۳۰ دقیقه ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند یک روز نشستن را خنثی کند

0

طبق یک مطالعه جدید که این ماه در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد، تنها ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی و ورزش می‌تواند یک روز نشستن را خنثی کند.این مطالعه نشان داد که جایگزین کردن ۳۰ دقیقه نشستن یا فعالیت فیزیکی سبک و ورزش می‌تواند خطر مرگ زودرس را حدود ۱۷ درصد کاهش دهد.

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها بخش عمده‌ای از روز خود را صرف نشستن پشت یک میز می‌کنند. این نوع زندگی بی‌تحرک می‌تواند عوارض جدی بر سلامتی شما داشته باشد و حتی منجر به مرگ زودرس شود.

با این حال، تنها به این دلیل که اکثر روز را در حالتی سپری می‌کنید که به یک صندلی چسبیده‌اید، لزوماً به این معنا نیست که محکوم به مرگ هستید.

فعالیت فیزیکی با یک زندگی طولانی‌تر مرتبط است

محققان مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا ۷.۹۹۹ بزرگ‌سال سالم، در سنین ۴۵ ساله و مسن‌تر را که قبلاً در یک مطالعه دیگری شرکت کرده بودند که در آن، از آن‌ها خواسته شده بود تا برای حداقل چهار روز بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ مانیتورهای فعالیت را بپوشند، مورد ارزیابی قرار دادند.

تیم تحقیقاتی از داده‌های مانیتورها – که میزان و شدت فعالیت فیزیکی که افراد تحت ارزیابی انجام داده بودند را ثبت کرده بودند – استفاده کرد و در طی دوره پنج ساله، مرگ و میر و خطرات سلامتی که شرکت کنندگان تجربه کردند را رصد کردند.

این مطالعه نشان داد که جایگزین کردن ۳۰ دقیقه نشستن یا فعالیت فیزیکی سبک و ورزش می‌تواند خطر مرگ زودرس را حدود ۱۷ درصد کاهش دهد.

آن زمان بی‌تحرکی را با ورزش‌های متوسط تا شدید، مانند دویدن و دوچرخه‌سواری جایگزین کنید. شما با این کار خطر مرگ زودهنگام را به میزان ۳۵ درصد کاهش خواهید داد. حتی تحرکات شدید کوتاه ۱ تا ۲ دقیقه‌ای باعث فواید سلامتی ارزشمند و بلندمدت می‌شوند.

مطالب مرتبط
8 نوع حرکت ایروبیک درون آب

نویسنده اصلی مطالعه، دکتر کیت دیاز، استادیار رشته پزشکی رفتاری در کالج Vagelos پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا، در یک نشریه رسمی گفت: ” اگر شما شغل یا سبک زندگی داشته باشید که شامل نشستن زیاد است، می‌توانید با تحرک بیشتر تا هرچقدر که می‌خواهید و توان دارید (ممکن است یک ساعت کلاس چرخش شدید یا فعالیت‌های با شدت کمتر مانند پیاده‌روی باشد)، خطر مرگ زودرس را کاهش دهید.

نشستن طولانی برای سلامتی شما خطرناک است

CDC  بیان کرد: از هر چهار بزرگ‌سال آمریکایی، یک نفر بیش از هشت ساعت در روز می‌نشیند. به علاوه، براساس تحقیقات قبلی، حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان به خود زحمت نمی‌دهند تا فعالیت فیزیکی داشته باشند. هر دو این رفتارها می‌توانند مرگبار باشند.

در حقیقت، یک شیوه زندگی بی‌تحرک به چندین خطر سلامتی خطرناک مرتبط است.

دکتر Sanjiv پاتل، متخصص قلب در مؤسسه درمان بیماری‌های قلبی و سکته‌ای در مرکز درمانی ساحل نارنجی در دره فونتین کالیفرنیا، به Healthline گفت:« نشستن برای دوره‌های زمانی طولانی – مانند شش تا هشت ساعت در روز – خطر گسترش چاقی مفرط، فشار خون بالا، قند خون بالاتر و سطوح کلسترول بالاتر که منجر به سندروم متابولیک می‌شود و در پس آن، خطر حمله قلبی، سکته و مرگ را افزایش داده است».

