چطور از بوی بد سیر و پیاز رهایی یابیم؟

0

سیر و پیاز عطر و طعم را به وعده های غذایی اضافه می کند و می تواند منافع زیادی در زمینه سلامتی به همراه داشته باشد. متأسفانه هر دو می توانند نفس بدی را که به علت هالیتوز شناخته می شوند، به خصوص وقتی که خام خورده شده باشند، بوجود آورند.

بوی مشخص بوسیله مواد شیمیایی حاوی گوگرد در سیر و پیاز ایجاد می شود. بوی می تواند به مدت یک ساعت و حتی یک شب طول بکشد، که  موجب میشود برخی از مردم از خوردن این سبزیجات اجتناب می کنند. خوشبختانه بسیاری از درمان های خانگی می توانند از نفس بد بو جلوگیری کنند یا آن از بین ببرند. در زیر، ما ۱۲ روش ساده را تشریح می کنیم.

دوازده راه برای از بین بردن بوی بد سیر و پیاز

برخی از داروهای خانگی ممکن است برای جلوگیری از نفس بدبو پس از مصرف سیر و پیاز کمک کنند. لازم نیست از طعم و مزایای سلامتی سیر و پیاز خودداری شود. راهنمایی های زیر را امتحان کنید تا از نفس بدبو در ارتباط با این سبزیجات جلوگیری کنید.

آب بنوشید

آب آشامیدنی پس از غذا می تواند بقایای سیر یا پیاز را از زبان یا بین دندان ها شستشو دهد. همچنین تولید بزاق را تحریک می کند که به حذف بعضی از باکتری های تولید بو از دهان کمک می کند.

قلم مو و نخ دندان

باکتری هایی که به بوی بد دهان کمک می کنند معمولا در پلاک دندان ها و زیر خط دندان یافت می شوند. مسواک زدن دندان ها و نخ دندان پس از وعده های غذایی می تواند به طور قابل توجهی تعداد باکتری ها را در دهان کاهش دهد و دیگر علل نفس بد، از جمله ذرات پلاک و مواد غذایی را از بین ببرد.

مطالب مرتبط
5 مزیت خوردن سیب زمینی خام و عوارض آن

با استفاده از یک پاک کننده زبان

فرد اغلب غافلگیر می شود که زبان و سقف دهان را تمیز کند و پشت زبان یک مکان ایده آل برای جمع آوری باکتری ها است. یک فرد حتی ممکن است متوجه یک نوار سفید در زبان شود. با استفاده از یک اسکرر زبان یا قلم مو هر روز می توانید سلول های مرده پوست، میکروب ها و ذرات کوچک از مواد غذایی را حذف کنید. همچنان برداشتن تا زمانی که هیچ چیز باقی نمانده بر روی زبان وجود نداشته باشد. بسیاری از داروخانه ها اسکرپرهای زبان را ارائه می کنند.

با دهانشویه شستشو دهید

دهانشویه قوی مانند یک نعناع میتواند بوی سیر یا پیاز را در نفس بپوشاند. برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از دهانشویه حاوی دی اکسید کلر در حذف پلاک، باکتری ها و ذرات کوچک مواد غذایی بسیار موثر است.

میوه های تازه و سبزیجات بخورید

خوردن سبزیجات تازه با یا بعد از غذا ممکن است بوی سیر و پیاز را پوشش دهد.  در یک مطالعه، محققان گزارش کردند که خوردن سیب خام یا کاهو خام به طور قابل توجهی باعث کاهش بوی سیر در نفس می شود.

خوردن برگ گیاهان

جعفری جویدن پس از خوردن یک درمان سالم برای سیر یا پیاز است. این گیاه صفحه دندان را پاک می کند و بوهای ناخوشایند را ماسک می کند. برگ نعنا نیز به طور قابل توجهی کاهش نفس با بوی سیر را نشان داده است.

سرکه سیب استفاده کنید

برخی افراد گزارش می دهند که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در آب قبل یا بعد از غذا از سیر یا پیاز باعث کاهش بوی بد سیر می شود. با این حال، این یک روش پزشکی معتبر نیست. قبل از استفاده از سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی باید همیشه با دکتر خود چک کنید.

مطالب مرتبط
لیپولیز چیست؟ نحوه انجام و کاربرد لیزر لیپولیز در بدن و صورت

یک فنجان چای سبز داشته باشید

خوردن چای سبز پس از خوردن غذا ممکن است برای محافظت از بوی قوی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که چای سبز مؤثرتر از نعناع، آدامس یا محصول حاویروغن جعفری بوی بد را از بین می برد.  چای سبز می تواند مزایای سلامتی دهان و دندان را افزایش دهد. مطالعه دیگری نشان داد که یک دهانشویه حاوی کاتچین که ترکیبی سودمند در چای سبز است قادر به کاهش پلاک به عنوان آنتی سپتیک دهانشویه است.

آدامس را بخورید

آدامس با طعم نعناع می تواند بوی ناخوشایند را بپوشاند. همچنین تولید بزاق را تحریک می کند که می تواند باکتری ها و ذرات غذا را از بین ببرد. همچنین، طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، فردی که آدامس بدون قند را می خورد ۲۰ دقیقه پس از غذا ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

نوشیدن شیر

شیر کامل با چربی می تواند بوی ناشی از سیر را کاهش دهد. نوشیدن یک لیوان شیر با یا پس از یک وعده غذایی سیر ممکن است غلظت ترکیبات در دهان حاوی گوگرد را ایجاد کرده و بوی بدی را ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که شیر کامل چربی در کاهش بو بهتر از شیر بدون چربی است.

نوشیدن آب لیمو

آب لیمو ممکن است برای خنثی کردن بوی پیاز یا سیر در نفس کمک کند. یک لیوان آب تازه (حدود ۱ قاشق غذا خوری) را به یک لیوان آب اضافه کنید و بعد از خوردن غذای غنی از پیاز یا سیر آن را بنوشید.

هسته سیر را بردارید

هنگام تهیه غذا، میتوانید ریسک بوی بد سیر را کاهش دهید. قبل از اضافه کردن سیر به ظرف، هر حبه سیر را نصف کنید و هسته سبز را از وسط حبه جدا کنید.

مطالب مرتبط
بیماری مزمن انسداد ریوی یا COPD چیست؟ علائم و درمان

چرا سیر و پیاز باعث نفس بد بو می شوند؟

بعضی از ترکیبات در پیاز، سیر یا هر دو، می تواند مسئولیت نفس بد و حتی بوی بدن باشد. این شامل:

  • آلیسین: هنگامی که یک حبه سیر در معرض هوا قرار می گیرد، ماده ای به نام آلین تبدیل به آلیسین می شود که پس از آن به چند ترکیب گوگرد حاوی و موجب بوی سیر، تغییر می کند.
  • آللییل متیل سولفید: این ترکیب از هر دو سیر و پیاز زمانی که آنها برش داد شوند، آزاد شده است. پس از غذا خوردن این ماده به جریان خون جذب می شود و از طریق ریه ها و منافذ پوست منتشر می شود.
  • سولفوکسید سیستئین: این ترکیب سولفوریک در سیر و پیاز، تقریبا بلافاصله پس از خوردن سبزیجات، باعث بوی ناخوشایند می شود.

خلاصه

در حالی که نفس بد ناشی از سیر یا پیاز غالبا طولانی نیست، راه هایی برای خلاص شدن از آن وجود دارد. مراقبت از بهداشت دهان و دندان، نوشیدن چای سبز یا شیر، خوردن محصولات و سبزیجات تازه به رفع بوی کمک می کند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.