رژیم غذایی دوکان (Dukan) چیست؟

0

رژیم غذایی دوکان (Dukan) چیست؟

یکی از رژیم های غذایی که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است، رژیم غذایی دوکان است. با کمک این رژیم می توانید روزی ۱۰ پوند لاغر کنید و از شر اضافه وزن خلاص شوید. این رژیم غذایی توسط یک پزشک فرانسوی به نام پیر دوکان تدوین و تهیه شده است. از مزایای این رژیم میتوان به این اشاره کرد که خبری از شمارش میزان کالری مصرفی ندارد.

اگر بخواهیم این رژیم لاغری را برایتان در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم رژیم دوکان با استفاده از پروتئین زیاد، چربی و کلسترول کم، می‌تواند در عرض پنج روز، تا سه کیلوگرم از وزن‌تان را کاهش داده، تناسب اندام را به شما هدیه دهد و در نهایت زندگی کسالت‌بار یک انسان تنبل و چاق را تبدیل به یک زندگی شاد و پرنشاط کند.

پروتئین بدون چربی، سبوس جو، آب و یک پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ ای روزانه، قلب این برنامه هستند. این تئوری مبتنی بر این است که محدود ساختن کربوهیدرات‌ ها بدن شما را مجبور به سوزاندن چربی می‌کند.

 این رژیم بر پایه پروتئین خالص بوده و در چهار مرحله صورت میگیرد. فاز اول این رژیم پروتئین خالص بوده و در فاز دوم سبزیجات جایگزین آن میشود تا وزن فرد به حالت تثبیت برسد. در فاز سوم رژیم به حالت فاز یک باز میگردد که البته علاوه بر پروتئین مقداری نیز باید کربوهیدرات اضافه شود. فاز چهارم فاز آخری و تثبیت وزن ایده آل است که فرد میتواند به حالت قبل از رژیم برگردد. در این فاز فرد مجاز به خوردن تمامی غذاها بوده جز در روز پنجشنبه که فقط باید پروتئین به همراه سه قاشق غذاخوری جو دو سر یا سبوس مصرف کند .در مرحله اول – فاز حمله – رژیم دکتر دوکان، شما عمدتا غذاها و خوراکی‌های سرشار از پروتئینی که البته چربی پایینی دارند، مصرف می کنید.

 چهار مرحله رژیم غذایی دوکان 

فاز حمله (۱-۷ روز):

رژیم غذایی تان با خوردن نامحدود پروتئین بدون چربی به علاوه ۱٫۵ قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر در روز شروع می شود.

فاز کروز (۱-۱۲ ماه):

پروتئین بدون چربی یک روز با پروتئین بدون چربی و سبزیجات غیر نشاسته ای جایگزین می شود، به علاوه ۲ قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر هر روز می خورید.

مطالب مرتبط
خواص اعجاب انگیز روغن سیاهدانه در دمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها

مرحله تثبیت (متغیر):

در این مرحله پروتئین بدون چربی و سبزیجات به صورت نامحدود ، برخی از کربوهیدرات و چربی، تنها یک روز در هفته پروتئین بدون چربی و ۲٫۵ قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر در روز مصرف می شود.
شما باید برای هر ۵۰۰ گرم کاهش وزن در مرحله ۱ و ۲ این کار را به مدت ۵ روز انجام دهید.

فاز تثبیت (نامحدود):

از دستورالعمل های اساسی در مرحله تثبیت پیروی کنید. سبوس جو دو سر به ۳ قاشق غذاخوری در روز افزایش می یابد.

نوشیدنی های مجاز در رژیم دوکان:

عده از متخصصین توصیه می کنند به همراه غذا نوشیدنی مصرف نشود! مصرف نوشیدنی ها در رژیم غذایی دوکان Dukan Diet، بوِیژه در روزهایی که پروتئین مصرف می شود بسیار مهم می باشد. پیشنهاد می شود که ۲ تا ۳ لیتر مایع در روز بنظر می رسد که ساده ترین کاری باشد که می توان انجام داد اما باید بسرعت متوجه شوید که این کار اصلی نیست فقط یک روش کمکی است برای اینکه از غذا خوردن لذت ببرید و زیاد گرسنگی نکشید.

نکته ای که باید از همان اول در نظر داشته باشید این است که منظور از مایعات، فقط آب نیست . می توان با هر غذایی یکی از این نوشیدنی ها را بنوشید:

  • آب از نوع معدنی یا آب بطری شده
  • چای بدون قند و شکر که می توانید آن را با شیر بدون خامه شیرین کنید
  • استفاده از چای سبز
  • قهوه بدون شکر فقط با شیر بدون چربی شیرین شود
  • سودای رژیمی و پپسی رژیمی
  • نوشیدنی های بدون شکر

اولویت‌ها یا محدودیت‌هایی برای رژیم غذایی دوکان

گیاه‌ خواران: 

این رژیم غذایی بر مبنای خوردن مقادیر زیادی گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، حلزون صدف دار، لبنیات بدون چربی و تخم‌ مرغ است. سیتان، تمپه و توفو گزینه‌هایی برای پروتئینی گیاهی هستند، لوبیا، آجیل و عدس در لیست مواد غذایی مجاز این رژیم قرار ندارند. در روزهایی که تمام آنچه شما می‌ خورید پروتئین است (خوردن میوه و سبزی‌ها مجاز نیست)، همه چیز به سرعت خسته‌ کننده می‌شود اگر شما گوشت نخورید.

