۶ نکته سلامت دندانهای نوزادان و مادران شیرده

0

۶ نکته سلامت دندانهای نوزادان و مادران شیرده

تغذیه با شیر مادر، اولین و شخصی ترین تصمیمی است که یک زن در مورد تغذیه فرزند خود می گیرد.

این تصمیم می تواند، به فرزند شما کمک کند تا با عفونت ها مبارزه کند و خطرات سلامتی را کاهش دهد مثل تنگی نفس، عفونت گوش، چاقی مزمن در کودکان.

احتمال خطر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان در زنانی که فرزندشان را با شیر خود تغذیه می کنند، کمتر است. آیا می دانید، تغذیه با شیر مادر، می تواند به محکم تر شدن ساختمان دندان کمک کند و موثرتر واقع شود. در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وبسایت وردنگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد ۶ نکته سلامت دندانهای نوزادان و مادران شیرده بحث شده است.

مطالعات اخیر که یک تحقیق در مورد امراض کودکان در ۲۰۱۵ و دیگری در  آگوست ۲۰۱۷ می باشد، مربوط به نشریه سلامت دندان آمریکا است. محققان در این مطالعه فهمیدند که بچه هایی که در ۶ ماه اول زندگیشان، با شیر مادر تغذیه شده اند، کمتر دچار مشکل نامرتبی دندان ها شده اند.

در این کودکان مسائلی مثل مشکلات فک، فاصله بین دندان ها، جلو بودن فک پایین نسبت به فک بالا، نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نشده اند و یا برای مدت کوتاه تری از تغذیه با شیر مادر بهره برده اند، کمتر دیده شد. این یکی از نکات مهم سلامت دندانهای نوزادان و مادران شیرده است.

این موضوع بدین معنی نمی باشد که کنترل شیر خوردن نوزاد برای مدت طولانی، لازم نیست. دیگر عواملی مثل ژنتیک، مکیدن انگشت و استفاده از پستانک در بروز عارضه ی نامرتبی دندان ها تاثیرگذار است.

دکتر ساهوتا، مادر و سخنران انجمن دندان آمریکا گفت: “بچه ها با هم متفاوت هستند. بهترین کاری که یک مادر باید انجام دهد، بردن بچه نزد دندانپزشکی است که بر روی رویش مناسب دندان های شیری و دائمی نظارت کند.”

شما مجبور نیستید فرزند خود را وقتی که اولین دندان او رویید از شیر بگیرید

یک سوال رایج که اغلب در جلسات مشاوره ای از جانب مادران از من پرسیده می شود این است که به محض رویش دندان های شیری، تغذیه با شیر خود را متوقف کنیم؟

و جواب من به همه  آنها: ” اگر مایل نیستید، مجبور نخواهید بود.”

آکادمی امراض کودکان آمریکا، تغذیه نوزاد با شیر مادر را در سال اول تولدش، توصیه می کند. سازمان سلامت جهان، مادران را تشویق می کند که روند تغذیه با شیر خود را تا ۲ سال ادامه دهند.

اما نظر دکتر ساهوتا در این مورد:

“این مسئله کاملا به مادران و فرزندان بستگی دارد. زیرا هم ویژگی های مادران و هم ویژگی های سلامتی فرزندان با هم متفاوت است و نمی توان یک نسخه مشترک برای همه تجویز کرد”.

دکتر ساهوتا اضافه کرد: ” شما باید تغذیه با شیر خود را متوقف کنید اگر احتمال می دهید این تصمیم برای سلامتی خود و فرزندانتان بهتر است. نه فقط صرف اینکه دندان های کودک در آمده است”.

تغذیه با شیر مادر خطر پوسیدگی دندان در بچه ها را کاهش می دهد.

از نظر پزشکان، از فواید دیگر تغذیه با شیر مادر، کاهش خطر پوسیدگی دندان ها می باشد. از دادن زود هنگام نوشیدنی های حاوی قند، در کودکان جلوگیری کنید، زیرا باعث پوسیدگی دندان هایشان می شود. این نوع پوسیدگی، اکثرا زمانی رخ می دهد که بچه با شیشه به رخت خواب می روند. حتی اگر شیشه حاوی شیر یا آبمیوه باشد.

اگر شیشه حاوی آب ساده باشد، موردی ندارد. زیرا مایع شیرین و حاوی قند، برای مدت طولانی بر روی دندان ها باقی می ماند. این نیز یکی دیگر از نکات مهم سلامت دندان های نوزادان و مادران شیرده است.

پوسیدگی دندان در بچه ها، بیشتر در دندان های فک بالا دیده می شود. اما احتمال اثر آن بر روی دندان های دیگر هم وجود دارد.

