روش های جراحی چاقی از مزایا تا معایب

0

روش های جراحی چاقی روز به روز، در حال افزایش است و شاهد کاهش وزن چشمگیری از اطرافیان خود هستیم. آیا با عمل های جراحی چاقی آشنایی دارید؟ کدامیک دارای مزایای بیشتری نسبت به دیگری است. روش های جراحی چاقی به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی این دسته ها خواهیم پرداخت. با وردنگار همراه باشید.

روش های جراحی چاقی مفرط بر سه گونه است :

۱) روش هایی که باعث محدودیت ورود مواد غذایی به دستگاه گوارش می شوند ؛ مانند حلقه گذاری معده و اسلیو معده .

۲) روش هایی که علاوه بر محدودیت در ورود غذا به معده باعث کاهش جذب آنها هم میشود ؛ مثل بای پس معده ، مینی بای پس معده ، اسلیو معده توام با سوئیچ اثنی عشر .

۳) روش هایی که فقط بر سوء جذب مواد غذایی متمرکز است و محدودیت ورود غذا به معده چندان مدنظر قرار نمیگیرد مانند انحراف صفرا و لوزالمعده .

باندینگ معده (حلقه):

در این روش یک نوار تو خالی که از مواد خاصی پر شده که برای بدن مضر نمی­باشد در قسمت بالایی معده گذاشته می­شود که یک کیسه­ی کوچک با سایز ۳۰-۱۵ سی سی از معده می­سازد. این نوار به یک محفظه­ای که زیر چوست قرار می­گیرد وصل شده و با تزریق سرم داخل این محفظه باند پر می­شود. با کم و زیاد کردن میزان این مایع می­توان حجم معده را کوچک و بزرگ کرد تا بتوان میزان غذای مصرفی و وزن بیمار را کنترل کرد.

فواید این عمل، نداشتن سطح برش و دوخت و دوز روی معده و روده، قابل برگشت بودن، قابلیت تنظیم وزن بیمار و تغذیه (خصوصاً برای دوران بارداری) و ریسک کمتر عوارض جراحی و ریسک کمتر بروز سنگ صفراوی است . همچنین ریسک سوء تغذیه کمتر و نیاز کمتر به مکمل­های غذایی وطول عمل کوتاهتر و بازگشت سریع­تر به کار می­باشد. البته از جنبه­های منفی آن می­توان کاهش وزن کمتر، شل شدن باند و افزایش مجدد وزن، سر خوردن باند و دور شدن از محل اصلی خود یا وارد شدن آن به داخل معده و ایجاد التهاب و تنگی و عفونت اشاره نمود.

مطالب مرتبط
5 ماده غذایی که نباید هرگز قبل از پخت و پز بشویید و 5 ماده غذایی که همیشه باید بشویید

پلیسه زدن معده، ارزان ترین روش جراحی است

این روش پلیکیشن در ایران ابداع شده است. این روش تقریبا مثل اسلیو است اما ارزان ترین روش جراحی به حساب می آید زیرا در آن از وسایل خاصی استفاده نمی شود. در واقع طی آن معده روی هم بخیه می خورد و پلیسه می شود، به این ترتیب فضای آن کم می شود.

نحوه انجام پلیسه زدن معده

این عمل به روش لاپاروسکوپی و با بیهوشی عمومی انجام می گیرد. در این روش طول معده را به صورت دامن روی هم پلیسه می زنیم تا فضای داخل معده تنگ گردد. از این رو بیمار به دلیل کوچک شدن فضای معده قادر به خوردن حجم زیاد غذا نخواهد بود.ودر این روش هیچ قسمت از معده برداشته نشده وحذف نمیگردد ,لذا میتوان به هر دلیلی که نخواهیم معده را به حالت اول برگردانیم.

مزایای پلیسه زدن معده

  • این روش قابل برگشت بوده و بعد از گذشت زمان، در صورت بروزهرگونه مشکلی میتوان معده را به شکل اول برگرداند.
  • این روش برای خانمهایی که در آینده تصمیم به بارداری دارند روش مناسبی است. همچنین این روش تکنیک مناسبی برای بیمارانی که تمایل کمتری به
  • مراجعات مکرر دارند می باشد.
  • با لاپارسکوپی انجام میشود وبه دلیل عدم برش جراحی، بیمار درد کمتری تحمل می نماید.
  • تغییری در آناتومی معده ایجاد نمیشود و عوارض اعمال جراحی بزرگ را ندارد.
  • به دلیل ایجاد محدودیت حجم و عدم ایجاد اختلال جذب، بیمار پس از عمل نیاز کمتری به داروها و مکمل های غذایی دارد.
  • هزینه آن از روشهای مشابه کمتر است
  • مدت بستری معمولا یک شب است.
  • برگشت به کار هم سریعتر میباشد و معمولا بعد از یک هفته میتوان مشغول بکار شد

بای پس معده برای لاغری

در این روش نه تنها حجم معده کوچک می شود بلکه تمام طول روده به استثنای ۱۰۰-۱۵۰ سانتی متری انتهایی بای پس شده و از دور جذب خارج می شود.

