رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP چیست؟

0

رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP چیست؟

رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP برای کمک به کاهش التهاب در بدن و برای کاهش علائم اختلالات خودایمنی طراحی شده است. اما چطور می توانید این رژیم را اجرا کنید؟
یبیماری اتوایمیون، شرایطی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های بدن خود حمله می کند و آسیب می رساند. التهاب، یک بیماری معمولی از بیماری های خودایمنی است. نمونه هایی از این بیماری ها پسوریازیس، آرتریت روماتوئید و لوپوس می باشد.

در این مقاله چگونگی رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP و اینکه چه غذاهایی در آن باید استفاده شود و یا ترک شود، بررسی می شود. همچنین، شواهد علمی موجود برای حمایت از اثربخشی رژیم AIP در مدیریت و درمان بیماری های خودایمنی وجود دارد.

مطالب این مقاله:
• رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP چیست؟
• غذاهایی که در رژیم غذایی AIP مصرف می کنند
• دستور غذاها و گزینه های میان وعده
• آیا رژیم AIP کار می کند؟

رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP چیست؟

رژیم پروتئین اتو ایمنی یا AIP همچنین پروتئین خود ایمنی پالئو، شناخته شده است که نسخه ای بسیار سخت تر از رژیم غذایی پالئو (که بر اساس گوشت، ماهی، سبزیجات، آجیل و دانه ها است) می باشد.
در این رژیم غذایی توصیه می شود که مواد غذایی را که سبب التهاب در روده می شود، از بین ببرید و به خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی بپردازید.

رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP مبتنی بر این اعتقاد است که شرایط خود ایمنی ناشی از چیزی است که به نام “نشت روده” نامیده می شود که اکنون از لحاظ پزشکی به عنوان نفوذپذیری روده تغییر یافته است.

تئوری این است که سوراخ های کوچک در روده باعث می شود غذا به داخل بدن نفوذ کند. به نظر می رسد این عامل باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و حمله به بافت های بدن می شود.

با خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی و اجتناب از مواد التهاب زا، رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP قصد دارد که هر سوراخی در روده را درمان کند. این رژیم به شما برای درمان موارد زیر کمک می کند:

• کاهش تحریک سیستم ایمنی بدن
• کاهش علائم بیماری های خودایمنی
• جلوگیری از وقوع بیماری های ثانویه خود ایمنی

افرادی که می خواهند از رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP پیروی کنند، باید به مدت چند هفته به طور جدی آن را دنبال کنند و پس از آن به آرامی، مواد غذایی را که آنها را ترک کرده بودند، مجددا به برنامه غذایی خود اضافه می کنند.

مطالب مرتبط
فواید سلامتی مصرف موز و تاثیر آن بر بیماری ها

ایده این است که واکنش بدن در زمانی که غذا خورده می شود را ببینیم. اگر آن غذا باعث بروز واکنش در بدن شد، پیشنهاد این است که فرد باید این غذا را از رژیم غذایی خود در بلند مدت حذف کند.

غذاهای مجاز در رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP

• گوشت و ماهی
• سبزیجات (به جز هویج، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و سیب زمینی)
• سیب زمینی های شیرین
• میوه (در مقادیر کم)
• شیر نارگیل
• آووکادو، زیتون و روغن نارگیل
• غذاهای غنی مانند کوماچا، شیر نارگیل و کیمچی
• شربت عسل (اما فقط برای گهگاه استفاده می شود، در مقادیر کم)
• گیاهان تازه مانند ریحان، نعناع و پونه
چای سبز و چای گیاهی
• استخوان و قلم
• سرکه، مانند سرکه سیب

مواد غذایی ممنوعه در رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP

• همه دانه ها، مانند جو، برنج و گندم
• تمام لبنیات
تخم مرغ
• حبوبات، مانند لوبیا و بادام زمینی
• سبزیجات (هویج ،گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و سیب زمینی)
• تمام قندها، از جمله جایگزین های قند (به جز استفاده هرنگاهی از عسل)
• کره و خامه
• تمام روغن ها (به جز آوکادو، نارگیل و زیتون)
• افزودنی های مواد غذایی
الکل

دستور غذاها و گزینه های میان وعده

در اینجا برخی از برنامه های غذائی AIP که می توانید برای شروع استفاده کنید، آورده شده است.

صبحانه

این دستور العمل AIP شیرینی، از Paleo Mum، یک جایگزین صبحانه خوشمزه است:

• ¾ موز
• ¼ آووکادو
• ۱ فنجان آب سبزی
• ۲-۳ فنجان سبزیجات برگ دار تازه (به عنوان مثال، اسفناج و کلم)
• ۱-۲ قاشق پودر پروتئین (کلاژن)
تمام مواد تشکیل دهنده به جز پودر پروتئین را در یک مخلوط کن به مدت ۲ دقیقه مخلوط کنید. پودر پروتئین را اضافه کنید .

loading...

