روش جدید ترمیم استخوان های شکسته با قطعاتی از جنس استخوان

0

روش جدید ترمیم استخوان های شکسته با قطعاتی از جنس استخوان

 

گاهی اوقات تنها راه درمان و بهبود عضو شکسته در بدن انسان استفاده از پیچ های جراحی یا همان پلاتین گذاشتن است. این روش در اکثر موارد بیمار را درمان می کند.

اما قرار دادن قطعه ای فلزی در بدن انسان می تواند عوارض بعدی را برای سلامت health نیز به دنبال داشته باشد. دانشمندان در تحقیقات جدید خود به نتایج جالبی رسیدند.

 

گروهی از جراحان با ساخت نوع جدیدی از پیچ و مهره ها از جنس استخوان خود انسان مشکلات قطعه های فلزی را حل کرده اند.

 

پیچ های جراحی معمولی از فولاد تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که برای ترمیم شکستگی های خاص به ویژه مچ دست و پا بکار می روند.

این روش می تواند به طیف وسیعی از عوارض منجر شود ، بدن می تواند سعی کند شی خارجی را رد کند، باعث التهاب و درد شود، یا بیمار آلرژی به فلز داشته باشد، یا حتی می تواند به عفونت باکتریایی در استخوان منجر شود.

 

بدتر از همه، این نوع از تجهیز ارتوپدی گاهی باید پس از بهبود استخوان از بدن خارج شود، که این بدان معنی است که عمل جراحی دوم به مراتب سخت تر از جراجی اول خواهد بود.

 

کلاوس پاستل، متخصص ارتوپد از کشور اتریش، توانسته با آزمایش مواد جدید ساخته شده از استخوان خود انسان روش جدیدی برای ترمیم استخوان های خاص اختراع کند. طولانی ترین استخوان بدن انسان، استخوان ران یا فمور می باشد که این متخصص توانسته طولانی ترین پیچ مخصوص ترمیم استخوان آنرا را بسازد.

 

بعد از این اختراع، اگر بعد از مرگ خود، بدن خود را به پزشکی اهدا کنید، این اهدا شامل استخوان ها نیز می شود. در واقع، از مواد استخوان برای ساختن پیچ و مهره های ارتوپدی استفاده می شود. همان پلاتین معروف!

 

مطالب مرتبط
آیا بدن شما یک پیشگوی دقیق جنسیت فرزند است؟

با همکاری محققان دانشگاه تکنولوژی گراز (TU Graz)، پاستل با طرحی پیچیده موفق به ساخت و اختراع ماده جدید جایگزین قطعات فلزی برای ترمیم استخوان شد.

 

بر خلاف فلز، این پیچ های استخوانی لازم نیست که برداشته شوند. در واقع، پس از حدود شش هفته، پیوند می تواند به بافت استخوانی بیمار وارد شود، به طوری که باعث کاهش احتمال بروز عفونت و طرد شدن قطعه جدید می شود. به گفته این تیم، پس از یک سال پیوند را حتی نمی توان در اشعه ایکس یافت.

در حال حاضر این پیچ ها توسط بانک بافت Pastl تولید می شود. اما محققان در حال حاضر در حال توسعه بر روی پیچ های تخصصی برای جراحی پا و فک هستند که در آن این پیوند می تواند بسیار مفید باشد.

گرهارد سامر از TU Graz،محقق بیومکانیک، برای جراحی فک،  می گوید: پیچ های بسیار کوچک مورد نیاز است که تقریبا ۲۰ میلی متر طول دارند و می توانند مقاومت زیادی در برابر فشار داشته باشند.

 

از آنجا که نسبت به اندازه، عضله شکم قدرتمند ترین عضله بدن انسان است، در حال حاضر محققان بر روی این موضوع تحقیق می کنند که چه نیروهایی بر روی استخوان ها به طور خاص در پا و فک تأثیر می گذارد تا بتوانند گرافت های جدید استخوان انسان را برای این نوع جراحی ها در بدن بسازند.

سامر می گوید: “به طور کلی بین کار با پیچ های فلزی و پیچ های ساخته شده از مواد بیولوژیکی تفاوت زیادی وجود دارد. اصول مکانیکی یکسان هستند، اما  باید در نظر داشته باشیم که ماده استخوان اهدا شده، تا حدودی در طی عقیم سازی کاهش می یابد و دو ساعت پس از عمل، دوباره در بدن گسترش می یابد و انعطاف پذیرتر می شود. به همین دلیل، ما تحقیقات و آزمایش های گسترده ای را انجام می دهیم.”

 

مطالب مرتبط
یوهان کارل فریدریش گاوس که بود؟

بیایید امیدوار باشیم که آزمایش ها موفقیت آمیز باشد و مواد ساخته شده برای جایگزین شدن مواد فلزی در جراحی ارتوپدی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نوشته شده توسط سین دین در اکبر ۲۰۱۷

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.