لذا اگر چه روشی بسیار موثر و قوی در کاهش وزن و درمان عوارضی نظیر دیابت می باشد اما به دلیل سوءجذب بسیار شدید و کمبود شدید ویتامین و پروتئین نیاز به مصرف دائمی حجم زیادی از مکمل ها دارد و اسهال یکی از عوارض شایع در این عمل می باشد.

مطالب مرتبط
کپسول Dietrine محصولی برای کاهش وزن | فواید و عوارض + نحوه عملکرد

بای پس روده به دلیل عوارض گفته شده امروزه کمتر استفاده می شود مگر در مواردی که بیمار پس از انجام بای پس معده به روش استاندارد مجدد چاق شده و یا کاهش وزن کافی نداشته باشد و شدت چاقی و عوارض آن در حدی باشد که حیات شخص را تهدید نماید از این روش استفاده می شود.

عوارض جراحی لاغری بای پس معده

کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند افرادی که تحت جراحی بای پس معده قرار می گیرند و با انواع روش ها حجم معده آنها به طور ناگهانی کم می شوند پس از جراحی دچار مشکل سوء هاضمه و ناتوانی در مصرف مواد غذایی می شوند.

این افراد همچنین با مشکلاتی چون سوء هاضمه ، احساس تهوع، ترش کردن، صدای غرغرمعده، دفع مدفوع با مشکل، ناتوانی در جذب مواد مغذی خوراک ها و دل درد مواجه می شوند.

کارشناسان با بررسی دو گروه افراد چاق که گروه اول به صورت طبیعی و گروه دوم با جراحی بای پس معده برای کاهش وزن دریافتند افراد گروه اول سلامت خود را حفظ کرده و بسیار کمتر دچار مشکلات گوارشی می شوند در عوض گروه دوم دچار انواع مشکلات گوارشی و حتی روحی شده اند.

جراحی چاقی اسلیو معده

عمل اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده برای اولین بار توسط گروه جراحی دکتر گانیر (Gagner) انجام شد. گروه دکتر گانیر پس از بررسی بیماران با BMI > 50 برای کاهش عوارض ناشی از عمل جراحی چاقی تصمیم به انجام عمل جراحی لاغری در دو مرحله گرفتند . عمل مرحله اول بصورت آستینی کردن معده یا لوله ای کردن معده انجام میشد که در بعدها به اسلیو گاسترکتو می معروف شد.

مزایای جراحی چاقی اسلیو معده:

۱ – کاهش قابل توجه حجم معده

۲ – کاهش اشتها

۳ – عدم وجود سندرم دامپینگ به علت وجود دریچه پیلور (دریچه خروجی معده به دوازده یا دئودنوم )

۴ – کاهش شانس کم خونی کمبود ویتامین وپروتئین (عدم بای پس روده)

۵ – کاهش ریسک عوارض عمل در بیماران با BMI > 50

۶ – قابل انجام به روش لاپاراسکوپی

مطالب مرتبط
کمبود ویتامین D خطر اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد

معایب عمل اسلیو معده :

۱ – احتمال کاهش وزن ناکافی

۲ – احتمال نیاز به عمل دوم در افراد با BMI>55

۳ – خط استاپلر بلند و احتمال عوارض ناشی از آن (خونریزی لیک )

۴ – غیر قابل برگشت

سوالات رایج در مورد اسلیو معده

بعد از اسلیو معده دوباره گشاد می شود؟

بعد از جراحی اسلیو به مرور زمان در صورت عدم رعایت نکات تغذیه ای، امکان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش حجم معده وجود دارد که با توجه به کاهش ۸۰ درصدی حجم حین عمل، این تغییر بسیار ناچیز است.

ممکن است با عمل اسلیو هم وزن کم نکنم؟

در هر صورت پس از جراحی اسلیو مقدار قابل توجهی کاهش وزن خواهید داشت ولی اینکه کاهش وزن به مقدار دلخواه باشد یا نه بستگی به همکاری شما با پزشک خود طی پیگیری های پس از جراحی دارد.

بعد از اسلیو می توانم باردار شوم؟

– بله، پس از کاهش وزن دلخواه و مناسب پس از عمل جراحی، امکان بارداری وجود دارد و این هدف طی یک سال و نیم پس از عمل محقق می شود؛ بنابراین به افرادی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا ۱۸ ماه پس از جراحی اسلیو اقدام به بارداری نکنند. اگر هم باردار شده اند بهتر است یک سال و نیم پس از زایمان صبر کرده و سپس اقدام به جراحی کنند.

اسلیو روی عملکرد جنسی اثر می گذارد؟

– معمولا به دلیل کاهش وزن قابل توجه پس از جراحی اسلیو، به مرور عملکرد جنسی فرد بهبود پیدا می کند و توان و میل جنسی نیز بالاتر می رود. در افراد چاق سلول های چربی مقدار زیادی هورمون لپتین (LEPTIN) تشرح می کنند که در مقادیر زیاد باعث کاهش میل و توانایی جنسی می شود؛ بنابراین با کاهش بافت چربی و کاهش هورمون لپتین و افزایش بافت عضلانی و توانایی فیزیکی بدن، توانایی جنسی نیز افزایش می یابد مگر اینکه کاهش وزن پس از جراحی غیر استاندارد و بی کیفیت باشد، طوری که باعث ضعف عمومی بدن شود. در این حالت طبیعی است که میل و توان جنسی فرد کاهش پیدا می کند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.