تغذیه با شیر مادر، ممکن است باعث کرم خوردگی دندان ها شود؟

این یک سوال رایج از جانب مادران شیرده است که اغلب می پرسند. آیا امکان دارد؟ بله ممکن است. چونکه شیر مادر حاوی قند می باشد. این یک نکته مهم است که مراقبت های دندان کودک را از همان ابتدا در نظر بگیرید چه در تغذیه با شیر مادر و چه در تغذیه با شیر خشک.

چند روز پس از تولد بچه، لثه های کودک را با یک پد پانسمان نم دار، پاک کنید. سپس به محض رویش اولین دندان، مسواک زدن را شروع کنید.

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید به انداره ی خیلی کم، در حد یک گندم یا یک برنج.

داروهای مصرفی  را چک کنید

در صورت لزوم از استفاده هر گونه دارو و اقدامات دندان پزشکی در دوران بارداری و شیردهی، با دندانپزشک خود، متخصص اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید عوارضی برای نوزاد شما نداشته باشد.

به گفته دکتر ساهوتا، آنتی بیوتیک هایی وجود دارد که باعث کاهش درد دندان شما می شود که عوارضی برای نوزادتان نخواهد داشت.

او ادامه داد: درمان های دندانی در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

 این مسئله بسیار مهم است که سلامتی را برای فرزند خود رقم بزنید. مادران شیرده می توانند برای افزایش اطلاعات خود در مورد دارو ها و عوارض جانبی آن، بیشتر مطالعه کنند یا به سادگی در اینترنت در مورد داروها سرچ کرده و اطلاعاتی در مورد اثر دارو بر مادر و نوزاد کسب کنند.

در صورت یافتن پیشنهادات متفاوت، در مورد انتخاب بهترین گزینه با پزشک خود مشورت کنید.

مادران از خودتان مراقبت کنید

به گفته دکتر ساهوتا، نکته ای که در تمام مادرانی که به تازگی فرزند دار شده اند، وجود دارد این است که به اندازه ی دورانی که مادر نشده بودند، از خود مراقبت نمی کنند و دیگر زمان کافی برای خود نمی گذارند.

او می گوید: مادران باید پس از هر وعده غذا خوردن، دندان های خود را مسواک بزنند. آیا حداقل برای یک بار در روز، مسواک می زنید؟

یک حفره در دندان می تواند منجر به بیماری های لثه و پوسیدگی های دندان شود.

جلوگیری از سوراخ شدن دندان، مخصوصا برای مادران شیرده ضروری است. استفاده از یک قاشق مشترک می تواند باکتری ها را به دهان نوزادتان انتقال دهد، پس مراقب باشید که از این عمل پیشگیری کنید، حتی اگر برای چشیدن غذای کمکی نوزاد و برای یه لحظه باشد. این یکی از مهمترین نکات سلامت دندانهای نوزادان و مادران شیرده است.

چند مسئله مهم در مورد سلامت دندان های نوزادان و مادران شیرده که در ابتدا باید توجه شود:

  • مسواک زدن دوبار در روز

  • استفاده از نخ دندان یک بار در روز

  • دیدن دندانپزشک هر ۱ سال یک بار

مطمئن شوید که مراقبت های لازم برای سلامتی دهان و دندان خود را رعایت کرده اید تا از انتقال باکتری به نوزاد خود جلوگیری کنید.

وی اظهار کرد: ” دندان های ساییده شده در مادران دیده می شود. تنش ماهیچه های سر و گردن، باعث بروز مشکلات فکی و ساییده شدن دندان می شود. اختلالات خواب نیز در دوران بارداری می تواند سبب بروز این عارضه گردد. در اکثر مادران، استرس پس از زایمان افزایش پیدا می کند و این خود یک مسئله مهم است که لازم به پیگیری و کنترل می باشد.

بیشتر مادران نیاز دارند آب بدن خود را در حد کافی نگه دارند. مخصوصا اگر شیر خود را به نوزاد می دهند.

 نوشیدن آب کافی، خود یک مسئله ی مهم برای بهداشت دهان و دندان است. او می گوید اگر به خشکی دهان دچار هستید، خودتان را در خطر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان و خیلی مسائل دیگر قرار داده اید.

و اما آخرین نکته ای که دکتر ساهوتا به همه ی مادران توصیه می کند:

“فرض کنید درون هواپیمایی قرارد دارید و مجبور هستید ماسک اکسیژن را روی صورت خود قرار دهید، ابتدا ماسک خودتان را قرار دهید سپس ماسک فرزندتان را. زیرا اگر شما سالم باشید و زمان کافی داشته باشید، می توانید بهتر به سلامتی نوزاد خود برسید.”

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

مطالب مرتبط
آنچه شما باید درباره لجن صفراوی بدانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.