۷ علل بوی بد دهان و رفع آن

0

۷ علل بوی بد دهان و رفع آن

 

بوی بد دهان که هالیتوز نیز نامیده می شود، می تواند شرم آور باشد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث اضطراب شود. جای تعجب نیست که قفسه های فروشگاه با آدامس، دهانشویه و سایر محصولات تولید شده برای مبارزه با بوی بد دهان به کمک انسان می آیند اما بسیاری از این محصولات فقط درمان موقت هستند چرا که آنها باعث رفع مشکل اصلی نمی شوند.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وبسایت وردنگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد ۷ علل بوی بد دهان و رفع آن توضیح داده شده است:

برخی از غذاها، شرایط بهداشتی و عادات غلط می توانند علل بوی بد دهان باشند. اگر تکنیک هایی همچون مراقبت های ساده، مشکل را حل نمی کند، دندان پزشک یا پزشک خود را ببینید تا مطمئن شوید که یک وضعیت جدی تر، باعث بوی بد دهان شما نشده باشد.

علل بوی بد دهان، بسته به منبع یا علت اصلی آن متفاوت است. بعضی افراد بیش از حد در مورد بوی دهان خود نگران هستند، حتی اگر بوی اندکی داشته باشند، بسیار مضطرب و ناراحت می شوند.

در حالی که بعضی از افراد، با وجود اینکه دهانشان بوی بدی دارد، اصلا متوجه این قضیه نیستند و اقدامی انجام نمی دهند. می توانید از یک دوست نزدیک یا عضوی از خانواده ی خود بخواهید تا به شما صادقانه بگوید آیا دهانتان بوی بدی دارد یا نه؟

۷ علل بوی بد دهان

غذا

تجزیه ذرات غذایی در داخل و اطراف دندان، می تواند باعث رشد باکتری ها و افزایش آنها شود که در نتیجه باعث بوجود آمدن بوی نامطبوع در دهان می گردد.

خوردن غذاهای خاص مانند پیاز، سیر و سایر سبزیجات و ادویه جات نیز ممکن است موجب بوی بد دهان شود. پس از هضم این غذاها، آنها وارد جریان خون خود می شوند، به ریه ها منتقل می شوند و تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

سیگار و مواد مخدر

 سیگار کشیدن یکی از علل بوی بدی در دهان است. مصرف کنندگان سیگار و تنباکو به بیماری های لثه دچار می شوند که یکی دیگر از عوامل بروز بوی بد دهانی می باشد.

ضعف بهداشت دهان و دندان

 اگر روزانه دندان های خود را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذایی در دهان شما باقی می مانند و باعث بوی بد می شوند.

یک ماده بی رنگ و چسبنده از باکتری ها (پلاک) روی دندان های شما شکل می گیرد و اگر از روی دندان برداشته نشوند، پلاک ممکن است لثه های شما را تحریک کند و در نهایت مقدار زیادی پلاک بین دندان ها و لثه ها (پریودنتیت) ایجاد گردد.

 سطح ناهموار زبان نیز می تواند آغشته به باکتری هایی که بو را تولید می کنند، شود. همچنین پروتز هایی که به طور مرتب تمیز نمی شوند یا مناسب نیستند، می توانند باعث رشد باکتری ها و به جا ماندن ذرات مواد غذایی در دهان شوند که در نتیجه بوی بد دهان را به دنبال خواهد داشت.

دهان خشک

بزاق کمک می کند تا دهان، تمیز شود و ذراتی که ممکن است باعث بروز بوی بد در دهان شوند را از بین می برد. در صورت کاهش بزاق دهان به  وضعیتی که دهان خشک (زئواستومیا) نامیده می شود دچار می شوید که می تواند یکی از علل بوی بد دهان باشد.

دهان خشک به طور طبیعی در طول خواب اتفاق می افتد که منجر به “بوی بد دهان در اول صبح” می شود و اگر دهان شما در طول خواب باز باشد، این بو تشدیدتر می شود. بعضی از داروها می توانند به خشکی دهان مزمن منجر شوند، همچنین ممکن است مشکلاتی در غدد بزاقی و برخی بیماری ها وجود داشته باشد.

