علت های زبان مودار سیاه نشانه ها و روش های درمانی

0

علت های زبان مودار سیاه نشانه ها و روش های درمانی

زبان مو دار سیاه چیست؟

چطور می توان این عارضه را درمان کرد؟

زبان مودار سیاه یا Black Hairy Tongue یک بیماری بی ضرر و موقت است که اغلب به علت رشد بی رویه ی باکتری در دهان ایجاد می شود. نوع مشخصی از باکتری ها، روی زاییده در پاپیلاهای بافتی زبان (برامدگی های کوچک که روی زبان را می پوشاند) انباشته می شود. گلبول های قرمز خون رنگ دانه هایی ایجاد می کنند که سبب می شود زبان به رنگ سیاه به نظر برسد.

در صورتی که ریزش طبیعی لایه بیرونی سلول ها در زبان مهار شود، پاپیلا بزرگتر می شود و زبان می تواند “مودار” باشد.

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چه چیزی باعث بروز زبان مودار سیاه می شود و یا اینکه چطور این عارضه ایجاد می شود؟  اما بعضی از محققین معتقدند این بیماری می تواند به وسیله  تغییر در باکتری های طبیعی دهان ایجاد شده باشند.

باکتری های دهان به علت مصرف آنتی بیوتیک و یا مصرف داروهای حاوی بیسموت تغییر می کنند. زبان مودار سیاه، ممکن است به علت سیگار کشیدن یا استفاده از دیگر تولیدات تنباکو ، نوشیدن بی رویه چای و قهوه و سهل انگاری در رعایت بهداشت دهانی روزانه ایجاد شود.

اگر علائمی همچون بوی بد دهان با عارضه زبان مودار سیاه بروز کرد، می توان با مصرف دهان شویه ی خاص، تا حدودی آن را کاهش داد.

دهان شویه هایی که از داروهای قابض تشکیل شده اند (مثل دم کرده ی نعناع خشک و چوب فندق) یا عوامل اکسید کننده کامل از جمله پراکسید، می توانند موثر واقع شوند. استفاده از این موارد می تواند احتمال خطر و پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

خوشبختانه زبان مودار سیاه قابل درمان است.

اگر مراحل زیر رعایت شود این بیماری معمولا بر طرف خواهد شد:

مسواک زدن:

زبان خود را دو بار در روز به آرامی با یک مسواک تمیز کنید. به عنوان بخشی از مراقبت دندانی روزانه این کار را ادامه دهید. این یک روش خوب است که حتی پس از حل شدن مشکل با مسواک زدن از برگشت بیماری جلوگیری کنید.

دو بار شستن دهان:

از یک محلول رقیق شده حاوی یک بخش پراکسید هیدروژن و پنج پخش آب استفاده کرده و دهان را شستشو دهید دو باره با آب ساده دهان را بشویید ( غرغره کنید).

مراجعه به دندانپزشک:

در صورت بهبود نیافتن علائم حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

مطالب مرتبط
معرفی 5 خاصیت اثبات‌شده‌ی خرما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.