این به این دلیل است که زمانی که برای یک دوره زمانی طولانی می‌نشینیم، سیستم متابولیک ما اساساً به خواب می‌رود.

پاتل می‌گوید: ما انرژی کمتری مصرف می‌کنیم که این منجر به افزایش انرژی به شکل چربی می‌شود. این می‌تواند باعث افزایش هورمون‌های استرس شود که منجر به فشار خون و قند خون بالاتر می‌شود و هر دو می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهند.

loading...

مهم‌تر از همه اینها، وقتی ساعت‌ها بی‌حرکت هستیم، خون ما به اندازه کل بدن بصورت پیوسته پمپاژ نمی‌شود.

مطالب مرتبط
چگونه با داشتن رابطه جنسی کاهش وزن داشته باشیم؟

این می‌تواند باعث متورم‌شدن پاهای ما شود و هم رگ‌های واریس و هم لخته‌های خونی را گسترش دهد.

این مقداری است که شما باید تحرک داشته باشید

بدن برای تحرک طراحی شده است. وقتی حرکت می‌کنیم، توان ماهیچه و سلامت قلبی عروقی خود را افزایش می‌دهیم؛ در حالی که احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و دیابت را کاهش می‌دهیم.

تحرک همچنین می‌تواند روحیه کلی ما را بهبود بخشد، سطح استرس را کاهش دهد و در نهایت طول عمر ما را افزایش دهد.

دکتر ریکاردو کوک، یک جراح ارتوپدی و متخصص طب ورزشی در مراکز ارتوپدی پیشرفته ، گفت:«پیام اصلی در اینجا این است که افراد باید حداقل یک‌ساعت در هشت‌ساعت روز بلند شده و تحرک داشته باشند تا با اثرات نشستن طولانی‌مدت مقابله کنند.»

وی افزود:« و همانطور که این مطالعه اشاره می‌کند، حتی کم‌ترین فعالیت، بسیار سودمندتر از انجام‌ندادن هیچ کاری است».

خبر خوب اینجاست: شما لازم نیست حتماً در یک باشگاه ورزشی آنچنانی فعالیت خود را انجام دهید تا از مزایای تحرک‌داشتن بهره‌مند شوید.

کوک توصیه می‌کند: اگر شما یک کار پشت‌میزی دارید، خیلی ساده است…یک نقطه پیدا کنید تا هر ساعت بلند شده و چند دقیقه را صرف قدم زدن و یا حرکات کششی کنید. او ورزش‌های بدون وسیله و سبک مانند درازنشست و حالت اسکات گرفتن را نیز توصیه می‌کند.

این واقعاً تنها کاری است که شما باید انجام دهید تا ماهیچه‌های خود را به حرکت در آورید و خون در آن‌‌ها جاری شود. بنابر گفته کوک، لازم به ذکر نیست که جداشدن به مدتی کوتاه از میزتان، می‌تواند آرامش و تمرکز را بهبود بخشد.

تیم تحقیقاتی، مشتاقانه امیدوار است که چگونگی تأثیرگذاری نشستن بر خطر پیامدهای خاص قلبی عروقی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و دیگر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را ارزیابی کند.

مطالب مرتبط
چگونه یک مرد می تواند 50 پوند از وزنش را کم کند و آن را تا بعد از 50 سالگی حفظ نماید

سپس، ما دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که چگونه فعالیت فیزیکی (با هر شدت یا مدت) می‌تواند تأثیری عمیق بر سلامت کلی ما داشته باشد.

نتیجه‌گیری

تحقیقات جدید از دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد که تنها ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی روزانه یا ورزش ، می‌تواند با خطرات سلامتی مرتبط با نشستن طولانی‌مدت مقابله کرده و حتی طول عمر شما را افزایش دهد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.