رژیم غذایی حذف چیست؟ بررسی نحوه گرفتن رژیم تا عوارض و مزایا

0

روی آوردن به رژیم غذایی حذف یک رویکرد رایج برای شناسایی آلرژی های غذایی بالقوه است، اما می تواند برخی از مزایای دیگری را نیز به همراه داشته باشد! 

رژیم غذایی حذف چیست؟

رژیم غذایی حذف یک رویکرد رژیم غذایی برای حذف یک یا چند غذا برای تعیین اینکه آیا برخی علائم گوارشی کاهش می یابد، می باشد.

رژیم غذایی حذف معمولا برای موارد زیر توصیه می شود:

افرادی که متقاعد شده اند حساسیت غذایی دارند، اما ممکن است قادر به تعیین مواد غذایی خاصی که باعث بروز نشانه های آلرژی می شوند، نباشند.

برای شناسایی مواد غذایی که باعث خستگی بیش از حد، التهاب، کاهش بهبودی خواب و یا سایر نشانه های مزمن می شود.

رژیم غذایی که ما دنبال می کنیم برای فرآیندهای متابولیسم بی شماری حیاتی است و می تواند بر بهداشت و سلامتی ما تأثیر بگذارد. یک رژیم غذایی حذف می تواند لیستی از مواد غذایی را که باید خوردن آنها جلوگیری کنید، را مشخص می کند. از همه رژیم های مختلف که اخیرا به محبوبیت رسیده اند، رژیم های غذایی حذف یکی از بهترین ها می باشد. بر اساس روش محاکمه و خطا، آنها همواره موثر هستند و می توانند زندگی شما را تغییر دهند. 

رژیم غذایی حذف

مرحله ۱: اگر میخواهید رژیم غذایی حذف را دنبال کنید، باید چند هفته تا یک ماه توجه خود را به رژیم غذایی خود افزایش دهید

مرحله ۲: شناسایی عوامل احتمالی، مانند لبنیات، گلوتن، تخم مرغ و یا هر غذای بالقوه دیگری که میتواند مشکل ساز باشد.

مرحله ۳: وقتی میخواهید این رژیم غذایی را شروع کنید، باید این غذاها را از رژیم خود کاملا حذف کنید.

مرحله ۴: این مرحله حذف باید حداقل دو هفته ادامه یابد.

مرحله ۵: هنگامی که شما پنج روز بدون علائم منفی (مثلا استفراغ، تهوع، اسهال، و غیره) را سپری کردید، باید آن را کامل در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط
اختلال دوقطبی چیست؟ (قسمت سوم: علل، تشخیص و درمان)

مرحله ۶: پس از این مرحله حذف، شما یک مرحله مجدد وارد شدن به آزمایش و خطا را با یک غذای دیگر در یک زمان شروع خواهید کرد.

مرحله ۷: اگر علائم بازگشتی داشته باشید، شما نشانه ای روشن از آنچه این غذا باعث التهاب و ناراحتی در شما می شود، خواهید داشت.

مرحله ۸: اگر علائم برگشت نداشته باشند، می توانید این مورد رژیم غذایی را حفظ کنید و به مظنون بالقوه بعدی بروید.

با توجه به کارآیی ساده این رژیم، اکثر افراد طی چند ماه متوجه مواد غذایی که برای آنها مشکل ساز می شوند، شده و برخی یا همه علائم آنها حل و رفع می شود.

مزایای رژیم غذایی حذف

مزایای بالقوه رژیم غذایی حذف عبارتند از شناسایی آلرژی های غذایی ناشناخته، کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر و بهبود وضعیت سلامت پوست .

سندرم روده تحریک پذیر

اگر از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می برید، یکی از علل شایع آن، آلرژی غذایی ناشناخته است. با حذف مواد غذای بالقوه التهابی، می توانید علائم را به راحتی کاهش دهید.

میگرن

روده ما به طور کامل با بقیه بدن ما ارتباط دارد و میگرن های مزمن کاملا تحت تاثیر رژیم غذایی ما می باشد. رژیم غذایی حذف برای کمک به کنترل علائم التهابی این بیماری مفید شناخته شده است.

بیش فعالی

تحقیقات نشان می دهد که بیش فعالی می تواند به علت آلرژی های غذایی یا عادات غذایی نامناسب باشد. رویکرد به این رژیم غذایی می تواند این مشکل را در افراد جوان و مسن تر حل کند.

حساسیت غذایی

واضح ترین مزیت این رژیم غذایی این است که غذاها را شناسایی کنید که بدن شما قادر به هضم آن نمی باشد. هنگامی که آنها از بین بروند، کیفیت زندگی شما به ناچار بهبود خواهد یافت.

مطالب مرتبط
میزان نرمال اسید معده چقدر باید باشد؟

سلامت پوست

آلرژی غذایی اغلب به عنوان التهاب پوست، مانند پسوریازیس یا اگزما ظاهر می شود، اما از بین بردن مواد غذایی نا مناسب نیز می توانید این علائم ناخوشایند را درمان کند.

اوتیسم

مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباط نزدیک بین رژیم غذایی و اوتیسم وجود دارد، بنابراین رژیم غذایی حذف می تواند به کاهش علائم کمک کند.

رفع عوارض جانبی رژیم غذایی حذف

برخی از عوارض جانبی رژیم های حذف وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به سیستم دستگاه گوارش است. هنگامی که رژیم غذایی خود را تغییر می دهید، کمی زمان لازم است تا بدن به این رژیم جدید عادت کند. بعضی از عوارض جانبی این رژیم غذایی عبارتند از:

با اینکه گرفتن این رژیم غذایی کار آسانی است ولی گاهی مشخص کردن اینکه علائم ظاهر شده گوارشی در اثر ناسازگاری بدنتان با این رژیم غذایی رخ داده یا بیماری قبلی تان، نیاز به مراجعه به متخصص دارد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.