۱۲ میوه و سبزی که حتما باید آن ها را در زمستان بخورید

تغذیه در زمستان

0

زمستان است و شاید انتخاب مواد غذایی مناسب مشکل باشد ولی این موضوع واقعیت ندارد. در حقیقت زمستان می تواند یک فصل شگفت انگیز برای خوردن انواع بسیاری از میوه ها و سبزیجاتی باشد که در فصل های دیگر وجود ندارند. در این موقع از سال، ما انواع پرتقال و میوه ها و سبزیجات را مشاهده می کنیم و سیب زمینی و سیب درختی بوفور یافت می شوند ولی اگر بیشتر دقت کنید، گنج هایی وجود دارند که منتظرند تا کشف شوند. در این مقاله ۱۰ میوه و سبزی زمستانی معرفی شده اند که باید در فصل سرما نگاه دوباره ای به آنها بیندازیم و در این زمستان طولانی با مصرف این مواد مغذی، احساس گرما کنیم.

میوه های فصل زمستان

۱: پرتقال خونی

از مرکبات خوشمزه ای است که می تواند به آسانی به سالادها، دسرها و نوشیدنی های لذیذ و خوشرنگ اضافه شود. مانند انواع دیگر پرتقال ها، پرتقال خونی منبع با ارزشی از ویتامین ث و فیبر است و رنگ قرمز زیبای آن، یک غذای مخصوص تعطیلات را تبدیل به یک منظره چشم نواز می کند.

۲: ریواس

خواه ریواس را دوست داشته باشید یا نه ولی این سبزی ساقه دار با مزه ترش و تند، عاشق هوای سرد است. برای کاهش مزه ترش آن و خوشمزه تر کردن ریواس، بهتر است آنرا با شکر، عسل یا آب میوه شیرین کنیم. این سبزی کم کالری همچنین منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های آ. و ث می باشد.

۳: گریپ فروت

این میوه معمولا به رنگ سفید است ولی نوع صورتی رنگ آن شیرین تر می باشد و سرشار از ویتامین ث، ویتامین ب ۶، اسید پانتوتنیک، منیزیوم و پتاسیم است. پوست این میوه را بکنید و بخورید یا به سالاد اضافه کنید.

مطالب مرتبط
رژیم چاقی کانادایی برای چه افراد و با چه شرایطی مناسب است؟

۴: کیوی

این میوه مملو از ویتامین های ث، ای، کا، پتاسیم و مس است و حتما آنرا با پوست قهوه ای رنگش بخورید چون خیلی خاصیت دارد. شما می توانید کیوی را پوست بکنید و آنرا برش های نازک بزنید ولی یکی از آسان ترین راههای خوردن این میوه، بریدن قسمت بالای آن و خوردن گوشت کیوی با قاشق است.

۵: انار

آیا دنبال یک میوه قشنگ تر از سیب و پرتقال و موز هستید؟ پس به دنبال جواهر زمستان یعنی انار بگردید. این میوه زیبای زمستانی سرشار از ویتامین های ث، ای، کا، پتاسیم و مس است و دارا بودن این همه خواص عالی، آن را تبدیل به یکی از محبوبترین میوه های دنیا کرده است و دانه های قرمز رنگش، یک منظره خوشایند در روزهای تاریک و غم انگیز زمستان می باشد.

۶: آوکادو

چگونه یک میوه معمولی سبز رنگ و پر از برآمدگی در صدر فهرست غذاهای سالم و پرطرفدار قرار گرفت؟ شاید بدلیل این واقعیت باشد که این میوه سرشار از چربی اشباع نشده و آنتی اکسیدان هایی است که برای پوست، مو، چشم و قلب مفید هستند و حتی می تواند ورم مفاصل را درمان کنند. این میوه را با سس گوجه فرنگی و میوه های دیگر ترکیب کنید و همراه با ساندویچ بخورید یا با پنیر مخلوط نموده و با سیب زمینی برشته میل کنید.

سبزیجات

۱: کنگر فرنگی

آیا هیچ وقت کنگر فرنگی خورده اید؟ همیشه شروعی برای هر کاری هست. دو بار در سال بهترین وقت برای مصرف این سبزی است: ابتدای بهار و اول زمستان. با اینکه این سبزی خوشمزه و لذیذ می تواند به صورت کنسرو در تمام طول سال خریداری شود، ولی کنگر فرنگی تازه همیشه یک انتخاب عالی است. این سبزی سرشار از ویتامین ث و مملو از فیبرو یک افزودنی عالی برای غذاهای زمستانی می باشد و بهتر است آنرا به عنوان پیش غذا یا همراه غذای فرعی یا سالاد بخورید.

مطالب مرتبط
چه بخوریم تا لاغر شویم؟ دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

۲: کلم

به هر شکلی که کلم را مصرف کنید: بخار پز، سرخ شده یا خام، یک سبزی بسیار مغذی و مفید برای سلامتی شماست. کلم دارای تقریبا ۱۰۰% نیازهای روزانه شما به ویتامین کا، ویتامین ث و فیبر است و همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی می باشد که بطور طبیعی باعث کاهش کلسترول و آماس شده و استخوان های شما را قوی نموده و سامانه ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

 

۳: کلم پیچ

کلم پیچ که یک ماده غذایی فوق العاده محسوب می شود، در واقع بخاطر شهرتش زنده مانده است. این سبزی پربرگ که بوی خاک می دهد، دارای مقادیر زیاد ویتامین آ، ث، کا و کلسیم می باشد.

۴: هویج وحشی

اگر در جستجوی اصلاحاتی در فهرست میوه ها و سبزیجات مصرفی خود هستید، هویج وحشی بهترین گزینه است. این گیاه ریشه دار متعلق به خانواده هویج و سبزیجات ریشه ای می باشد. این گیاه ترد و پر مصرف دارای مزه شیرین و سرشار از مواد مفید و مغذی مثل پتاسیم، منیزیوم، روی، ویتامین ث، ویتامین کا و فیبر است . هویج وحشی را کباب کنید و از فواید طبیعی آن استفاده نمایید.

۵: لوبیا سبز

یک سبزی که به خوبی در ماهیتابه سرخ می شود و مملو از ویتامین ث و ویتامین کا ولی کالری کم است و به خاطر ترد بودنش باعث خوشمزگی غذا می شود. مدت نگهداری این سبزی در یخچال کوتاه است و لذا به فاصله چندروز پس از خرید باید مصرف شود.

تربچه:

خرگوش ها عاشق تربچه هستند و شما هم باید همین طور باشید. رنگ قرمز روشن چشم نواز تربچه، این سبزی ترد کوچولو را خیلی اشتها آور نموده است و منبع خوبی برای ویتامین ث است. تربچه را با سبزیجات دیگر در ماهیتابه سرخ کنید یا آنرا به تنهایی با کمی نمک یا شکر بپزید تا بهترین مزه را به یک غذای فرعی لذیذ و خوشمزه بدهید.

مطالب مرتبط
3 ماده غذایی افزایش دهنده ایمنی بدن که باید در زمستان بخورید

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.