مصرف بیش از حد مکمل ملاتونین

0

مصرف بیش از حد مکمل ملاتونین

ملاتونین یک مکمل معروف است که بسیاری از مردم برای بهتر خوابیدن در طول شب استفاده می کنند. اثربخشی ملاتونین از فردی به فرد دیگر متفاوت است که می تواند به مصرف بیش از حد تصادفی منجر شود.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار، خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است، در مورد قرص ملاتونین و عوارض مصرف بیش از حد مکمل ملاتونین توضیح داده شده است.

مصرف بیش از حد مکمل ملاتونین می تواند عوارض جانبی ناخواسته و تحریک کننده ایجاد کند. برای افرادی که از ملاتونین استفاده می کنند، توجه به عوارض جانبی مهم است و همیشه باید با کمترین دوز ممکن شروع شود.

مطالب این مقاله:

  • ملاتونین چیست؟
  • علائم مصرف بیش از حد مکمل ملاتونین
  • دوز مصرفی ملاتونین
  • داروهایی که با ملاتونین تداخل دارند
  • مراجعه به پزشک
  • مقابله با خطرات
  • چشم انداز

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. این هورمون توسط غده پینه آل در مغز تولید می شود.

سطح ملاتونین در طول روز افزایش و کاهش می یابد. به طور معمول، سطح ملاتونین در طول شب افزایش پیدا می کند و باعث می شود فرد خوابش بگیرد و بخوابد. در صبح، سطح ملاتونین کاهش می یابد و به فرد اجازه می دهد تا از خواب بیدار شود.

ملاتونین در بدن تولید می شود اما فرد نیز می تواند مقادیر کمی ملاتونین را از غذا بدست آورد. برخی از سبزیجات و میوه ها حاوی مقادیر کمی ملاتونین هستند و همچنین به عنوان یک مکمل نیز موجود است.

مصرف مکمل ملاتونین ممکن است به کاهش بی خوابی و مشکلات مربوط به خواب کمک کند.

کارگران شاغل در شیفت شب ممکن است آن را برای کمک به خوابیدن در طول روز و یا در ساعت های دیگر مصرف کنند.

مطالب مرتبط
8 قسمت از بدن که هرگز نباید به آنها دست بزنید

با توجه به عوارض جانبی، مهم است که هر کسی که می خواهد مکمل های ملاتونین را شروع کند، ابتدا با پزشک صحبت می کند.

علائم مصرف بیش از حد مکمل ملاتونین

علائم مصرف بیش از حد ملاتونین از فرد به فرد متفاوت است. برخی افراد ممکن است متوجه شوند که ملاتونین بیش از حد اجازه ی خوابیدن به آنها نمی دهد و بر عکس بیدار می شوند که این مخالف هدف مورد نظر برای مصرف این قرص است.

بعضی از افراد با مصرف ملاتونین بیش از حد، در طول روز، به طور ناخواسته ای احساس خستگی مفرط کرده و یا خواب های وحشتناک یا کابوس می بینند.

برخی از علائم اضافی مصرف بیش از حد ملاتونین عبارتند از:

افرادی که فشار خون بالا دارند یا افرادی که داروهایی را مصرف می کنند که فشار خون آنها را پایین می آورد، باید قبل از استفاده از ملاتونین با پزشک صحبت کنند.

داروهای فشار خون ممکن است تولید طبیعی ملاتونین را کاهش دهد که مصرف این قرص می تواند به تعادل رسیدن میزان سطح ملاتونین در بدن کمک کند. با این حال، ملاتونین می تواند باعث تغییرات فشار خون، از جمله سنسورهای ناامن و غیر منتظره شود.

دوز مصرفی ملاتونین

مصرف ملاتونین در بزرگسالان معمولا با یک دوز بین دو دهم میلی گرم (میلی گرم) و ۵ میلی گرم شروع می شوند. اگرچه این دوز عوارضی ندارد اما موثر نیست، فرد می تواند به آرامی دوز را افزایش دهد تا نتایج مورد نظر خود را بدست آورد.

