فصل تابستان و مشکل شایع این فصل یعنی گرمازدگی

0

فصل تابستان و مشکل شایع این فصل یعنی گرمازدگی

 

با شروع فصل گرما یکی از شایع ترین مشکلات و بیماری هایی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند گرمازدگی است. گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود. به عبارت دبگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، باعث گرمازدگی می‌شود.

 

گرمازدگی به دو نوع تقسیم می شود :

 

۱- گرمازدگی کلاسیک

فرم کلاسیک گرمازدگی بیشتر در سنین بالا و در بیماران قلبی عروقی، بیماریهای مزمن، بیماریهای روانی، معلولان، افراد چاق، افرادی که به هر دلیل دچار کاهش آب بدن شده‌اند، افراد الکلی و استفاده کنندگان از بعضی داروها پس از چند روز تماس با هوای گرم که امکان تهویه مناسب محیط هم نباشد اتفاق می‌افتد.

 

۲- گرمازدگی فعالیتی

فرم فعالیتی گرمازدگی در سنین پائین‌تر و به دنبال فعالیتها و ورزشهای سنگین در آب و هوای گرم (مانند کسانی که مسافت زیادی می‌دوند، بازیکنان فوتبال و…) و در شرایط کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد.

 

گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری بوده و در صورت ابتلا به آن نیز راه درمان آن سخت نیست. در اینجا با علائم و راه های درمان آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

علائم:

 

    • افزایش دمای بدن

    • سردرد

    • سرگیجه و منگی

    • حال بد و بی اشتهایی

    • تشنگی شدید

    • تپش قلب

    • تند نفس کشیدن

    • تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک

    • انقباضات شدید عضلانی

loading...

علائم در همه سنین یکسان است اما کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های جدی دارند آسیب‌پذیرتر هستند.

 

مطالب مرتبط
چه زمانی می توانم بعد از حاملگی رابطه جنسی داشته باشم؟

اگر کسی دچار گرمازدگی شد:

 

    • او را به جای خنک منتقل کنید

    • لباسهای اضافی را در آورید

    • به او مقدار زیادی آب بدهید

    • پوست را با اسفنج یا اسپری با آب نمناک خنک کنید

    • در کنار فرد بمانید تا حالش بهتر شود و هر چند دقیقه یک بار چک کنید آیا سرعت تنفس یا ضربان قلبش کمتر شده است یا نه

    • معمولا پس از نیم ساعت باید حال فرد بهتر شود

 

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم:

 

    • مقدار زیادی آب خنک بنوشید بخصوص اگر در گرما ورزش می کنید

    • در روزهای بسیار گرم بین ساعت های ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر حتی الامکان بیرون نروید

    • حتی‌الامکان زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید

    • پوست خود را مرتب با آب خنک کنید

    • دوش آب سرد بگیرید

    • لباس گشاد و به رنگ روشن بپوشید

    • در ورزش افراط نکنید

    • در هوای خیلی گرم از نوشیدن الکل حتی الامکان پرهیز کنید

در هوای گرم به چه چیز نیاز است:

 

    • همراه داشتن مقدار کافی آب برای نوشیدن و خنک کردن پوست

    • پوشش مناسب: لباس گشاد به رنگ روشن و کلاه لبه‌دار

    • کرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف (که از هر دو پرتو ماوراء بنفش A و B محافظت می‌کنند) با درجه محافظت (SPF) سی به بالا

    • عینک آفتابی مناسب که کناره‌های چشم را محافظت کند، محافظت صد در صد در مقابل پرتو ماوراء بنفش بدهد و UV ۴۰۰ باشد. برای اطمینان از مرغوبیت عینک می‌توانید به نشان استاندارد اتحادیه اروپا (CE) یا آمریکا (ANSI) اعتماد کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.