ناهار

این دستور سوپ از شیوه زندگی AIP ، یک ایده ساده و خوشمزه برای ناهار است که یک فرد می تواند در پیش بگیرد:

مطالب مرتبط
استفاده آلوئه ورا برای درمان پسوریازیس

• ۳ فنجان آرژول نوزاد تازه، شسته شده
• ۲ ½ فنجان از آب استخوان پخته شده
• ۲ فنجان هویج زرد بخار پز
• ۱ فنجان پیاز
• ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
• کمی نمک
پس از گرم کردن آب استخوان پخته شده در یک ظرف و بخار پز کردن هویج زرد، تمام مواد را به در یک مخلوط کن اضافه کنید و مخلوط کنید.

شام

این ایده شام سریع و آسان AIP که با مرغ درست می شود، چیز خوشمزه ای است:

• ۱ مرغ کامل
• ۱ کیلوگرم سیب زمینی شیرین مکعبی منجمد
• ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
• ۱ قاشق چایخوری نمک
• ۲ گیاه ترکیبی AIP به دلخواه (مانند سیر و گیاهان)
• ۱ کیلوگرم بروکلی منجمد
سبزیجات یخ زده و مرغ را در یک سینی پخت قرار دهید و روغن، نمک و ترکیب گیاهان معطر آن را به آن بزنید.

سینی را با فویل بپوشانید و ظرف ۴۵ دقیقه را در فر بگذارید. فویل را بردارید و برای مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر اجازه دهید تا در فر کباب شود.

آیا رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP موثر است؟

منطق رژیم غذایی AIP این است که از مواد غذایی که باعث تحریک روده می شود، اجتناب شود و خوراکی های غنی از مواد مغذی باعث کاهش التهاب می شود و هر سوراخ در روده را بهبود می بخشد.

اعتقاد بر این است که سیستم ایمنی بدن را از حمله به بافت های بدن باز می دارد. به این ترتیب، رژیم AIP قصد دارد علائم بیماری های خودایمنی را کاهش دهد. اما چه شواهدی وجود دارد که این رژیم، دارای این عملکرد است؟

ارتباط بین سلامت روده و بیماری های اتو ایمنی

شواهد علمی برای حمایت از ارتباط بین سلامت روده و بیماری التهابی وجود دارد.
یک مطالعه ۲۰۱۲ نشان داد که رشد باکتری در روده ممکن است به بیماری های التهابی و خود ایمنی مرتبط باشد.
این مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که دیواره روده توسط شبکه های پروتئین ها نگهداری می شود. این تحقیق توضیح می دهد که التهاب بر عملکرد دیواره روده تاثیر می گذارد. همچنین یادآور می شود که آلرژی غذایی می تواند دیواره روده را متورم تر کند.

مطالب مرتبط
آیا سرکه بلوبری با کاهش حافظه مقابله می کند؟

این مطالعه نتیجه گیری می کند که مشکلات با دیواره روده همراه با بیماری های خود ایمنی است. این امر راه حلی برای حمایت از ایده “نشت روده” پیشنهاد شده توسط طرفداران رژیم غذایی AIP است.

با این حال، مطالعه اضافه می کند که تحقیقات بیشتری لازم است تا تأیید شود که اختلال عملکرد دیواره روده، عامل اصلی ابتلا به بیماری التهابی است.

با رژیم AIP  علائم بیماری های خودایمنی کاهش می یابد

یک مطالعه ۲۰۱۷ نشان داد که حذف برخی از غذاها به عنوان بخشی از رژیم غذایی AIP می تواند علائم بیماری های خودایمنی بیماری التهاب روده (IBD) را بهبود بخشد. این یکی از اولین مطالعات بالینی در مورد اثربخشی رژیم غذایی AIP است.

نتیجه
تحقیقات نشان می دهد که بیماری های خود ایمنی ممکن است با چگونگی متورم شدن دیواره روده ارتباط داشته باشد.
به این ترتیب رژیم هایی که سلامت روده را به ارمغان می آورند، ممکن است برای کسانی که بیماری های خود ایمنی دارند سودمند باشد. شواهدی وجود دارد که یکی از این رژیم ها، رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP ، علائم IBD بیماری های خودایمنی را کاهش می دهد.
تحقیقات بیشتری لازم است تا با اطمینان بیان شود که رژیم پروتئین خود ایمنی یا AIP می تواند علائم بیماریهای خودایمنی را بهبود بخشد. با این حال، رژیم غذایی AIP یک رژیم سالم است که برای افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی ممکن است سودمند باشند. این رژیم غذایی همچنین ممکن است نیاز به داروهای خاص یا دوزهای بالا را کاهش دهد.
توجه داشته باشید که هر کسی که بیماری خود ایمنی دارد و مایل به انجام رژیم غذایی AIP است، باید اول با پزشک خود مشورت کند.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

بیشتر بخوانید:

رژیم ضد التهاب چیست و چه کاربردی دارد؟

رژیم غذایی دوکان (Dukan) چیست؟

مصرف مکمل ورزشی و رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران

 

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.