ما هنوز هم چیز زیادی در مورد ماده تاریک نمی دانیم

0

ما هنوز هم چیز زیادی در مورد ماده تاریک نمی دانیم

طبق تحقیقات جدید انجام شده، ماده تاریک یا Dark matter از آن چه ما تا کنون تصور می کردیم هم مرموزتر است. این ماده ی مرموز به مراتب چیزهای بسیار بیشتری را نسبت به ان چه  ما در اطراف خود می بینیم در خود جای داده است. اما هنوز هم این ماده تاریک، کاملا مرموز باقی مانده و ما فقط می دانیم که در اثر تعاملات با جهان مرئی به وجود آمده و اطلاعات ما در مورد آن بسیار اندک است.

اما دانشمندان هم اکنون متوجه شده اند که  پیشرفت قابل توجه قبلی – که در زمان خود به نظر می رسید می تواند برخی از جنبه های مرموز این Dark matter را آشکار سازد- ممکن است اشتباه بوده باشد. سه سال پیش محققان بسیار هیجان زده شدند چرا که تصور می کردند یک کهکشان موجود در یک خوشه از کهکشان ها از ماده تاریکی که اطراف آن را احاطه کرده بود جدا شده است. این کشف نشان می داد که گویا ماده تاریک از  طریق نیروهای عجیبی با Dark matter دیگر ارتباط برقرار نموده، و این نیروی عجیب، نیروی گرانش هم نمی باشد. اما داده های جدید نشان می دهد که ماده تاریک در واقع از این کهکشان جدا نیست.

حدود ۲۷ درصد از جهان ما را Dark matter تشکیل می دهد که اساسا قابل مشاهده نیست، در حالی که ماده طبیعی مانند سیارات و ستارگان حدود ۵ درصد را تشکیل می دهند. اطلاعات نسبتا کمی در مورد این ماده وجود دارد، اما دانشمندان می گویند که کهکشان هایی مانند راه شیری درون توده ای از ماده تاریک قرار گرفته اند و نمی توانند بدون تاثیر گرانش مازاد آن، سالم و با ثبات باقی بمانند. نویسنده این تحقیق، دکتر ریچارد ماسی از مرکز مطالعات نجوم دانشگاه دورام در این خصوص اذعان داشته است که: “جستجوی Dark matter تا کنون نا امید کننده بوده است، اما این نیز بخشی از علم است.

مطالب مرتبط
لاک پشت رودخانه مری با مزه با موهای سبز رنگ احتمالا به تنهایی خواهد مرد

بنابراین، جست و جو و  و آزمون و خطا تا زمانی که ماهیت آن آشکار شود ادامه خواهد داشت. از آنجا که Dark matter با جهان اطراف خود ارتباط برقرار نمی کند، ما برای کشف ماهیت آن ، با چالش های فراوانی روبه رو خواهیم بود. این پیشرفت ظاهری در سال ۲۰۱۵ پس از مشاهدات یک کهکشان در خوشه Abell 3827، که نزدیک به ۱.۳ میلیارد سال نوری از زمین فاصله داشت و با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل اعلام گردید. تا این نقطه، Dark matter تنها به عنوان ماده ای در نظر گرفته می شد که با گرانش در ارتباط بود.

آخرین مشاهدات این خوشه با استفاده از آرایش میلی متری بزرگ آتاکاما (آلما) در شیلی، آمریکای جنوبی به دست آمد. آلما نور مادون قرمز ناهموار یک کهکشان را از کهکشان پس زمینه بی ارتباط با آن ، دریافت نمود .

این امر سبب شد که دید واضح تری از مکان ماده تاریک که در مطالعات قبلی مشخص نشده بود به دست آید. نتایج این مکاشفه نشان داد که Dark matter با کهکشان خود باقی می ماند، اما محققان بیان داشته اند که چنین مشاهده ای بدین معنا نیست که ماده تاریک با نیروهایی به جز نیروی گرانش در تعامل نمی باشد . Dark matter می تواند دارای تعامل اندکی با این نیرو ها باشد و یا این کهکشان خاص ممکن است به سمت ما حرکت کند، و تمام این ها به دان معنی است که ما انتظار نداریم این ماده از کهکشان خود جدا شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.