مسن ترین موجودات زنده

0

مسن ترین موجودات زنده

۷-کویی

حتما شما این ماهی ها را در حوضچه های محلی دیده اید. کویی ها نوعی از کپور می باشند که به رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، قرمز، آبی، زرد و شیری وجود دارند.

درواقع این ماهی نوع اهلی شده ماهی کپور است. رنگ این ماهی ها در طی چندین نسل تغییر می کند.

طول عمر آنها بین ۱۰۰-۲۰۰ سال است. پیرترین ماهی کویی، هانکو نام دارد که ۲۲۶ سال سن دارد.

 

۶-لاک پشت ها

لاک پشت ها به عنوان یکی از حیواناتی که طول عمر زیادی دارند شناخته شده اند. طول عمر آنها بیش از ۱۵۰ سال است.

مسن ترین لاک پشت ۱۸۸ سال عمر دارد که توسط کاپیتان کوک در سال ۱۷۷۷ به خانواده سلطنتی تونگان هدیه شد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یک لاک پشت در باغ وحش آلیپور ۲۵۰ سال عمر کرده است.

 

۵-کوسه گرینلند

کوسه گرینلند که به کوسه خاکستری نیز معروف است در اقیانوس اطلس شمالی و قطب شمال زندگی می کند. این نوع کوسه یکی از طویل ترین و بزرگترین انواع کوسه می باشد. این کوسه از نظر اندازه به کوسه سفید شباهت دارد.

این حیوان همچنین با داشتن سرعتی برابر ۱.۲۲ کیلومتر در ساعت به عنوان کندترین کوسه شناخته شده است. در ایسلند گوشت این کوسه یکی از خوشمزه ترین غذاها به حساب می آید.

گوشت تازه این حیوان بوی بسیار قوی دارد و همچنین سمی می باشد. کوسه گرینلند طولانی عمر ترین گونه مهره داران به حساب می آید.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قدیمی ترین کوسه، سنی برابر ۱۲۰±۳۹۲ سال دارد، یعنی این کوسه حداقل ۲۷۲ و حداکثر ۵۱۲ سال عمر می کند. رشد این جاندار بسیار کند صورت می گیرد به طوری  که در ۱۵۰ سالگی به بلوغ جنسی می رسند.

 

مطالب مرتبط
آموزش سبزه جدید عید نوروز با هسته مرکبات

۴-نوعی صدف دریایی

این صدف نوعی صدف خوراکی است که در اقیانوس اطلس شمالی به وفور یافت می شود و کاربرد تجاری دارد. قدیمی ترین صدف مینگ نام دارد که عمری حدود ۵۰۷ سال دارد.

این صدف سال ۲۰۰۶ در سواحل شمالی ایسلند کشف شده است. سن این صدف ها مانند درختان از روی حلقه های پوسته آن تخمین زده می شود.

 

۳-تواتارا

یکی از خزندگان معروف نیوزیلند تواتارا نام دارد. این خزنده شباهت زیادی به دایناسور دارد. تواتارا تنها حیوان زنده مانده از گونه خودش طی ۲۰۰ سال گذشته می باشد.

از سال ۱۸۹۵ قانونی مبنی بر ایجاد امنیت این حیوان وضع شد اما با این وجود، تواتارا از دست دادن زیستگاه و شکار شدن توسط شکارچیانی مثل موش پولینزیایی رنج می برد.

چندین باغ وحش وجود دارند که این حیوان را پرورش می دهند و در محیط وحش آزاد می کنند. متوسط عمر این حیوان ۶۰ سال است با این حال برخی کارشناسان معتقدند که توآتارا می تواند تا ۲۰۰ سال زندگی کند.

 

۲-نهنگ سر گنده

آنها در آب های قطبی زندگی می کنند و به عنوان نهنگ های قطب شمال شناخته می شوند. این جانداران می توانند تا ۱۸ متررشد کنند و وزنی معادل ۱۰۰ تن داشته باشند.

در بین همه نهنگ ها این نوع، بزرگترین دهان را دارد. این گونه از نهنگ ها در حال انقراض بودند اما به کمک وتلاش سازمان حفاظت از حیوانات در سال ۱۹۶۶ خطر انقراض آنها از بین رفت.

این حیوان، طولانی عمرترین جاندار پستاندار به حساب می آید که می تواند بیش از ۲۰۰ سال عمر کند. در سال ۲۰۰۷ گروهی از محققین نهنگی را پیدا کردند که یک نیزه در پیشانی اش فرو رفته بود. سر این نیزه با توجه به شکلی که داشت تشخیص داده شد که متعلق به سال ۱۸۹۰ می باشد.

این نهنگ نزدیک به ۱۰۰ سال با چنین نیزه ایی در سرش زندگی کرده است؛ سن آن نیز حدود ۲۱۱ سال تخمین زده می شود.

 

مطالب مرتبط
مشاهده پدیده برف نارنجی در کشورهای اروپای شرقی

۱-عروس دریایی فناناپذیر

این نوع عروس دریایی  کوچک ترین اندازه را دارد (۵ میلی متر). این جانور آبزی در دریای مدیترانه و اطراف ژاپن یافت می شود. این موجود، توانایی این را دارد که از مرحله بالغ به نابالغ برگردد.

دانشمندان هنوز بر روی این مسئله که این حیوان چگونه طول عمر نا محدودی دارد؛ کار می کنند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهند که ۱۰۰% این حیوان می تواند از پیری جلوگیری کند. با این وجود عروس های دریایی با خطرات بسیاری از جمله بیماری ها و شکار شدن توسط شکارچیان رو به رو هستند.

 

اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.