سکسکه مزمن و چگونگی جلوگیری از آن

0

سکسکه مزمن و چگونگی جلوگیری از آن

سکسکه طولانی مدت بیش از ۴۸ ساعت به عنوان سکسکه مزمن تعریف می شود. سکسکه مزمن یک بیماری پزشکی نادر است که می تواند زندگی روزانه را دچار اختلال کند و باعث مشکلات بهداشتی شود. برای مقابله با این وضعیت اغلب تنظیمات رژیم غذایی و خواب مناسب ضروری است. علت همیشه آشکار نیست، اما سکسکه مزمن اغلب به یک موضوع پزشکی مرتبط است.

در این مقاله، ما به آنچه که می تواند باعث سکسکه مزمن شود و راه های درمان آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

سکسکه مزمن چیست؟

سکسکه مزمن ناشی از اسپاسم کنترل نشده دیافراگم است و پس از آن تارهای صوتی به سرعت بسته می شود و صدای متمایزی ایجاد می شود.

هیچ علت مشخصی از سکسکه وجود ندارد، اما هیجان، استرس یا مصرف غذاهای خاص یا نوشیدنی مانند نوشابه گازدار ممکن است آنها را تحریک کند.

سکسکه ها معمولا چند دقیقه طول می کشد، اما گاهی اوقات ممکن است فرد را به مدت چند ساعت تحت تاثیر قرار دهد. سکسکه های طولانی مدت که بیش از ۴۸ ساعت طول می کشد به عنوان سکسکه مزمن طبقه بندی شده و به عنوان یک وضعیت اورژانسی قلمداد می شوند.

علاوه بر این، بسته به شدت آن، اغلب خواب را مختل می کند و می تواند غذا خوردن یا آشامیدن را دشوار کند. آنها گاهی اوقات می توانند عواقب جدی مانند خستگی، کم آبی، و کاهش وزن را به همراه داشته باشند.

علل

اگرچه سکسکه مزمن علت مشخصی ندارد، مصرف دارویی خاص یا مشکل سلامتی می تواند سرزنش شود. در حالی که سکسکه مزمن براحتی تشخیص داده می شود، یافتن علت احتمالی ممکن است خیلی طول بکشد و ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد.

سکسکه تا حدی یک اسپاسم دیافراگم است، بنابراین شرایطی که باعث تحریک و یا سوزاندن این قسمت از بدن مانند پنومونی یا پلوری می شود، می تواند عامل سکسکه مزمن باشد.

مطالب مرتبط
واریس واژن چیست؟ علل، علائم و درمان آن

عصب کنترل تنفس ممکن است آسیب دیده یا تحریک شود. این آسیب، به علت تغییراتی در بدن، مانند حاملگی و یا ورم گلو بروز می کند ، فشار نیز می تواند بر روی یک عصب دیگر در بدن وارد شود.

بخشی از مغز که اقدامات ناخودآگاه مانند تنفس را کنترل می کند می تواند به درستی کار کند، شاید پس از سکته مغزی یا وارد شدن آسیبی به سر. بیماری هایی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارند، مانند مولتیپل اسکلروزیس میتواند اثر مشابهی داشته باشد.

عفونت مزمن ممکن است نشانه ای از بیماری های دستگاه گوارش باشد که بر معده، روده بزرگ و روده کوچک، کبد، کیسه صفرا و پانکراس تاثیر می گذارد. بعضی از این نوع بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری کرون

  • زخم معده

  • هپاتیت

  • آپاندیسیت

پس از عمل جراحی مغز و روش های گوارشی مانند گاستروسکوپی، افراد بیشتر احتمال دارد که به سکسکه مزمن دچار شوند. این گزارش ها نشان می دهد که مداخلات پزشکی در قسمت هایی از بدن ، می تواند باعث بروز سکسکه شود.

برخی داروها با سکسکه مزمن مرتبط است. این داروها شامل ترکیباتی مانند شیمی درمانی و کورتیکواستروئیدها هستند که برای درمان برخی از بیماری ها، از جمله آلرژی شدید و بیماری های پوستی استفاده می شود.

درمان سکسکه مزمن

همانطور که سکسکه های مزمن نادر هستند، تحقیقات محدودی در زمینه درمان و مراقبت موثر بر روی آنها انجام شده است. داروها معمولا در درمان سکسکه های مزمن موثر هستند، اما تحقیقات بیشتری در مورد علت اصلی برای تعیین نحوه جلوگیری از سکسکه مزمن ضروری است.

