معرفی مواد غذایی ضد التهاب

0

یک سری مواد غذایی هستند که از ترکیبات ضد التهابی خوبی برخوردار اند و به همین سبب از آن‌ها می‌توان جهت رفع التهابات بدن سود جست. قصدِ ما در این نوشتار، معرفی همین مواد غذایی ضد التهاب است. با ما باشید تا نگاهی به آن‌ها داشته باشیم.

مواد غذایی ضد التهاب

۱- سبزیجات برگ سبز:

سبزیجات برگ سبز، از جمله کلم پیچ و اسفناج، سرشار اند از فلاونوئیدها، یعنی نوعی آنتی اکسیدان پلی فلنولیک بیولوژیکی فعال که در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مفید اند. افزون بر این، این نوع سبزیجات حاوی مقدار زیادی ویتامین K هستند که این ویتامین نیز در کاهش التهاب مفید است.

۲- بروکلی:

بروکلی نیز از جمله مواد غذایی ضد التهاب است، آن هم به سبب آن که مقدار زیادی سولفورفان در آن وجود دارد.

۳- پیازها:

از  انواع پیازها نیز می‌توان به مثابه‌یِ مواد غذایی ضد التهاب استفاده کرد. پیازها به سبب دارا بودن مقدار مناسبی کوئرستین می‌توانند با هر گونه التهاب مبارزه کنند.

۴- زنجبیل:

زنجبیل از ترکیبات زیست فعال مفیدی برخوردار است که هم بر روی سلامت بدن و هم بر روی سلامتِ مغز مؤثر هستند. جینجرول و شوگائول موجود در زنجبیل مانع از ترشح سایتوکاین‌های التهابی می‌شوند و به این ترتیب در مبارزه با التهاب نقش ایفا می‌کنند.

۵- سیر:

سیر از خواص متعددی برای سلامت بدن برخوردار است و اگر از آن در غذاهایی که مصرف می‌کنید استفاده نمی‌کنید، در اشتباه هستید. برای رفع التهاب نیز سیر از جمله مواد غذایی مفید است. این ماده‌ی غذایی می‌تواند ترشح سایتوکاین‌ها را تنظیم کند و به این ترتیب مانع از ایجاد التهاب شود. افزون بر این سیر شامل آلیسین و سایر آنتی اکسیدان‌هایی ست که می‌توانند با التهاب مبارزه کنند.

۶- خیار چنبر تلخ:

بر طبق تحقیقات صورت گرفته، خیار چنبر تلخ یا همان خربزه تلخ از ترکیبات فنولیک، که نوعی آنتی اکسیدان اند، برخوردار می‌باشد و می‌تواند با التهاب مبارزه کند.

۷- چغندر:

چغندر نیز در زمره‌ی مواد غذایی ضد التهاب قرار دارد و این امر به سبب رنگدانه‌ی بتالائین موجود در آن است که می‌تواند با کاهش تولید سایکوتاین‌ها به مبارزه با انواع التهاب برود.

۸- گوجه فرنگی:

یک ترکیب ضد التهابی با نام لیکوپن در گوجه فرنگی وجود دارد. بر طبق یک مطالعه‌ی صورت گرفته، لیکوپن موجود  در غذاهای طبیعی از جمله گوجه فرنگی مؤثرتر از مکمل‌های لیکوپن جهت کاهش خطر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله استرس اکسیداتیو و التهاب است. با این حال، برای تأیید قطعی اثرات ضد التهابی گوجه فرنگی به مطالعات بیش‌تری نیاز است.

۹- فلفل‌ها:

فلفل دلمه‌ای و فلفل قرمز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. کپسایسینِ موجود در آن‌ها در مهار ترشح آدیپوکین مؤثر است (آدیپوکین نوعی سایتوکاین التهابی است).

۱۰- چای سبز:

احتمالاً در باب فواید بی‌شمار چای سبز شنیده‌اید. این نوع چای، خواص ضد التهابی نیز دارد. پلی‌فنول‌ها، خصوصاً EGCG، موجود در چای سبز از اثرات آنتی اکسیداتیو و ضد التهابی برخوردار اند. افزون بر این، چای سبز قادر به کاهش تولید سایتوکاین‌های التهابی بوده و برای بیمارانی که به آرتریت دچار اند مفید می‌باشد.

سایر مواد غذایی ضد التهاب

  • آناناس (به سبب دارا بودن بروملائین)
  • انواع انگور (به دلیل دارا بودن پروسیانیدین)
  • گردو (به دلیل سرشار بودن از آلفا لینولئیک اسید)
  • زردچوبه (به سبب دارا بودن آنتی اکسیدانی به نام کورکومین)
  • دارچین (به سبب فلاونوئیدهای موجود در آن، مانند هیپولائتین، کوئرستین، هیبیفولین و اوروکسینیدین)

اختصاصی وردنگار، هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
کاهش کمر درد ناشی از دیسک کمر با کمک تمرینات ورزشی و ورزش درمانی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.