پیشگیری از بوی بد دهان

0

پیشگیری از بوی بد دهان

 

چگونه بوی بد دهان خود را بررسی کنیم؟

 

اولین قدم برای مبارزه با بوی بد دهان، پی بردن به این مسئله است، قبل از اینکه کسی آن را به ما تذکر دهد. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

 

برای بررسی، دست‌ها را گود کرده و جلوی دهانتان بگیرید و ها کنید، یا قاشقی را روی زبان خود کشیده و استشمام کنید، یا پشت دست خود را لیسیده و پس از خشک شدن بزاق آن را استشمام نمایید.

 

بوی بد دهان را نیز می‌توان مانند هر بوی بد دیگر با بهداشت و دانش از بین برد. برای شروع بحث بهتر است به عواملی که باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود بپردازیم.

 

عوامل بوی بد دهان

شایع‌ترین دلیل رنج بردن از بوی بد دهان، خشکی دهان است. خشکی دهان در هنگام نوشیدن کم آب و یا زمان خواب یا سفر اتفاق می‌افتد. دهان در این حالت به کندی بزاق مورد نیاز خود را تولید می‌کند و این منجر به ایجاد بافتی مرده روی زبان می‌شود.

 

هرچند که معمولا اصلی‌ترین عامل بوی بد دهان از زبان ناشی می‌شود، اما خوب مسواک نزدن و خورده غذاهای جای مانده در لای دندان نیز می‌تواند به این عارضه کمک کند.

همچنین خوردن غذاهای حاوی سیر و پیاز، کشیدن سیگار، رژیم بد غذایی و روزه‌داری نیز از دیگر عوامل بوی بد دهان به شمار می‌آیند.

علاوه بر موارد ذکر شده، شرایط پزشکی خاص نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. خوردن دارو، عفونت گلو و ریه، بیماری‌های کبد و کلیه و دیابت از این دست موارد می‌باشند.

 

اما پس از بررسی‌های پزشکی و اطمینان از سلامتی خود، راه‌حل‌هایی که در ادامه در این مقاله گفته خواهد شد می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی رفع کند.

 

مطالب مرتبط
داروی ضد درد آسپتیک ( Aspetic )

 

loading...

روش‌های موثر برای رفع بوی بد دهان

قبل از بررسی روش‌های رفع بوی بد دهان ذکر این نکته الزامیست که هیچ الگوی واحد و راه‌حل کلی و دراز مدت برای آن وجود ندارد. از آنجا که بوی بد دهان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود برای مبارزه با آن باید یک سری کارها را به طور منظم و روزانه انجام دهیم.

 

نوشیدن منظم آب

نوشیدن آب باعث هیدراته شدن دهان می‌شود و دهان توانایی تولید منظم بزاق مورد نیاز خود را خواهد داشت.

 

مسواک‌زدن

پس از خوردن هر وعده غذایی، با کشیدن مسواک به آرامی روی زبان از اجتماع میکروب‌ها روی آن جلوگیری کرده و بوی بد دهان را از بین ببرید.

 

دهان‌شویه

اگر مسواک زدن را دوست ندارید(!) پیشنهاد می‌کنیم از دهان‌‎شویه استفاده کنید. غرغره کردن دهان‌شویه بسیار بهتر از جویدن آدامس به ظاهر نعنا است. البته طبق مطالعات اخیر انجام شده ارتباط معناداری بین الکل موجود در دهان‌شویه و خطر ابتلا به سرطان دهان وجود دارد. با این حال می‌توانید با ساخت دهان‌شویه خانگی و بدون الکل آن نتیجه مطلوبی بگیرید.

 

 

خوش‌بوکننده‌ها

اکثر مردم خوشبوکننده‌ها و جویدن آدامس را یک راه‌حل آسان و بدون دردسر برای تازه کردن تنفس خود می‌دانند. اما باید دانست که اثرات این نوع خوش‌بوکننده‌ها بسیار موقتی است و نمی‌تواند به اندازه مسواک زدن و دهان‌شویه تاثیرگذار باشد. به علاوه طبق گفته دکتر لئونگ‌هان‌چیو قند داخل این مواد باعث پوسیدگی دندان‌ها نیز می‌شود.

 

 

رژیم‌غذایی مناسب

با خوردن برخی موادغذایی خاص نیز می‌توانید با بوی بد دهان مبارزه کنید. موادی مثل چای سبز که خاصیت ضدباکتریایی دارد، دارچین که می‌تواند به مقدار کم روی غذا پاشیده شود. استفاده از سبزی و میوه‌هایی مانند سیب، خربزه و توت‌فرنگی، استفاده از انواع دانه‌ها مثل دانه‌ی رازیانه، هِل، شوید و همچنین استفاده از میخک که خواص ضدباکتریایی فراوانی را داراست.

 

مطالب مرتبط
احساسات چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.