رژیم لاغری مناسب خودتان را پیدا کنید

0

رژیم لاغری مناسب خودتان را پیدا کنید

برای همه ما پیش آمده که مجبور شده ایم به دلایل مختلف برای مدتی رژیم بگیریم و تغذیه خاصی داشته باشیم. پذیرش چنین مسئله ای شاید ابتدا برای مان جالب و قابل تحمل باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده به نظر می رسد. در این اوضاع باید ببینیم کجای کار می لنگد و چرا نمی توانیم یک رژیم را به مدت طولانی ادامه دهیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

اغلب رژیم ها بدن را به شدت با فقدان مواد غذایی مواجه و کاری می کنند که بالاخره مجبور شویم آن را رها کنیم. باید گفت اگر از رژیم درست و اصولی پیروی کنیم نه تنها زودتر به نتیجه می رسیم بلکه مدت طولانی تری هم می توانیم آن را حفظ کنیم. بنابراین به توصیه های دیگران یا دستورات اینترنتی اطمینان نکنیم و برای داشتن تناسب اندام و رعایت رژیم غذایی مناسب حتما به متخصص مراجعه کنیم اما برای این انتخاب درست ابتدا باید آشنایی کافی با بدن خود و نیازهای تغذیه ای مان داشته باشیم و فراموش نکنیم.

همان گونه که برای آرامش بهتر و بیشتر ذهن و روان خود نیاز به مراجعه به مشاور و روانشناس داریم، برای داشتن جسم سالم هم نیاز به مشاوره با کارشناس تغذیه داریم اما چگونه می توانیم اطلاعات و آشنایی بیشتری درباره جسم و تغذیه صحیح آن را داشته باشیم؟ در این زمینه با دکتر پیام فرح بخش، متخصص تغذیه گفتگو کرده ایم.

 

الگوی غذایی صحیح

رژیم غذایی و الگوی غذایی در واقع برنامه غذایی است که ما در زندگی خود پیاده یا انتخاب می کنیم و اغلب شامل دریافت های تغذیه ای مان می شود؛ حال این که چه رژیمی را انتخاب می کنیم و آیا آن رژیم صحیح است یا نه، به سبک زندگی ما بر می گردد. بسیاری افراد می خواهند سبک درستی برای زندگی خود انتخاب کنند و تحت نظر متخصص تغذیه الگوی مناسبی داشته باشند. البته این افراد برای مراجعه به مشاور تغذیه نباید حتما افرادی خیلی چاق یا لاغر باشند.

خوشبختانه فرهنگ جامعه ما هم کم کم به سمتی می رود که افراد به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به روش های درست غذا خوردن هستند. بسیاری افراد هم در زندگی پرمشغله امروزی حتی وقت ندارند به غذا خوردن خود توجه کنند و به اصطلاح هر چیزی پیدا کنند می خورند فارغ از این که بیش از اندازه چرب یا حاوی افزودنی های غیرمجاز خوراکی باشد.

 

این فاراد فقط برای رفع گرسنگی غذا می خورند و به نقش مهم تغذیه در سلامت جسم، روان و تاثیر آن بر میزان کارایی شان در محیط کاری بی توجه هستند. این که چه برنامه ای می توان برای رژیم غذایی خود تعریف کرد بستگی به جنسیت، سن یا مقطع خاصی از زندگی مان دارد.

کی چی بخوریم؟

ما نمی توانیم برای همه افراد و در هر مقطع سنی یک نوع تغذیه در نظر بگیریم. بنابراین بهتر است نخست ببینیم در چه مقطع سنی یا دوره حساس از زندگی خود هستیم و در کدام گروه سنی جای می گیریم و چه نیازهای تغذیه ای داریم.

نوجوانی

با توجه به این که نوجوانی دوره خاص و حساسی از زندگی است، در انتخاب تغذیه نوجوان باید بسیار دقت کرد. نوجوان علاوه بر این که در سن رشد و بلوغ قرار دارد، استرس و اضطراب های خاص سن خود را هم تجربه می کند. بنابراین توجه به چند موضوع ضروری است؛ این که نوجوان دوست دارد قد بلند و ظاهر خوبی داشته باشد. یعنی اگر لاغر است می خواهد صورتش پر نشان داده شود یا اگر اضافه وزنه دارد ترجیح می دهد وزنش را کم کند که متناسب تر به نظر برسد.

