تخمینه؟ اصلاً قابل تخمینه و چند باید باشه؟

دلیل رشد دلار

0

دلیل رشد دلار از سال قبل چی بود؟ چطور ارزشش قابل تخمینه؟ اصلاً قابل تخمینه و چند باید باشه؟

قبلاً هم نوشتم ارزشی که برای کالا, پول و… قائل می شیم ذهنیه و با ارزش حسابداری اون فرق میکنه و ابزاری برای اندازه گیری ارزش ذهنی مثل ارزش حسابداری نداریم که دقیق باشه. دلیل این تفاوت در ارزشیابی هم تفاوت در هزینه فرصت و مطلوبیت برای هر فرده و این تفاوت ارزشگذاری موتور محرک انجام شدن و یا نشدن معامله است.

حالا با این وجود یک حساب سر انگشتی از ارزش دلار کنیم از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ – مجموع تورم آمریکا ۵٪ بوده اما مجموع تورم ایران ۵۸٪ بوده  منبع و دلار ۳۵۸۰ رفته تا ۳۷۳۵ (۴٪ رشد) یعنی از خرداد ۹۲ تا خرداد۹۶، در ایران همه چیز ۵۸٪ گرون شد. یعنی ارزش ریال ۵۸٪ کم شد. در همین بازه زمانی، در آمریکا همه چیز ۵٪ گرون شد و منطقا ارزش ریال در برابر دلار باید ۵۳٪ افت می‌کرد. افت ۵۳درصدی، از سطح ۳۵۸۰ تومن، دلار رو می‌رسوند به ۵۵۰۰ تومن که همینم شد در اون زمان.

داستان نقدینگی

اما بخش دیگه داستان این بود که نقدینگی، خرداد ۹۲ ۴۷۰ هزار میلیارد تومن بود و در خرداد ۹۶ به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومن رسید  یعنی ۱۷۵٪ افزایش پیدا کرد، اما تولید ناخالص ملی رشد کمی داشت این یعنی رشد نرخ علاوه بر اون تورم که میشه دلار رو تقریباً ۱۰۵۰۰ تومان در خرداد ۹۶ ارزشیابی کرد ولی در بازار ۳۷۳۵ معامله می شد.

طبیعیه که چیزی که کمتر ارزشیابی شده بعد از مدتی تقاضا برای خریدش زیاد میشه و اختلاف ارزشش کم . وقتی که دولتها در ایران برای هزینه های بالای خودشون دست به افزایش نقدینگی زدن نتیجه غیر این نمی شد (یک نکته رو بگم که رابطه نقدینگی و کاهش ارزش به این سادگی نیست و عوامل زیادی رو مقدار شدت همبستگی مهمه).

قیمت دلار در پایان سال ۱۳۹۸ چقدر است؟

در پایان ۹۸ چطور؟ حالا تقریباً چند باشه؟ از خرداد ۹۲ تا امروز، رشد نقدینگی منهای رشد اقتصادی تقریبا بالای ۲۳۰٪ بود. که میشه دلارو ۱۲۷۰۰  تخمین زد. رشد نقدینگی تا سال دیگه احتمالاً ۳۰٪ هست با توجه به وضعیت فعلی هم تا اون زمان بعیده رشد اقتصادی داشته باشیم و اگه همه موارد دیگه ثابت باقی بمونه و افزایش نقدینگی تاثیر مستقیم خودش رو داشته باشه و هیچ ریسکی در اقتصاد ما نباشه میشه گفت در پایان سال دیگه دلار نزدیک ۱۴ تومن تخمین زده میشه روی کاغذ (بازم میگم ارزش ذهنیه قیمت واقعی باید در بازار ازاد پیدا بشه بنا به ملاحظاتی مثل ریسک تجاری و سیاسی و…. و عددی که نوشتم یه تخمین شخصیه و نه بیشتر)

تخمین قیمت دلار

آخرین قیمت سکه امامی طرح جدید (ساعت ۴ بعدازظهر ۹ آبان ۹۷) ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و سکه گرمی هم ۶۹۰ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلای آب شده هم ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان و هر اونس طلا در بازار های جهانی به ۱۲۱۷ دلار رسید.

دلار در بازار غیر رسمی ۱۵ هزارو ۲۵۰ تومان و هر یورور ۱۷ هزارو ۶۰۰ تومان معامله شد. از اعداد بالا میشه یک تخمین قیمت دلار بر مبنای طلا و یورو انجام داد.

بر مبنای یورو ، دلار حدود ۱۵،۵۵۰ تومنه

۱۷۶۰۰  /  ۱/۱۳۲۱  =  ۱۵،۵۴۶

بر مبنای طلای ۱۸ عیار، دلار حدود ۱۴،۳۰۰ تومنه

۴۲۰,۰۰۰  /  ۱۲۱۷  *  ۴۱/۴۳   =  ۱۴،۲۹۷

بر مبنای سکه بهار آزادی، دلار حدود ۱۶،۲۰۰ تومنه

۴،۸۰۰,۰۰۰  / ۱۲۱۷  *‌  ۴/۱  = ۱۶،۱۷۰

مشاهده می کنید با نزدیک شدن به ۱۳ آبان قیمت دلار نسبت به چند هفته قبل که میانگین ۱۳،۵۰۰ تومان هم رسید, بالاتر رفته که عجیب نیست. ارزش دلار در شرایط بدون ریسک سیاسی, مالی و تحریم رو ۱۲۷۰۰ حساب کردیم و طبیعتاً هر زمان که نرخ دلار به این عدد نزدیکتر باشه برای سرمایه گذاری مناسب تر هست و برعکس وقتی قیمت دلار از ۱۲۷۰۰ خیلی بیشتر باشه سرمایه گذاری مناسبی برای افراد عادی محسوب نمیشه

منبع از کانال نویسنده: رضا غنی پور کارشناس بازار سرمایه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.