مترونیدازول و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید

0

موارد مصـرف مترونیدازول

مترونیدازول دارویی ست از دسته آنتی بیوتیک ها که برای درمان بسیاری از عفونت ها استفاده میشود. کارکرد این قرص در بدن به این صورت است کـه جلوی رشد نوع خاصی از باکتری ها یا انگل ها را گرفته و از این طریق سعی در از بین بردن آنها دارد.

البته باید در نظر داشت که این آنتی بیوتیک تنها برای درمان نوع خاصی از باکتریها کاربرد دارد. به عوان مثال برای درمان باکتریهای ویروسی(مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و …) کاربرد ندارد. استفاده از یک آنتی بیوتیک وقتی کار مفیدی در بدن نمیکند، تنها باعث میشود بدن در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شود.

این دارو ممکن است همراه با داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده ای و روده ای که ناشی از باکتری خاصی هستند، استفاده شود.

نحوه مصرف مترونیدازول

قبل از هرچیز درنظر داشته باشید که دارو را باید همانطور که پزشکتان تجویز کرده مصرف کنید. برای جلوگیری از بروز مشکلات معده ای، بهتر است این قرص را با غذا، یک لیوان کامل آب یا شیر میل کنید.

برای تاثیر بهتر دارو، ترجیحا آنرا در ساعات عصر مصرف کنید. این قرص را تا پایان دوره ی تجویز شده مصرف کنید، حتی اگـر دیگر علائم اولیه بیماری را نداشتید. قطع زودهنگام و خودسرانه  ی دارو ممکن است باعث برگشت بیماری شود.

عوارض جـانبی مترونیدازول

این قرص میتواند باعث ایجاد سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده، حالت تهوع،استفراغ، کوریِ اشتها، اسهال، یبوست، حس کردن مزه ی فلز در دهان شود. درصورت ادامه یافتن هریک از علائم مذکور یا بدتر شدنِ آنها حتما پزشک خود را در مطلع کنید.

این دارو ممکن است باعث تیره شدن رنگ ادرار شود که این موضوع خطری برای بیمار ندارد و هنگام قطع دارو این تغییر رنگ از بین خواهد رفت.

درصورت مشاهده علائمی مثل: غش، اخلال در تکلم، چشم درد، تغییرات ناگهانی در بینایی، سردرد شدید، مشکل در حفظ تعادل، درد شدید در گردن، ایجاد زخم در دهان و سایر علائم غیر طبیعی حتما به مراکز درمانی مراجعه کرده و پزشک مربوطه را مطلع نمایید.

مطالب مرتبط
سلول های سرطانی به نحو اسرار آمیزی برای سال ها به خواب می روند

هشدارهای قبل از مصرف مترونیدازول

اگر حساسیتی به آنتی بیوتیکها دارید، موضوع را با پزشک خود مطرح کنـید. همچنین سابقه دارویی و بیماری خود را با پزشکتان مطرح کنید، بویژه اگر سابقه بیماری های کبد، کلیه یا بیماری های خونی دارید.(مثل کمبود تعداد سلولهای خون.)

از آنجایی که این دارو ممکن است باعث ایجاد گیجی در شما شود، لذا قبل از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و توجه دارند ملاحظات لازم را انجام دهید.

مصرف این قرص در دوران بارداری حتما با مشورت پزشک انجام شود.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.