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) کلرپرومازین را برای درمان سکسکه مزمن تایید کرد. آرامبخش عضلانی و آرام بخش های دیگر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا اختلال اسپاسم ایجاد نشود.

مطالب مرتبط
بررسی علل و عوامل سوزش در بینی

گاهی اوقات ممکن است داروها نیز در درمان سکسکه مزمن موثر نباشد و جراحی بر روی عصبی که حرکت دیافراگم را کنترل می کند ممکن است ضروری باشد.

مقابله با سکسکه مزمن

سکسکه های مزمن می توانند تاثیر بسزایی در زندگی روزمره داشته باشند. زندگی با این بیماری می تواند بسیار استرس زا، باعث اضطراب و ایجاد اختلال شود. در نتیجه، تلاش برای حفظ سلامت روانی و جسمی ضروری است.

توضیح تاثیر شرایط برای همکاران، دوستان و خانواده، و همچنین به دنبال حمایت آنها، می تواند به کسی کمک کند تا با استرس کنار بیاید.

سکسکه های مزمن می توانند خواب را دشوار یا موجب بیدار شدن از خواب در طول شب شوند. این فقدان خواب می تواند در طول روز در معرض کمبود انرژی قرار گیرد و اگر وضعیت برای مدت طولانی ادامه یابد، فرد دچار خستگی می شود.

در صورت امکان می توانید در طول روز کمی استراحت کنید و از دمنوش نعناع استفاده کنید. ورزش منظم برای یک شیوه زندگی سالم مهم است، اما مردم باید از فعالیت هایی که می توانند خیلی خسته کننده باشند اجتناب کنند.

سکسکه مزمن می تواند غذا خوردن و نوشیدن را دشوار کند، که می تواند منجر به کمبود انرژی، کم آبی بدن، سوء تغذیه یا کاهش وزن شود. ممکن است ساده تر باشد میان تعداد مرتبه غذا خوردن خود را افزایش دهید. چون به طبع، با وجود سکسکه در هر وعده، غذای کمتری می توانید میل کنید.

غذاهای داغ و تند می توانند وضعیت را بدتر کند، بنابراین مردم باید از آنها اجتناب کنند. نگه داشتن یک بطری آب در دست و مقادیر کمی مایعات به طور منظم در طول روز می تواند به اطمینان حاصل کند که فرد هیدراته باقی می ماند و بدن وی کم آب نمی شود.

مطالب مرتبط
انواع پیلینگ صورت یا لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می شود؟

عوارض جانبی سکسکه مزمن

اگر سکسکه مزمن به مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند بر سلامت کلی تاثیر بگذارد. یک مطالعه در مورد سکسکه های مزمن نشان می دهد که اغلب سکسکه ها هنگامی رخ می دهد که بیماران در بیمارستان بستری هستند و قبل از جراحی، بیهوشی عمومی دریافت می کنند.

وقتی این اتفاق می افتد، این نگرانی وجود دارد که از نداشتن خواب کافی و غذا نخوردن می تواند روند بهبودی شما را کند کند. سکسکه مزمن می تواند ریفلاکس معده را ایجاد کندحالتی که اسید معده به داخل مری بر می گردد. این می تواند به علائم زیر منجر شود:

  • سوزش سر دل
  • طعم ناخوشایند در دهان
  • درد هنگام بلعیدن
  • نفخ
  • بوی بد دهان

داروهای موثر در درمان ریفلاکس معده، شامل آنتی اسیدها، نوعی از داروهای بدون نسخه است که به کاهش میزان تولید اسید معده کمک می کند. داروهای تجویزی قویتری مانند مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) نیز در دسترس هستند.

با استفاده از بالش اضافی برای بالا بردن سر در هنگام خواب و اجتناب از غذا و نوشیدنی هایی که موجب سوزش سر دل می شود نیز ممکن است کمک کند.

نتیجه گیری

سکسکه مزمن ناخوشایند است و می تواند تاثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

بسیار مهم است که زیاد استراحت کنید، خوشبختانه، دارو در درمان سکسکه مزمن مؤثر است.

علت اصلی بیماری ممکن است دشوار باشد. پزشکان باید طیف وسیعی از معاینات و تست های فیزیکی را برای تشخیص هر گونه وضعیت سلامتی که می تواند باعث سکسکه مزمن شود، برای جلوگیری از وقوع دوباره آنها، انجام دهند.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.