این دوز ممکن است عوارض جانبی ناخواسته را در یک فرد ایجاد کند در حالیکه در فردی دیگر تفاوت قابل توجهی ایجاد نشود. سن، وزن، و حساسیت کلی به این مکمل باعث کاهش میزان ملاتونین فرد می شود.

مطالب مرتبط
کاهش خطر مرگ با افزایش مصرف فیبر در سرطان کولورکتال

ملاتونین برای کودکان توصیه نمی شود، مگر اینکه اختلال رشد عصبی داشته باشند که باعث می شود به سختی بخوابند. اگر یک متخصص یک ملاتونین را برای یک کودک تجویز کند، مهم است که دوز دقیق تجویز شده را دنبال کنید. حتی مقادیر کم ملاتونین می تواند باعث تشنج یا سایر عوارض جانبی جدی شود.

داروهایی که با مکمل ملاتونین تداخل دارند

ملاتونین می تواند تاثیر مستقیم بر چرخه خواب فرد داشته باشد. فرد باید از مصرف ملاتونین در کنار محصولاتی که حاوی کافئین یا الکل هستند، جلوگیری کند، زیرا هر دو این می توانند توانایی خوابیدن را در فرد تحت تأثیر قرار دهند.

هر کسی که داروهای دیگر مصرف می کند باید عوارض جانبی احتمالی را با پزشک بررسی کند. داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه می توانند با مکمل های ملاتونین تداخل داشته باشند.

برخی از داروها، مانند دارو های جلوگیری از بارداری، می توانند بدن را مجبور به تولید ملاتونین بیشتری کند. مصرف مکمل ممکن است سطوح ملاتونین را افزایش دهد و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند.

دارو های سرکوب کننده های ایمنی نیز ممکن است با ملاتونین واکنش نشان دهند. به عنوان مثال، ملاتونین ممکن است اثرات برخی از ترشحات خون را افزایش دهد، و باعث خونریزی بیش از حد گردد.

مراجعه به پزشک

اگر فردی در نظر دارد که برای بهتر خوابیدن از ملاتونین استفاده کند، باید با پزشک صحبت کنید. یک دکتر میتواند دوز صحیح را توصیه کند و به فرد بگوید که آیا داروهای وی احتمالا باعث عوارض جانبی ناگوار می شوند.

افرادی همچنین باید در صورت مشاهده ی هر گونه عارضه ای از مصرف ملاتونین با پزشک خود مشورت کند.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، به اورژانس مراجعه کنید:

  • فشار خون بسیار بالا
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه ناگهانی
مطالب مرتبط
Renitec چه دارویی است و چه کاربردی دارد؟

مقابله با خطرات مصرف بیش از حد مکمل ملاتولین

حذف مصرف ملاتونین به شدت علائم بستگی دارد. در یک وضعیت اضطراری، پزشک روی ثبات وضعیت فرد تمرکز خواهد کرد. فرد مبتلا به درد قفسه سینه یا مشکل تنفس ممکن است نیاز به مداخلات پزشکی بیشتری داشته باشد.

در بیشتر موارد، بهترین درمان این است که مصرف ملاتونین را کاهش یا حذف کنید. هیچ تحقیق نشان نداده است که متوقف کردن ناگهانی استفاده از ملاتونین خطرناک باشد.

اگر فرد به دلیل عوارض جانبی از متوقف کردن استفاده از ملاتونین متوقف شود، پزشک یا متخصص خواب میتوانند روش های دیگری برای کمک به خوابیدن فرد باشد.

نکته پایانی

به احتمال زیاد بزرگسالانی که ملاتونین مصرف می کنند، حداقل یکبار مراجعه به اورژانس پزشکی را تجربه خواهند کرد. از سوی دیگر، کودکان وقتی که مکمل ملاتونین را دریافت می کنند، بیشتر به مشکلات پزشکی دچار می شوند.

همه افراد باید از کوچکترین دوز ملاتونین برای جلوگیری از عوارض آن استفاده کنند و قبل از شروع با پزشک مشورت کنند.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.