سرطان رکتوم چیست؟ علائم و راه های درمان

سرطان رکتوم چیست؟

0

سرطان رکتوم – سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که در ناحیه رکتوم که در شش اینچی انتهای روده بزرگ قرار دارد، به وجود می آید. رکتوم نیز مانند سایر اندام های بدن، به بسیاری از بیماری ها و شرایط مانند سرطان آسیب پذیر می باشد.

بررسی کلی سرطان رکتوم

سرطان رکتوم با سرطان مقعد تفاوت دارد. سرطان رکتوم به سرطانهایی اشاره دارد که در ناحیه بین راست روده و خارج از بدن به وجود می آیند. سرطان کولون و سرطان کولورکتال اغلب به جای یکدیگر به کار برده میشوند، اطلاعات زیادی که شما در مورد سرطان کولون دارید، به سرطان رکتوم نیز مربوط میشود.

اما سرطان رکتوم با سرطانی که در بالای روده بزرگ ایجاد میشود، فرق دارد ، به ویژه هنگامی که برای درمان بیماری، عمل جراحی لازم میباشد. از آنجایی که سرطان رکتوم و سرطان هایی که در بالای روده بزرگ ایجاد میشوند، اغلب به یکدیگر ربط پیدا میکنند، دقیقا علت وقوع  سرطان رکتوم، دشوار میشود. با این حال، سرطان روده بزرگ سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در ایالات متحده است.

علائم

در مراحل اولیه، سرطان رکتوم معمولا علائمی ندارد. با پیشرفت بیماری، که سال ها به طول میکشد، سرطان رکتوم، علائم خود را نشان میدهد که عبارتند از:

وجود خون در مدفوع

 رنگ خون در مدفوع، ناشی از سرطان رکتوم،  اغلب به رنگ قرمز روشن است و با خونی که در مدفوع ناشی از  سرطانهای قسمت بالایی روده بزرگ وجود دارد، فرق دارد. خون داخل مدفوع به علت ابتلا به این نوع سرطانها ممکن است قرمز تیره یا سیاه باشد.

مسائل گوارشی

 یبوست مداوم، اسهال، یا بروز دیگر تغییرات روده

مدفوع باریک

 مدفوع هایی که “مداد مانند” یا باریک هستند ممکن است زمانی رخ دهند که یک تومور در مجرای رکتوم، بخشی از کانال را مسدود کرده باشد.

مطالب مرتبط
ترشحات زنانه در چه صورتی غیرطبیعی و خطرناک هستند؟

کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن ناخواسته یعنی از دست دادن حداقل ۵ درصد وزن بدن در طول۶ تا ۱۲ ماه، می تواند نشانه ای از سرطان رکتوم باشد.

ناراحتی شکمی: ممکن است با درد، حساسیت به لمس یا گرفتگی عضلانی همراه باشد.

خستگی کلی

 شما احساس خستگی بیشتری نسبت به حالت معمولی دارید، حتی اگر به خوبی خوابیده باشید و استراحت کرده باشید.

کم خونی

 هنگامی که سرطان رکتوم باعث خونریزی مزمن و خفیف شود، میتواند اولین نشانه های کم خونی یا علائم مربوط به کم خونی باشد، مانند سرگیجه، خستگی یا پوست رنگ پریده .

علل و عوامل خطر

دانشمندان دقیقا علت بروز سرطان رکتوم را نمیدانند، اما می دانند که چه عواملی میزان خطر ابتلای فرد به آن را افزایش می دهند. عوامل خطر برای سرطان رکتوم عبارتند از:

سن

 بیشتر از ۵۰ سال سن داشتن

تاریخچه خانوادگی یا شخصی در رابطه با سرطان روده بزرگ

 در نظر داشته باشید که فرد حتما نباید سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ داشته باشد تا به این نوع سرطان مبتلا شود. در بیشتر افراد، بدون هیچ گونه سابقه خانوادگی، این سرطان در آنها تشخیص داده می شود. عقیده بر این است که ۲۵ درصد از سرطان های کولون با ژنتیک در ارتباط باشند.

تاریخچه شخصی ابتلا به برخی از انواع پولیپ های روده بزرگ (تومورهای کوچکی در روده بزرگ).

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن چه در حال حاضر چه در زمان گذشته

درمان

درمان سرطان رکتال بستگی به مراحل بیماری و عوامل دیگری مانند موقعیت خاص تومور (ها) و سلامت عمومی شما دارد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.