مطالب مرتبط
افزایش استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند موجب افزایش خطر چاقی شود

رژیم غذایی کم‌ چرب:

اگر شما در حال حاضر از یک رژیم غذایی کم‌ چربی پیروی می‌کنید یا دارای بیماری قلبی هستید که نیازمند خوردن مواد غذایی با چربی بسیار کم است، این رژیم مثل یک دستکش اندازه‌ی دست شما است زیرا غذاهایی مجار در این رژیم که عمدتاً پروتئین، گیاهان و میوه هستند، بدون چربی، کم‌ چرب یا فاقد چربی هستند.

رژیم غذایی فاقد گلوتن:

مراحل اولیه‌ ی این رژیم ممکن است برای یک رژیم فاقد گلوتن مؤثر باشد اما زمانی که قوانین متعادل می‌شوند این رژیم به شدت فاقد گلوتن نیست. اگر شما در تلاش برای اجتناب از گلوتن به طور کامل هستید، خواندن دقیق برچسب مواد غذایی را برای خود تبدیل به یک عادت کنید.

افرادی که با رژیم غذایی دوکان لاغر شده اند

جنیفر لوپز برای اینکه از شر اضافه وزن بارداری اش خلاص شود به این رژیم پناه اورد و کیت میدلتون عروس خانواده سلطنتی انگلستان هم قبل از مراسم ازدواج این برنامه غذایی را انجام داد تا به تناسب اندام بیشتری برسد.

تفاوت رژیم دوکان با رژیم اتکینز

 هر چند که این دو برنامه غذایی محبوب ممکن است در ابتدا کمی شبیه هم به نظر برسند اما از جهات مختلف با هم متفاوت هستند از جمله:

۱-شمارش:

در رژیم دوکان نه قرار است کالری بشمارید و نه کربوهیدرات یا هر نوع ماده مغذی دیگری را. در ضمن در رژیم دوکان شما یک لیست صدتایی از مواد غذایی مجاز دارید که می توانید از مرحله اول تا چهارم مصرف کنید و البته در مرحله چهارم یک سری مواد غذایی دیگر به این لیست افزوده می شود.

۲-میزان چربی:

در رژیم اتکینز محدودیتی برای چربی گوشت های پرچرب لحاظ نشده و شما به راحتی می توانید چربی اشباع بخورید. اما رژیم دوکان با توجه به ضرر چربی اشباع برای قلب آن را محدود کرده و توصیه مهمش استفاده از منابع پروتئینی کم چرب است. در ضمن در رژیم دوکان باید محصولات لبنی بدون چربی بخورید اما اتکینز چنین محدودتی ندارد.

میزان ورزش لازم در رژیم غذایی دوکان

در طول فاز دوم باید روزانه نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید و از تحرک‌تان لذت ببرید. همچنین یادتان باشد کاهش وزن سریع‌تان در فاز حمله، ممکن است در روزهایی که سبزی و سالاد مصرف می‌کنید، به خاطر تجمع آب اضافه در بافت‌ها، کمی بازگردد اما با شروع فاز سوم، دوباره به حالت قبل برمی‌گردد. پس وحشت نکنید!

مطالب مرتبط
با 6 رژیم های غذایی محبوب که ممکن است برای شما مضر باشند آشنا شوید

فراموش نکنید رژیمی که فقط بر پایه پروتئین استوار باشد، بی‌آبی بدن را به‌دنبال دارد چون رژیم سرشار از گوشت و لبنیات، سطح اسیداوریک و اوره را در خون بالا می‌برد و این مسئله به مرور سلامت و شادابی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

تامین آب مورد  نیاز  بدن در یک رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. از آنجا که بخش زیادی از بدن از آب تشکیل شده کم آبی می‌تواند تاثیر جبران ناپذیری بر بدن بگذارد، سلامت دستگاه‌های داخلی را به خطر بیندازد، پوست را دچار مشکل ‌کند و  خشکی و پیری زودرس همراه ‌آورد. از طرفی کم‌آبی توان و مقاومت بدن را در برابر رژیم و  ادامه روند درمان کم می کند.

عوارض رژیم غذایی دوکان

این رژیم با اینکه بسیار محبوب و کارآمد است اما در شروع ممکن است با عوارض جانبی مختلفی از جمله بوی بد دهان، خشکی دهان، خستگی، سرگیجه، بی‌خوابی و احساس تهوع ناشی از قطع مصرف کربوهیدرات‌ها مواجه شوید. همچنین در فاز حمله به خاطر عدم مصرف غلات کامل، میوه و سبزی ممکن است دچار مشکلاتی از جمله یبوست شوید!

نکاتی در مورد رژیم غذایی دوکان

هزینه: هیچ هزینه‌ ی اضافی فراتر از خرید وجود ندارد، مگر اینکه شما برای مربیگری آنلاین ثبت‌ نام کرده باشید که اختیاری می‌باشد و در هر ماه هزینه‌ ای معادل با ۹۵/۲۹ دلار دارد.

پشتیبانی: یک جنبه‌ ی اجتماعی قوی در این برنامه وجود دارد. وب‌ سایت رسمی این رژیم دستور پخت‌های نمونه، داستان‌هایی موفقیت‌آمیز و الهام‌ بخش از مردان و زنان واقعی (نه فقط ستاره‌های بزرگ) و مربیانی که افراد را در طی هر فاز این برنامه هدایت می‌کنند را ارائه می دهد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز است


شاید دوست داشته باشید:

آیا رژیم غذایی تخم مرغ موثر است؟

رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP چیست؟


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.