نحوه تاثیر مکمل سی ال ای (CLA) در چربی سوزی و کاهش وزن افراد چاق

مکمل سی ال ای

0

سی ال ای یا به اختصار (CLA) یک مکمل مشتق شده از لینولئیک اسید می باشد و منبع این مکمل ارگانیک و طبیعی بوده و تاثیر شگرفی در چربی سوزی و کاهش وزن دارد. برای آشنایی بیشتر با این مکمل در ادامه این مطلب از سایت وردنگار با ما همراه شوید.

مکمل سی ال ای چیست؟

مکمل سی ال ای جزء مکمل های ورزشی است که حاوی ایزومرهای مختلف اسیدهای چرب لینولئیک بوده و برای لاغری و چربی سوزی مورد استفاده قرار می گیرد.

 این مکمل برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ توسط دکتر مایکل پاریزا و در حین مطالعه عصاره گوشت در دانشگاه ویسکانسین مادیسون کشف شد و پس از تحقیقات گسترده مشخص شد که باعث کاهش چربی بدن و نگهداری حجم ماهیچه ها می گردد.

سی‌ال‌ای در گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود، اما بیش از همه در گوشت قرمز می‌توان سراغش را گرفت. سی‌ال‌ای نسبت به بسیاری از چربی‌های دیگر دمای ذوب پایین‌تری دارد، لذا بعنوان یکی از منابعی شمرده می‌شود که بدن به راحتی از آن برای تامین انرژی استفاده می‌کند.

سی‌ال‌ای از طرف سازمان‌های دارو و غذا، بعنوان یک ماده‌ی بی خطر تشخیص داده شده است  و آن طور که از مطالعات مختلف بر می‌آید، می‌تواند به افزایش توده‌ی عضلانی بدن، کاهش چربی و حتی مقابله با سرطان کمک کند.

سی ال ای در اغلب مکمل های چربی سوزی بدنسازی وجود دارد و خیلی از بدنسازان از این مکمل برای لاغری استفاده می کنند.

استفاده از مکمل سی ال ای چه مزایای برای بدن دارد؟

با وجود اینکه می‌توانید سی‌ال‌ای را از گوشت و لبنیات دریافت کنید، اما اگر بخواهید مقداری که برای اثری قابل توجه بر روی بدنتان به آن نیاز دارید را از رژیم غذایی‌تان تامین کنید، کاری بی معنی است. پس می‌توانید به سراغ مکمل‌های سی‌ال‌ای بروید.

مطالب مرتبط
احتمال سکته مغزی با مواد موجود در مکملهای ورزشی و کاهش وزن

 از مزایای مکمل سی ال ای می توان به موارد زیر اشاره نمود…

  *  مکمل چربی سوز فاقد کافئین

   * کمک به کاهش چربیهای بدن

   *  موثر در کاهش وزن و لاغری

   *  کمک به افزایش حجم ماهیچه ها

   *  افزایش متابولیسم

  *  کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

  *   کاهش انسولین و جلوگیری از دیابت

  *  کاهش حساسیت غذایی

 *   ارتقاء سیستم ایمنی بدن

 *  افزایش میزان متابولیسم : این ویژگی برای هر ورزشکاری که سعی در وزن کم کردن دارد ویژگی مثبتی محسوب می شود

* افزایش رشد عضلات : عضلات چربی را می سوزانند و همچنین در متابولیسم نیز شرکت می کنند که در مدیریت کاهش وزن موثر است .

* کاهش کلسترول و تریگلیسیرید : از آن جایی که بسیاری از افراد کلسترول و تری گلیسیرید بالایی دارند ، CLA می تواند بر روی هر فردی با کلسترول بالا تاثیر داشته باشد .

* کاهش استحکام انسولین : این ویژگی به افراد بزرگسال کمک می کند تا از دیابت جلوگیری شود و کنترل وزن را راحت تر می کند .

* کاهش حساسیت های غذایی : از آن جایی که آلرژی های غذایی در هنگام کاهش وزن ممکن است سخت تر شود ، این ویژگی CLA نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند .

