دانشمندان بر این باورند که به زودی نوع جدیدی از ذرات عجیب و غریب به وجود خواهند آمد

باریون ها ذراتی هستند که حاوی سه کوارک می باشند

0

دانشمندان بر اساس مدل سازی بر این باورند که به زودی نوع جدیدی از ذرات عجیب و غریب به وجود خواهند آمد

دانشمندان از یکی از قدرتمند ترین رایانه های دنیا به منظور  مدل سازی های پیچیده استفاده نمودند و یک نوع جدید از ذرات دی باریون  را مدل سازی کردند. ذره  دی باریون  ذره ای است که دارای دو باریون به جای یکی می باشد  و کوارک های آن دارای رنگ مشابهی هستند. محققان ژاپنی که این پروژه را راه اندازی نموده اند این ذرات را ذرات دی امگا نامیده اند.

باریون ها ذراتی هستند که حاوی سه کوارک می باشند

باریون ها ذراتی هستند که حاوی سه کوارک می باشند و کوراک ها، ذراتی کوچک تر از اتم هستند که یکی از اجزای اساسی تشکیل دهنده ی هر ماده ای هستند و در بیشتر مواد طبیعی جهان یافت می شوند. پروتون ها و نوترون ها که هسته اتم را تشکیل می دهند نیز جزو باریون ها هستند.

بار باریون ها به “رنگ ” و یا نوع کوارک موجود در داخل آن ها بستگی دارد.

مدل سازی : در طبیعت تنها یک ذره شناخته شده وجود دارد که از دو باریون یا یک ذره دی باریون تشکیل شده است (که به عنوان یک هگزا کوارک نیز شناخته می شود). این ماده دوترون نام دارد و شامل یک پروتون و یک نوترون است که برای ایجاد هسته  دوتریوم یا هسته ی هیدروژنی سنگین ، محکم به یکدیگر متصل شده اند.

اگر چه دانشمندان بر این باورند که ممکن است دی باریون های دیگری نیز وجود داشته باشند، تا کنون هیچ دی باریون دیگری یافت نشده است.
اما با اجرای مدل سازی های مبتنی بر کرومودینامیک کوانتومی (QCD)، یعنی همان تئوری ای که تعاملات کوارک ها را توصیف می کند،  محققان HAL-QCD موفق به مدل سازی دی باریون های پایدار شده اند.

مطالب مرتبط
BMW i3 و BMW 3is همراه با فناوری نو ، BMW 2018

اما این کار، کار ساده ای نیست – هر چه تعداد بیشتری کوارک در مخلوط وجود داشته باشد، تعاملات بین آن ها پیچیده تر می شود، که به این معنی است که قدرت بیشتری برای محاسبات نیاز است. به همین دلیل محققان از ابر کامپیوتر موسسه پیشرفته RIKEN برای محاسبات علمی استفاده نمودند، که دارای قدرت محاسباتی بسیار زیادی است.

با این حال، تقریبا سه سال طول کشید تا محققان توانستند به این نتایج در مورد ذرات دست یابند. اما نتیجه گیری به دست آمده هنوز کامل نیست.

دی-امگا شامل دو باریون امگا است

دی-امگا شامل دو باریون امگا است که خود آن نیز از سه کوارک تشکیل شده و این واقعا عجیب و غریب است. به گفته ی محققان این عجیب ترین ذره ای خواهد بود که تا کنون کشف شده است.
این تحقیق بر اساس تحقیق قبلی انجام شده که در سال ۲۰۱۱،   اعلام نمود یک دی باریون نظری را با دو کوارک  در بالا و پایین آن کشف نموده است. لکن از آن به بعد روش های محققان تا حد زیادی اصلاح شد و چارچوب نظری و الگوریتم جدیدی برای محاسبات کارآمدتر ارائه گردید.

محققان بر این باورند که کارشان می تواند به مقدمه ای برای جستجوی شواهد عینی از این ذرات در دنیای واقعی تبدیل شود.

فیزیکدان کوانتومی تتسو هاتسادو از RIKEN می گوید: ما معتقدیم که این ذرات خاص می توانند توسط آزمایشات و با برخورد   یون های سنگین بالاخره تولید شوند.

MICHELLE STARR
۲۹ MAY 2018

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.