افزایش ناگهانی فشار خون : بیش از ۵۰۰ ژن کشف شد

فشار خون

0

فشار خون – بزرگترین مطالعه درباره رابطه ی ژنتیک با ویژگی های فشار خون ، تا به امروز بیش از یک میلیون نفر را مورد مطالعه قرار داده و ۵۳۵ ژنتیک جدید مرتبط با این بیماری را یافته است. این یافته ممکن است به پیش بینی خطر ابتلا به فشار خون بالا و شناسایی راه های درمان بهتر آن کمک کند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) گزارش داده است که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در ایالات متحده در حال حاضر فشار خون بالا دارند. این تعداد تقریبا معادل نیمی از تمام بزرگسالانی است که در این کشور اقامت دارند. در سراسر جهان، این بیماری عامل اصلی مرگ و میر قلبی است.

در ایالات متحده، تعداد مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، ۳۸ درصد افزایش یافته است. فشار خون بالا میتواند در بسیاری از موارد منجر به خطراتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و از بین رفتن بینایی شود.

عوامل خطرساز برای فشار خون بالا نیز زیاد است و میتوانند به موارد قابل اصلاح و غیر قابل اصلاح تقسیم شوند.

کمبود فعالیت جسمانی، سیگار کشیدن، رژیم ناسالم، مصرف بیش از حد الکل، استرس و داشتن اضافه وزن، بعضی از عواملی هستند که خطر را افزایش میدهند اما میتوانند تغییر کنند یا اصلاح شوند.

با این حال، نژاد، جنسیت، ژن ها و سن نیز می تواند بر خطرات تاثیر بگذارد و چنین عوامل نمیتواند تغییر کند. به گفته وی، فقط آگاه بودن از آنها میتواند به یک شخص کمک کند تا تغییراتی در شیوه زندگی اعمال کند که تا حدی میتواند خطر را جبران کند.

تحقیقات جدید عمیق تر به زمینه عوامل خطرساز ژنتیکی وارد میشود. یک گروه به رهبری دانشمندان دانشگاه Queen Mary در لندن و امپریال کالج لندن (که هر دو در انگلستان هستند) داده های ژنتیکی بیش از ۱ میلیون نفر را بررسی کردند و بیش از ۵۰۰ منطقه ژنتیکی جدید را که میتواند منجر به فشار خون بالا شود، پیدا کردند.

مطالب مرتبط
درمان سطح پائین پروژسترون با روش های طبیعی

محقق، پروفسور مارک کالفیلد، از دانشگاه Queen Mary در لندن، نویسنده همکار این مقاله است. یافته های این گروه اخیرا در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

کشف ۵۳۵ مکان ژنتیکی جدید:

پروفسور کالفیلد و همکارانش اطلاعات ژنتیکی و فشار خون را از پایگاه داده UK Biobank و کنسرسیوم بین المللی مطالعات انجمن ژنوم فشار خون بررسی کردند.

در مجموع، آنها DNA بیش از ۱ میلیون شرکت کننده در اروپا را بررسی کردند و اطلاعات مربوط به فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و پالس آنها را بایکدیگر مقایسه کردند.

به طور کلی، محققان ۵۳۵ مکان جدید ژنتیکی مرتبط با فشار خون بالا را شناسایی کردند. این گزارش ها تقریبا یک سوم (۲۷ درصد) موضوع دخیل بودن وراثت در فشار خون را توضیح می دهد.

به طور خاص، این مطالعه نشان داد که افرادی که در بالاترین گروه خطر ابتلا به ژنتیک قرار داشتند، فشار خون بالائی داشتند که به طور متوسط ۱۳ میلی متر جیوه بالاتر از گروه کم خطر ژنتیکی بود.

همچنین افرادی که در این گروه بودند، ۳.۳۴ برابر بیشتر احتمال ابتلا به فشارخون بالا را داشتند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ۱.۵۲ برابر در آنها بیشتر بود.

در نهایت، این مطالعه به برخی از اهداف بالقوه جدید دارویی و راه هایی که در آن، داروهای موجود برای درمان فشار خون بالا استفاده میشوند، اشاره میکند.

به عنوان مثال، یکی از مکان های جدید کشف شده ژنتیکی، توسط یک داروی مخصوص دیابت نوع ۲ هدف قرار می گیرد، این دارو میتواند برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا که به درمان های دیگر پاسخ نمیدهند، مناسب باشد.

پیشگیری از هزاران حمله قلبی با تنظیم فشار خون

پروفسور کالفیلد در مورد اهمیت یافته های جدید اظهار نظر کرده و میگوید: این تاکنون مهمترین پیشرفت ژنتیک در زمینه فشار خون است.

مطالب مرتبط
رنگدانه های گیاهی ممکن است عملکرد ریه را در سنین پیری حفظ کنند

ما اکنون میدانیم که بیش از ۱۰۰۰ سیگنال ژنتیکی وجود دارد که فشار خون ما را تحت تاثیر قرار میدهد. این ما را با بسیاری از دیدگاه های جدید در مورد چگونگی تنظیم فشار خون بدن روبرو کرده و فرصت های جدیدی را برای توسعه داروهای آینده در اختیار میگذارد.

پروفسور کالفیلد میگوید: با استفاده از این اطلاعات میتوانیم میزان خطر ژنتیکی برای فشار خون بالا در آینده زندگی را محاسبه کنیم. با در نظر گرفتن یک روش دقیق پزشکی، پزشکان میتوانند مداخلات اولیه شیوه زندگی را برای کسانی که دارای خطر ژنتیکی بالا هستند، مانند کاهش وزن، کاهش مصرف الکل و افزایش تمرینات، هدف قرار دهند.

پروفسور پل الیوت، دانشیار کالج امپریال لندن، همان ادعاها را تکرار میکند و میگوید: شناسایی این نوع نشانه های ژنتیکی به طور فزاینده ای به ما کمک میکند تا بیماران را به گروه هایی تقسیم کنیم که خطر ابتلا به بیماری دارند.

با شناسایی بیمارانی که دارای بیشترین خطر ابتلا به سرطان هستند، ممکن است بتوانیم به آنها کمک کنیم که عواملی از شیوه زندگی را تغییر دهند که احتمال بیشتری برای بیماری ایجاد میکنند، و همچنین به پزشکان اجازه میدهد تا پیش از آن، درمان های هدفمند را به آنها ارائه دهند، بار بیماری را کاهش دهند و کیفیت زندگی مردم را افزایش دهند.

پروفسور جرمی پیرسون (مدیر پزشکی معاونت در بنیاد قلب بریتانیا، یک سازمان غیر انتفاعی که همکاری پژوهشی را تأمین میکند)، نیز در این باره اظهار نظر کرده است.

به گفته وی، دانستن اینکه کدام ژن ها باعث فشار خون بالا میشوند، ما را قادر میسازد تا قبل از اینکه آسیب وارد شود، افرادی را که در معرض خطر هستند شناسایی کنیم.

پروفسور جرمی پیرسون: با شناسایی افرادی که در معرض خطر قرار دارند و میتوانند (یا با دارو و یا تغییرات شیوه زندگی) درمان شوند، به طور بالقوه در هر سال از هزاران حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری میشود.

مطالب مرتبط
تقویت حافظه؛ راهکارهایی که کمک می‌کند هوش خود را افزایش دهید

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.