۳ ماده غذایی افزایش دهنده ایمنی بدن که باید در زمستان بخورید

0

عزیزم بیرون هوا سرده و این جمله یعنی اکثر ما بیشتر از حد معمول در زمستان ، داخل خانه خواهیم ماند. هر قدر بیشتر داخل خانه بمانیم، میکروب های بیشتری از اعضای خانواده که ممکن است دچار سرما خوردگی یا آنفلوآنزا باشند به ما سرایت خواهند کرد.

اما میتوانید با خوردن ۳ ماده غذایی که بدلیل قدرت آنتی اکسیدان خود، سیستم ایمنی بدن شما را در صورت لزوم تقویت میکنند و باعث میشوند که مثل همیشه منظم و موثر کارکند، از این وضع جلوگیری نمایید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان با سه ماده غذایی

این سه ماده غذایی نه تنها باعث افزایش سلامتی میشوند، بلکه در زمستان قابل دسترسی هستند و از همه مهمتر اینکه، دارای بهترین طعم و مزه در ماههای سرد زمستان میباشند.

از این سه ماده غذایی چند بار در هفته استفاده کنید تا از سردترین فصل سال به سلامت عبور نمایید و بیمار نشوید و سپس وارد فصل گرمتری بشوید و به بهار خوش آمد بگویید.

مرکبات

هیچ وقت بهتری از زمستان برای مصرف مرکبات وجود ندارد چون بهترین مزه خود را دراین موقع از سال دارند. خواه پرتقال را برای خوردن انتخاب کنید یا گریپ فروت، لیمو شیرین یا لیمو ترش را، این مرکبات که در آب و هواهای گرمتر بعمل آمده اند، گرمای خورشید را در روزهای سرد زمستان به خانه شما خواهند آورد.

مرکبات برای سامانه ایمنی بدن شما مقدار سالمی از ویتامین قابل حل در آب یعنی ویتامین ث را فراهم میکنند. پرتقال و گریپ فروت بخصوص سرشار از ویتامین ث هستند و دارای ۷۰ میلی گرم در یک میوه میباشند.

ویتامین ث یک دوست شناخته شده برای سامانه ایمنی بدن شماست و همچنین بدلیل داشتن اسید اسید اسکوربیک و خواص ضد میکروب و ضد ورم معروف است و به سلامت پوست شما کمک میکند و بعنوان یک مانع محافظ در برابر آلودگیها عمل می نماید.

مطالب مرتبط
معرفی 8 منبع گیاهی امگا 3

وظیفه دیگری که ویتامین ث دارد، یک آنتی اکسیدان است که به حفاظت از سلولهای ایمنی در برابر ترکیبات زیانباری میپردازد که ناشی از عفونتهای ویروسی و میکروبی هستند. بعبارت دیگر، وقتی این عفونتها که باعث بیماری میشوند، راه خود را به بدن شما باز میکنند، وظیفه ویتامین ث بعنوان یک آنتی اکسیدان، این است که وارد عمل شود و مانع ایجاد نماید و جلوی میکروبهای مضر را بگیرد تا نتوانند به سلولهای محافظ بدن حمله کنند.

بسیاری از مردم مقدار زیادی قرص ویتامین ث را با این تفکر که  از آنها در برابر سرما خوردگی و آنفلوآنزا محافظت میکند، مصرف می نمایند ولی در واقع خیلی مفیدتر است که ویتامین ث را از طریق مواد غذایی گیاهی مانند مرکبات جذب بدن نماییم چون این مواد حاوی ترکیبات مفید دیگری هستند که ممکن است قرصها فاقد آنها باشند.

سیر

سیر بعنوان یک عضو همیشگی آشپزخانه، مانند یک اکسیر سلامتی برای هزاران سال مورد استفاده بوده است. بنابر اعتقادات سنتی، بوته های سیر علاوه بر دور کردن تبهکاران و جانوران، همچنین میتوانند از بدن شما در برابر سرما  به همراه کاهش خطر عفونت محافظت نمایند.

جزء اصلی و فعالی که سیر را تبدیل به یکی از ضروری ترین مواد غذایی کرده است، ترکیبی بنام آلیسین است که نوعی آنزیم میباشد که به سیر توانایی تقویت عضلات را میدهد. وقتی شما سیر را ریز یا خرد میکنید، این کار باعث آزاد شدن ترکیب آلیسین  میشود که موجب ایجاد یک مایع زرد رنگ میگردد که محلول روغنی شکل و تند مزه ای با خصوصیات ضد میکروبی دارد و در واقع همان سلاح نیرومند دارویی است که دارای منافع زیادی برای سلامتی است.

برای فعال کردن آلیسین، سیر باید بخوبی ریز یا خرد شود و هر قدر اینکار بهتر انجام گیرد، آلیسین بیشتری فعال میشود و منجر به تاثیر دارویی زیادتری میگردد. خرد کردن یا ریز کردن سیر باعث شکسته شدن دیوارهای سلولی آن شده و شروع به واکنش های شیمیایی میکند که شامل بوی خاص و ایجاد نمک مطلوب است.

مطالب مرتبط
گوجه فرنگی و کاهش آسیب ریوی ناشی از سیگار کشیدن

وقتی سیر خرد یا ریز شده است، سریعا آنرا داخل روغن داغ یا غذای در حال پخت نریزید و اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند تا ترکیباب آن بتوانند شکل بگیرند. اگر سیر را بلافاصله پس از ریز کردن داخل روغن یا غذا بریزید، طعم و مزه خوبی دارد ولی دارای همه منافع دارویی آن نیست.

برای استفاده حداکثری از تاثیرات سیر بر افزایش قدرت سامانه ایمنی بدن، سعی کنید روزی دو یا سه دانه سیر بخورید.

سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی برای هر موقع از سال خوب ولی در زمستان بهتر است. سیب زمینی شیرین نه تنها یک افزودنی لذیذ به هر غذایی است، بلکه سرشار از ویتامین آ میباشد و نصف فنجان از آن دارای ۹۶۰ میکرو گرم ویتامین آ است.

ویتامین آ دارای آنتی اکسیدان زیادی است که از سامانه ایمنی بدن حمایت میکند و وقتی سیب زمینی شیرین را بطور مرتب مصرف کنید، بدن خود را به یکی از بهترین ابزار حفظ سلامتی و مبارزه با آلودگیها مجهز کرده اید.

آنتی اکسیدانها به خنثی نمودن رادیکالهای آزاد زیانبار کمک میکنند که ملکولهای خطرناکی هستند که باعث صدمه زدن به سلولهای سالم میشوند. وقتی عدم تعادل بین تعداد رادیکالهای آزاد و آنتی اکسیدانها وجود دارد، این وضع میتواند منجر به ایجاد مشکل برای سلامتی و انجام وظیفه سامانه ایمنی بدن شود. مصرف مواد غذایی سرشار ازویتامین آ برای مبارزه با هرگونه تاثیر صدمه زننده توسط رادیکالهای آزاد و قوی نگهداشتن سامانه ایمنی بدن لازم است.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.