 

بنابراین برای این که قد نوجوان بلندتر شود باید حتما علاوه بر این که به متخصص تغذیه مراجعه می کند، از غذاهایی استفاده کند که باعث رشد بیشتر قدش می شود. برای این کار هم اغلب مصرف بیشتر شیر و لبنیات توصیه می شود تا میزان کلیسم دریافتی را افزایش دهد یا کمبود ویتامین «د» را جبران کند یا اگر در آزمایش خون کمبود روی تشخیص داده شد با مصرف مکمل های غذایی آن را جبران کند.

 

زنان باردار و شیرده

یکی از گروه هایی که به طور خاص تر باید به رژیم غذایی شان توجه کرد، خانم های باردار و شیرده هستند. در این موارد هم ما رژیم های دوران بارداری را تعریف می کنیم که در سه ماهه اول ، دوم و سوم به صورت جداگانه تعریف می شوند. همچنین رژیم های دوران شیردهی که در یک سال اول بعد از شیردهی هم به دو قسمت شش ماهه اول و دوم تقسیم بندی خواهند شد.

زنان باردار نباید وزن شان را کم کنند اما وقتی طی بارداری وزن اضافه می شود، این اضافه وزن خیلی مهم است و بر اساس وزن قبلی فرد سنجیده می شود. مثلا فرد لاغر می تواند تا ۲۰ کیلو هم اضافه وزن داشته باشد. فردی با وزن متوسط می تواند ۱۱ کیلو وزن اضافه کند اما زنان چاق فقط می توانند تا ۶ کیلو اضافه وزن داشته باشند. این موضوع باعث می شود که در این دوران متناسب تر باشد، یعنی زنان بارداری که چاق هستند می توانند طی دوران بارداری اضافه وزن کمتری داشته باشند.

زنان شیرده

برای زنان شیرده می توان برنامه کاهش وزن در نظر گرفت بدون این که نگرانی خاصی برای شان وجود داشته باشد. یعنی زنان شیرده می توانند به راحتی وزن شان را کم کنند بدون این که مشکلی در شیردهی به وجود بیاید ولی نکته مهم در این افراد این است که اولا کاهش وزن باید خیلی به تدریج و به اصطلاح با شیب ملایم صورت بگیرد و همچنین سهم شیردهی باید برای کودک در نظر گرفته شود؛ یعنی حتما باید مواد مغذی و ضروری بدن فرد تامین شود. بدین ترتیب این گروه های خاص هم معمولا توجه ویژه ای به رژیم غذایی شان خواهند داشت. مهم ترین نکته در این خصوص این است که وزن این افراد به صورت متعادل افزایش پیدا کند.

بیماری های خاص

افرادی که بیماری های خاص و غیرواگیرداری مانند دیابت یا بیماری های قبلی دارند، چون بیماری شان ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با تغذیه دارد، خواه ناخواه باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند. مثلا کسی که دیابت دارد، باید نسبت به مصرف کربوهیدرات احتیاط کند یا در بیماران فشار خونی هم مصرف غذاهای شور مانند زیتون، پفک، چیپس و … باید رعایت شود زیرا در غیر این صورت، وضعیت بیماری آنها با بحران مواجه خواهد شد. بیماران قلبی هم باید در مصرف غذاهایی که میزان کلسترول خون شان را بالا می برد، دقت بیشتری داشته باشند.

البته می توان گفت فقط ۳۰ درصد از افراد جامعه در وضعیت و دوره های خاص زندگی قرار دارند که باید تغذیه خاصی داشته باشند اما همین افراد هم اغلب توجه زیادی به برنامه غذایی خود ندارند و فک رمی کنند چون مشکل خاصی ندارند نباید از رژیم غذایی خاصی تبعیت کنند. بعضی افراد برنامه غذایی خاص را مسئله ای لوکس یا ظاهری می دانند و لزومی به تبعیت از آن نمی بینند.

مطالب مرتبط
33 غذای آرامش بخش برای آرتریت روماتوئید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.