عفونت دهان

 پس از عمل جراحی، کشیدن دندان و یا داشتن پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم های دهان، بوی بد ممکن است ایجاد شود.

دیگر شرایط دهان، بینی و گلو

گاهی اوقات بوی بد دهان ممکن است به خاطر مشکلاتی در لوزه ها بروز کند. عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس یا عفونت گلو، نیز می تواند از علل بوی بد دهان باشد.

داروها

بعضی از داروها می توانند به طور غیر مستقیم باعث خشکی دهان شوند و بوی بد دهان را به دنبال داشته باشد. البته بعضی از دارو ها هم می توانند باعث درمان این عارضه شوند.

علل دیگر، بیماری هایی مانند برخی از سرطان ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیکی است که می تواند بوی بد دهان را بوجود آورند. ریفلاکس معده (بیماری ریفلاکس معده) می تواند با بوی بد دهان همراه باشد.

مراجعه به پزشک و رفع بوی بد دهان

  • دندانپزشکان به طور کلی ترجیح می دهند که قرار ملاقات های صبحگاهی را برای تست بوی بد دهان ترجیح می دهد تا عذاهایی که در طول روز می خورید بر بوی دهانتان تاثیر نگذارد و باعث تشخیص اشتباه نشود.

  • سه ساعت قبل از قرار ملاقات، غذا و نوشیدنی نخورید و آدامس نجوید.

  • در جلسه بررسی توسط دندان پزشکتان، ازعطرها، لوسیون های معطر و یا رژ لب و برق لب استفاده نکنید.

  • اگر در ماه گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، به دندانپزشک خود بگویید تا در صورت لزوم نوبت دیگری برای معاینه به شما بدهند.

مراقبت های لازم حین بروز بوی بد دهان

بعد از خوردن دندان های خود را بشویید. با استفاده از یک خمیر دندان حاوی فلوراید، حداقل دو بار در روز، به خصوص بعد از غذا، مسواک بزنید. نشان داده شده که خمیر دندان با خواص ضد باکتریایی بوی بد دهان را رفع می کند.

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان، ذرات غذایی و پلاک بین دندان ها را از بین می برد و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند.

مسواک زدن زبان

دندان مصنوعی یا لوازم دندانپزشکی خود را تمیز نگه دارید. اگر یک پل یا یک پروتز کامل یا جزئی دارید، حداقل یک بار در روز آن را تمیز کنید. اگر فضا نگه دار یا پلاک دارید، هر بار قبل از قرار دادن آن در دهان، به خوبی آن را تمیز کنید. دندانپزشک شما می تواند بهترین مواد پاک کننده را توصیه کند.

اجتناب از خشکی دهان

 برای حفظ رطوبت دهان خود، از دخانیات اجتناب کنید و مقدار زیادی آب بنوشید – آدامس بجوید یا آب نبات بخورید(البته بدون قند) تا بزاق دهان را تحریک کند و باعث افزایش ترشح آن شود.

اگر دچار خشکی مزمن دهان هستید، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است داروهای خوراکی برای ترشح بیشتر بزاق تجویز کند.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

 اجتناب از غذا و نوشیدنی هایی که می توانند بوی بد دهانی را ایجاد کنند.

اجتناب از غذاهای چرب و شیرین.

 

عوض کردن مسواک

مسواک خود را هر ۳-۴ ماه یک بار عوض کنید. سعی کنید از مسواک نرم استفاده کنید.

مراجه به دندانپزشک

اگر بعد از انجام مراقبت های لازم به منظور رفع بوی بد دهان شما ادامه یافت، دندانپزشک خود را ببینید. اگر دندانپزشک شما مشکوک به یک وضعیت جدی تر شود که باعث بوی بد دهان شما می شود، احتمالا برای چکاپ های بیشتر و یافتن بیماری اصلی، شما را به یک پزشک ارجاع می دهد.

به دندانپزشک خود به صورت منظم – معمولا یک یا دو بار در سال – مراجعه کنید تا دندان ها و پروتز های دندانی شما را معاینه و بررسی کند.

 

مطالب مرتبط
اسهال مزمن و برخی داروها که باعث اسهال می شوند

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.