* ارتقا سیستم ایمنی بدن : CLA با ارتقا سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری های گوناگون ، ویژگی مهمی از خود را به نمایش می گذارد

*می توان گفت این ماده چربی سوز است و یکی از اجزای اصلی در چربی سوزهای غیرمحرک است و باعث کاهش وزن می شود. البته هنوز چربی سوزی سی ال ای از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است.

دوز مصرفی مکمل سی ال ای+ دستور مصرف آن

دوزهای متفاوتی برای مصرف این مکمل پیشنهاد شده است. به عبارت دیگر برای کمک به کاهش توده چربی بدن، میزان مصرف آن باید بین ۱.۸ تا ۷ گرم از سی ال ای به طور روزانه باشد. مکمل‌های اسید لینولئیک معمولاً به شکل کپسول جامد ژله‌ای و یا به صورت پودر در اشکال و غلظت‌های مختلف وجود دارد. برای کسب نتایج بهتر، توصیه می‌کنیم ۲ عدد کپسول ژله‌ای همراه با ۱ تا ۳ وعده غذایی در طول روز مصرف کنید. شما باید از بین محصولات متنوع Cla محصولی را استفاده کنید که حاوی ۸۰٪ باشد. توجه داشته باشید که مصرف این مکمل با مواد خوراکی حاوی پروتئین بالا مانند شیر سبب کاهش وقوع حالاتی مانند اسهال و تهوع می‌شود.

مطالب مرتبط
آیا شنا کالری بیشتری در مقایسه با دویدن می سوزاند؟

دوزهای مورد استفاده در مطالعات در محدوده از ۱٫۴ گرم در روز تا ۶٫۸ گرم در روز است. در حالی که تغییرات قابل توجهی در دوز پروتکل بین مطالعات وجود دارد، معمولا دوز توصیه شده ۳٫۴ گرم در روز است

نحوه تاثیر مکمل سی ال ای در چربی سوزی و کاهش وزن

مکمل چربی سوز سی ال ای مدعی اثر گذاری این مکمل بر روی سیستم دریافت کننده سیگنال مربوط به عملکردهای متابولیکی بدن همانند چربی سوزی، التهابات و پیام رسانی استروئید طبیعی می باشد.

اگرچه که نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری احساس می شود، اما سی ال ای نشان داده که تأثیرات زیستی ای همانند کاهش سطح فشار خون و التهابات مورد نیاز است. نکته جالب دیگر اینکه، تحقیقات نشان داده است که سی ال اِی اثرات چربی سوزی بیشتری روی افراد کم تحرک داشته تا افرادی که ورزشکارند و روزانه تحرک دارند.

آیا مصرف مکمل سی ال ای با عوارض جانبی همراه است؟

همان طور که اغلب مواد غذایی وقتی به صورت مکمل دریافت می شوند و ممکن است برای افراد مضر باشند ، مکمل سی ال ای نیز در دوزهای بالا و عدم مصرف صحیح، مضر است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف دوزهای بالای این مکمل با ایجاد تغییرات در میتوکندری های کبد و با کاهش چربی زیرپوستی، باعث افزایش چربی در کبد می شود که می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک یا دیابت قرار دهد.

همچنین با توجه به اینکه این مکمل چربی بدنی را کاهش می دهد، می تواند باعث التهاب و کاهش کلسترول مفید خون در افراد شود.

اگر مصرف این مکمل همراه با رژیم غذایی مناسب نباشد، می تواند باعث مقاومت انسولینی و هیپر گلایسمی (افزایش قند خون) در فرد شود.

البته مصرف این مکمل می تواند سبب بروز عوارض جانبی کم اهمیت تری مثل تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده نیز شود

مطالب مرتبط
مکمل PureFood مناسب برای ناخن های شکننده، مشکلات پوستی و خستگی

همچنین مصرف زیاد مکمل سی ال ای ممکن است موجب افزایش چربی در کبد شود که در آینده احتمال منجر شدن به سندروم متابولیک و دیابت را افزایش می دهد .

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل های غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

گردآوری: وردنگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.