علل ایجاد دوربینی چشم و درمان آن

0

علل ایجاد دوربینی چشم و درمان آن

دوربینی به این معنی است که شما می توانید به وضوح چیزهایی را که دور هستند را ببینید، اما چیزهایی که نزدیک هستند، تار دیده می شوند.

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در موردعلل ایجاد دوربینی چشم و درمان آن توضیح داده شده است:

اصطلاح فنی برای دوربینی چشم دشوار است. طبق گفته موسسه ملی چشم، دور بینی، ۵ تا ۱۰ درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای فهمیدن و درک مشکل دوربینی چشم، خوب است که بدانید چطور چشم سالم کار می کند. دو قسمت از چشم مسئول فوکوس هستند:

  • قرنیه

  • عدسی

 قرنیه سطح جلویی چشم شما است. عدسی یک ساختار در داخل چشم شما است که وقتی روی اشیا تمرکز می کنید شکل می گیرد.

قرنیه و عدسی با هم کار می کنند تا نور خورشید را عبور داده یا خارج کنند. سپس آنها نور را روی شبکیه شما متمرکز می کنند. شبکیه چشم پشت چشم شما است.

این اطلاعات بصری را دریافت می کند و آن را به عصب بینایی شما می فرستد، که این اطلاعات را به مغز شما منتقل می کند.

یک عدسی با منحنی مناسب و قرنیه، به شما اجازه می دهد تصویری کاملا متمرکز را مشاهده کنید. اما اگر قرنیه شما شکل دیگری داشته باشد، چشم شما نمی تواند به درستی نور را متمرکز کند.

با توجه به توانایی چشم برای تمرکز بر روی اشیاء نزدیک ، درجه های مختلف دوربینی وجود دارد. اگر فقط می توانید اشیائی را که خیلی دور هستند را به وضوح مشاهده کنید، شما به دوربینی با شدت بالا هستید.

به طور کلی، دوربینی می تواند با عینک های طبی یا لنز های تماسی اصلاح شود. برخی افراد، نیاز به جراحی عیوب انکساری دارند.

علل دوربینی چشم

قرنیه صاف یکی از علل دوربینی است. این باعث می شود که نور به جای آن که بر روی شبکیه چشم شما متمرکز شود، خارج از آن بیفتد.

علائم دوربینی چشم

  • دید تار برای کلمات یا اشیاء نزدیک

  • احساس مشکل در دیدن اشیا

  • احساس درد یا سوزش در اطراف چشم شما

  • سردرد پس از خواندن و یا کارهای دیگر که نیاز به تمرکز بر روی چیزی نزدیک دارد

در کودکان، استرابیسم (چشمهای متقاطع) می تواند زمانی ایجاد شود که به موقع دور بینی در آنها تشخیص داده نشود و درمان نگردد.

تشخیص دوربینی چشم

یک چشم پزشک می تواند با معاینه چشم، دوربینی را تشخیص دهد.

ابتدا چشم پزشک، چشمان شما را در فاصله های مختلف با چارت چشم چک می کند.

بسته به نتایج، ممکن است یک معاینه چشم بیشتر انجام شود.

دکتر شما، از یک عدسی بزرگنمایی استفاده می کند تا دقیقا در چشم شما را نگاه کند و مورد بررسی قرار دهد.

او همچنین با کمک عدسی های مختلفی، سعی می کند به شما کمک کند تا اشیای نزدیک را به وضوح ببینید و با این کار شدت مشکل چشمی شما را می سنجد.

تست های بینایی مدرسه اغلب در دوران کودکی، دوربینی را بررسی نمی کنند. به طور معمول، مدارس تنها با نگاه داشتن یک کودک در یک طرف اتاق و قرار دادن چارت در طرف دیگر، چشمان کودک را بررسی می کنند و از او می خواهند جهت حروف را نشان دهد. اگر یک کودک میتواند حروف و علامت ها را از فاصله دور ببیند، ممکن است به علت دوربینی باشد.

بچه هایی که تست بینایی را در مدرسه انجام نداده اند، باید حتما به متخصص چشم مراجعه کنند که همچنین دید نزدیک را بررسی می کنند.

مهم است که مشکلات بینایی را که فرزند شما از آن شاکی است را مهم بدانید و به موقع به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر فرزندتان به طور مرتب تکان می خورد، از سردرد شکایت دارد، تابلو را تار می بیند، باید با چشم پزشک در میان گذاشته شود تا او را معاینه کند.

درمان دوربینی چشم

ساده ترین راه برای اصلاح دوربینی این است که عینک های تجویزی یا لنزهای تماسی را دریافت کنید. این عدسی های اصلاحی باعث تغییر حالت نور به چشمان شما می شود و به شما کمک می کند تا بهتر نور را متمرکز کنید.

افراد جوان در صورت مبتلا بودن به دوربینی راحت تر درمان می شوند زیرا عدسی های چشم آنها هنوز انعطاف پذیر هستند. در واقع، دوربینی در کودکان اغلب نیازی به اصلاح ندارد. یک چشم پزشک ممکن است عینک هایی را برای کودک تجویز کند.

جراحی انکساری همچنین می تواند دوربینی را درمان کند. جراحی شامل روش هایی مانند لیزر در محل کراتکتومی(LASIK)  است. با اینکه این روش بیشتر برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود، می توان برای درمان دوربینی نیز استفاده گردد. لیزیک با استفاده از یک لیزر برای تغییر شکل انحنای قرنیه استفاده می شود و باعث می شود که نور به درستی شکسته شده و یک تصویر متمرکز روی شبکیه شما تشکیل شود.

جراحی رفراکتیو یکی از جراحی های شایع در کشور است. اگرچه جراحی انکساری به ندرت باعث عوارض شدید می شود، ممکن است که عوارض احتمالی زیر را در بر داشته باشد:

  • دیدن ستاره یا هاله ای از نور در اطراف چراغ ها

  • عفونت

  • خشکی چشم

استفاده از لنز های تماسی یا عینک احتمالا تأثیر قابل توجهی بر شیوه زندگی شما نخواهد داشت. اکثر مردم به راحتی با آن کنار می آیند.

جلوگیری از دوربینی

دوربینی چیزی نیست که شما بتوانید از آن جلوگیری کنید، اما شما می توانید مراقبت های لازم را انجام دهید.

  • معاینه منظم چشم برای کمک به مشکلات احتمالی چشمان

  • در صورت داشتن شرایط مزمن مانند فشار خون بالا یا دیابت که می تواند روی دید شما تاثیر بگذارد، بررسی های سالانه انجام دهید.

  • اگر مشکلات خاصی همچون گلوکوم دارید، برای درمان به پزشک مراجعه کرده و دستورات وی را انجام دهید.

اگر دچار تغییراتی در بینایی شده اید، اگر دچار درد چشم، قرمزی چشم و یا ترشحات غیر طبیعی هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

شما می توانید با رعایت و تنظیم روشنایی مناسب در خانه و محل کار خود، از نزدیک بینی چشم محافظت کنید. این همچنین کمک می کند تا در طول روز چشمان شما کمتر خسته شود. استراحت بسیار مهم است.

سعی کنید درصورتیکه مدت زیادی را صرف مطالعه یا کار با کامپیوتر می کنید، هر از گاهی چشمان خود را ببندید و به آن استراحت دهید.

در صورتی که شاهد تغییرات ناگهانی در دید، پلک زدن زیاد و یا از دست دادن بینایی بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

مطالب مرتبط
این تفاله های غذایی را دور نریزید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.